مراقبتها و عوارض جراحی رادیکال پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان دستگاه ادراری / جراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومی

جراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومی

غده پروستات در لگن مردان و زیر مثانه قرار دارد. پروستات مجرای ادرار را که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی منتقل می کند احاطه کرده است. بیماری های خفیف مربوط به پروستات معمولاً با استفاده از داروهای مخصوص قابل درمان هستند؛ اما برخی از بیماری های هایپرپلازی و سرطان پروستات نیاز به جراحی دارند. پزشک معالج با توجه به نوع بیماری و سرطان و عوامل مؤثر دیگر که می توانند برای بیمار خطرساز باشند، اقدام به انتخاب یک روش برای درمان می نماید. پروستاتکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن بخش یا کل غده پروستات است و معمولاً به عنوان درمانی برای سرطان پروستات استفاده می شود.

پروستاتکتومی می تواند بسته به شرایط فرد از چند طریق انجام شود. پروستاتکتومی رادیکال نوعی جراحی برای برداشتن کل غده پروستات و غدد لنفاوی اطراف آن برای درمان افراد مبتلا به سرطان پروستات است. جراح می تواند پروستاتکتومی رادیکال را با استفاده از تکنیک های مختلف انجام دهد.

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

علت سرطان پروستات

بر اساس گفته webMD، علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است؛ اما پزشکان می‌دانند که سرطان هنگامی آغاز می‌شود که برخی از سلول‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال احتمالاً بر اثر جهش در DNA برخی سلول‌ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌تر آنها شروع می‌شود و سپس با مرگ سلول‌های طبیعی و تجمع سلول‌های غیرطبیعی نامیرا توده‌ای تشکیل می‌شود که به آن تومور می‌گوییم. این سلول‌های تومورال می‌توانند تا حدی رشد کنند که به بافت‌های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول‌ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

عوامل خطر سرطان پروستات

عوامل خطر ایجاد سرطان پروستات هستند که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند:

 پروستاتکتومی

علائم سرطان پروستات

متأسفانه سرطان پروستات علائم زودرسی ندارد که به‌ وسیله آنها بتوانیم به سرطان پروستات مشکوک شویم و در مراحل اولیه، آن را تشخیص دهیم. اطراف توده‌ی سرطانی هیچ عضو حساسی از بدن وجود ندارد که با بزرگ شدن توده‌ی سرطانی به آن فشار بیاید و باعث درد شود، به همین دلیل ممکن است بیماری حتی سال‌ها بدون علامت باقی بماند. در برخی از بیماران ممکن است سرطان پروستات با علائم زیر همراه باشد. در صورت مشاهده آنها بهتر است به پزشک مراجعه کنیم:

  1. تکرر ادرار، به خصوص در شب
  2. سختی آغاز یا قطع دفع ادرار
  3. جریان ضعیف یا قطره قطره ادرار
  4. وجود خون در ادرار یا خون در منی
  5. احساس فشار یا درد در مقعد
  6. درد یا سفتی در پایین کمر، لگن یا ران
  7. دفع دردناک یا سوزناک ادرار
  8. انزال دردناک

دلایل انجام جراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومی

پروستاتکتومی جهت درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات شامل جراحی پروستاتکتومی باز ساده می‌باشد. این جراحی علائم ادراری و عوارض ناشی از انسداد جریان ادرار در اثر BPH را برطرف می‌کند. این علائم عبارتند از:

انواع جراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومی

روش‌های مختلفی برای جراحی پروستات وجود دارد، جراح روش مناسب را با توجه به عارضه موجود توصیه می‌کند:

پروستاتکتومی رادیکال

پروستاتکتومی رادیکال عملی است که در آن کل غده پروستات و غدد لنفاوی اطراف آن برداشته می‌شود تا سرطان پروستات موضعی درمان شود. عمل جراحی پروستات رادیکال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم:

مراقبت قبل و بعد از جراحی رادیکال پروستات

پیش از جراحی ممکن است پزشک بخواهد آزمایشی را انجام دهد که از یک اسکوپ برای دیدن داخل مجرای ادرار و مثانه استفاده می‌شود ( سیستوسکوپی ). این آزمایش به پزشک اجازه می‌دهد تا اندازه‌ی پروستات را بررسی کرده و دستگاه ادراری را معاینه کند. پزشک همچنین ممکن است بخواهد آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش خون یا آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری پروستات و جریان ادرار را نیز انجام دهد. از دستورات پزشک درباره‌ی اقدامات پیش از درمان پیروی کنید. در ادامه برخی از موضوعاتی که باید با پزشک درباره‌ آنها بحث کنید ارائه می‌شوند:

پیش از به هوش آمدن از جراحی، جراح کاتتری را در آلت تناسلی شما قرار می دهد تا به تخلیه مثانه کمک کند. کاتتر باید یک تا دو هفته داخل آن بماند. ممکن است لازم باشد چند روزی در بیمارستان بمانید؛ اما به طور کلی می توانید بعد از ۱ الی ۴ روز به خانه بروید. همچنین پزشک یا پرستار به شما راهنمایی می کنند که چگونه کاتتر خود را کنترل کنید و از ناحیه جراحی خود مراقبت کنید.

  1. هر ۴۵ دقیقه یک بار محل نشستن خود را تغییر دهید.
  2. جای زخم ها را مرتباً تمیز کنید.
  3. معاینات فیزیکی
  4. انجام آزمایش PSA
  5. یک هفته اول از رانندگی کردن اجتناب کنید.
  6. تا دو ماه اول هیچگونه ورزش سنگین مجاز نمی باشد.
  7. سعی کنید از پله ها بالا پایین نروید.
  8. برای کاهش یبوست مصرف مایعات را در طول روز بالا ببرید.
  9. برای جلوگیری از سوزش ادرار مدتی از خوردن فلفل و ادویه و ترشی پرهیز کنید.

عوارض جراحی پروستات رادیکال

پروستاتکتومی رادیکال علاوه بر عوارض متداول مربوط به تمام عمل‌های جراحی، با احتمال بروز عوارض خاص زیر نیز همراه است:

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع بدخیمی های مثانهانواع بدخیمی های مثانه

سرطان یا بدخیمی در مثانه زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های سازنده‌ی بخش‌های مختلف مثانه توانایی تنظیم رشد و تقسیم سلولی را از دست بدهند. ... ادامه مطلب

سرطان حالب چیست؟ علائم و روشهای درمان تومور حالبسرطان حالب چیست؟ علائم و روشهای درمان تومور حالب

حالب‌ها مثانه را به کلیه‌ها متصل می کنند. این لوله های باریک اما ضروری، وظیفه ی خارج کردن ادرار از کلیه ها و بردن آنها به مثانه را بر عهده دارند. سرطان حالب نوعی سرطان است که از سلول های پوشاننده ی درون لوله ی حالب شروع می شود . در این بخش به راه های تشخیص و درمان سرطان حلب پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

سندروم کلاین فلتر چیست؟سندروم کلاین فلتر چیست؟

سندرم کلاین فلتر توسط یک کروموزوم X اضافی ایجاد می شود. این کروموزوم دارای نسخه های بیشتری از ژن هایی است که در رشد بیضه ها تداخل ایجاد می کنند. این به معنی تولید تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) کمتر از حد معمول است. درمان سندرم کلاین فلتر را در این بخش شرح داده ایم. ... ادامه مطلب

تشخیص بدخیمی آلت تناسلی در مردانتشخیص بدخیمی آلت تناسلی در مردان

بدخیمی آلت تناسلی با علائمی همراه است که می‌توانند بعنوان راه تشخیص اولیه عمل کنند. علائم ایجادشده می‌توانند نشانگر احتمال وجود بدخیمی آلت تناسلی مردان باشند اما به معنی تایید قطعی برای بدخیمی‌ها نیستند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین