علت ادرار سفید رنگ در مردان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / علت خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار یا همراه با آن

علت خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار یا همراه با آن

ادرار شما ترکیبی از آب، الکترولیت‌ها و مواد زائد است که توسط کلیه‌ها از خون شما فیلتر شده‌اند. وقتی سالم و هیدراته هستید (به اندازه‌ی کافی آب می‌نوشید)، رنگ ادرار، به صورت نرمال، در طیف زرد روشن تا کهربایی قرار می‌گیرد و این رنگ به دلیل وجود رنگدانه‌ای به نام اوروکروم است. اوروکروم طی تجزیه هموگلوبین در بدن تولید می‌شود. رنگدانه اوروکروم با نوشیدن آب رقیق‌تر می‌شود و در اغلب موارد، رنگ ادرار شما بستگی به میزان رقیق شدن این رنگدانه دارد. یکی از مشکلات نسبتاً رایج ولی نه چندان خطرناک، مایع سفید رنگی است که پس از ادرار بیرون می آید. در برخی مردان پس از ادرار، مقداری مایع منی خارج می‌شود که معمولاً مشکل آفرین نیست. دلیل معمول و ساده خروج منی همراه یا پس از ادرار می‌تواند کمک به خارج کردن باقی‌مانده مایع منی ناشی از آخرین انزال باشد. همچنین گاهی وجود منی در ادرار می‌تواند به دلیل ورود منی به مثانه و عدم خروج کامل آن باشد که باعث کدر شدن ادرار می‌شود.اگر نگران هستید که این مایع ممکن است مربوط به عامل عفونی همچون عفونت ادراری باشد می‌توانید برای معاینه و آزمایش به پزشک مراجعه کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار یا همراه با آن

بعد از آخرین انزال ممکن است مقداری مایع منی در مجاری ادرار باقی مانده باشد. ادرار کردن به سادگی می تواند این ترشحات سفید از مجرای ادرار را رو به سمت جلو و خارج از بدن هدایت نماید. با این حال در صورتی که خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار حاکی از وجود مایع منی در ادرار باشد، برخی از دلایل می توانند ایجاد کننده این شرایط باشند از جمله:

تحریک بدون انزال باعث ورم پروستات با کشش مایع روی کپسول پروستات می شود. این شرایط ممکن است با طولانی شدن معاشقه، با مختل شدن ادامه رابطه جنسی یا با جلوگیری طبیعی از انزال در هنگام مقاربت رخ دهد. همچنین اگر مردی به ندرت انزال پیدا کند، ممکن است این شرایط را تجربه کند. در برخی موارد، پروستات همچنان در پاسخ به تحریکات جنسی، رؤیاها، خیالات و افکار به تولید این مایع ادامه می دهد.
مدفوع عبوری از راست روده ممکن است به پروستات متورم شده فشار وارد کرده و باعث ایجاد ترشحات آلت تناسلی شود. نشستن طولانی مدت (نشستن روی پروستات) می تواند باعث شود ترشحات قبل از تحریک بیشتر شوند. در پایان ادرار، چون مثانه در حال تخلیه چند قطره آخر ادرار است، در واقع پروستات متورم را بیشتر تحت فشار قرار می دهد. اگر ورم پروستات قابل توجه باشد، ممکن است خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار مشاهده شود. مردان ممکن است متوجه شوند که این حالت در هنگام تحریک شدن به حالت نشسته بیشتر برایشان اتفاق می افتد؛ زیرا فشار بیشتری در این وضعیت به پروستات وارد می شود.

به طور معمول وقتی مردی دچار ارگاسم می شود، منی از طریق آلت تناسلی مردان از بدن آنها خارج می شود. در انزال رتروگراد یا رو به عقب، اسپرم به داخل مثانه برمی گردد. این حالت باعث بروز ارگاسم خشک و بدون مایع می شود. بعد از ارگاسم معمولاً ادرار کدر یا سفید رنگ خواهد بود؛ چرا که حاوی مایع منی است. انزال رتروگراد زمانی اتفاق می افتد که عضله دهانه مثانه به اندازه کافی محکم بسته نشود. مشکلات عصبی ناشی از دیابت، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا داروها از علل احتمالی آن هستند.

علت خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار یا همراه با آن

منی مایع سفید رنگی است که در هنگام انزال از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود و بیشتر شامل مایع تولید شده از پروستات و وزیکول سمینال (غدد کوچکی در پشت پروستات) است. درصد کمی از مایع منی را اسپرم تشکیل می‌دهد خروج ترشحی شبیه به مایع منی هنگام ادرار کردن یک مشکل نسبتاً رایج است که در بسیاری از موارد سبب نگرانی فرد مبتلا می گردد. اگر مردی وارد مرحله برانگیختگی شود بدون این که سایر مراحل رابطه را کامل کند، پروستات مایع منی را تولید می‌کند؛ ولی این مایع خارج نمی‌شود. ممکن است بعداً مقداری از این مایع، خود به خود یا حین ادرار خارج شود. گاهی عفونت در ناحیه پروستات نیز می تواند باعث بروز چنین موردی شود که در این حالت نیاز به مراجعه به پزشک و درمان دارد؛ اما اگر دلایلی مانند ارگاسم نا تمام و یا رابطه جنسی کامل انزال نشده داشته اید نیازی به درمان نیست.
علاوه بر تحریک جنسی، عوامل زیر نیز ممکن است باعث نشت منی شوند:

  1. احتلام (خروج مایع منی در خواب)
  2. عوارض برخی داروها
  3. مشکلات پروستات
  4. آسیب عصبی

در صورتی که خروج مایع منی به همراه ادرار به عفونت و آسیب‌های بافتی مرتبط باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص دفع اسپرم همراه با ادرار

آزمایش ادرار یکی از رایج‌ترین تست‌های پزشکی است که در شناسایی عفونت مجاری ادراری ، کلیه‌ها و دیابت استفاده می‌شود. با بررسی ویژگی‌های ظاهری ادرار مانند رنگ، بو، شفافیت و محتوای آن می‌توان از وجود اختلال‌های گوناگون در بدن آگاه شد.

درمان دفع اسپرم همراه با ادرار

اگر خروج منی پس از ادرار به طور دائم اتفاق نمی‌افتد، نیازی به درمان نمی‌باشد؛ اما در صورتی که این اتفاق به طور مداوم تکرار می‌شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر خروج منی به دلیل ورود اسپرم به مثانه باشد مادامی که تمایل به بچه‌دار شدن ندارید نیازی به درمان ندارد. برای درمان این حالت بسته به دلیل ایجادکننده آن اقدام می‌شود. ممکن است حالتی تحت عنوان انزال خشک تجربه شود و در صورتی که در ادرار نشانه‌ای از منی نباشد ممکن است مشکل از عوامل سازنده مایع منی باشد. اگر این حالت در نتیجه جراحی پروستات یا دیگر اندام داخلی ایجاد شود، ممکن است درمان آن دشوارتر باشد. برای درمان این حالت ممکن است از داروهایی همچون داروهای فشار خون یا ضد آلرژی و التهاب استفاده شود.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد از جمله تشخیص علت وجود خون در ادرار را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سرطان پروستات با دفعات انزال ارتباط دارد؟آیا سرطان پروستات با دفعات انزال ارتباط دارد؟

برخی از پزشکان معتقدند که انزال در مردان، از طریق خارج کردن مواد شیمیایی مضر موجود در منی، می تواند باعث مراقبت بیشتر از غده پروستات شود. این هم ممکن است که انزال در واقع هیچ ارتباطی با مراقبت از پروستات نداشته باشد.در این بخش به ارتباط سرطان پروستات و رابطه ی زناشویی اشاره کرده ایم. ... ادامه مطلب

سرطان آلت تناسلی چیست؟سرطان آلت تناسلی چیست؟

سرطان آلت تناسلی سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود ... ادامه مطلب

بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)

اگر پایین آمدن بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن عدم نزول بیضه یا بیضه نزول نکرده می‌ گویند. این مشکل میتواند یک‌ طرفه یا دوطرفه باشد . در این بخش به عوارض و درمان بیضه نزول نکرده اشاره کرده ایم. ... ادامه مطلب

مثانه بیش فعال چیست و روش درمان آن چگونه است؟مثانه بیش فعال چیست و روش درمان آن چگونه است؟

مثانه بیش فعال باعث دفع مکرر و ناگهانی ادرار شده که ممکن است کنترل آن دشوار باشد. ممکن است احساس کنید که در طول روز و شب بارها نیاز به دفع ادرار دارید و همچنین ممکن است از دست دادن غیرعمدی ادرار (بی‌ اختیاری فوریتی) را تجربه کنید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین