علائم پروستات در جوانان | خطرات بزرگی پروستات در جوانان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / آیا مردان جوان هم به بزرگی پروستات مبتلا میشوند؟

آیا مردان جوان هم به بزرگی پروستات مبتلا میشوند؟

پروستات غده‌ای است که تنها در بدن آقایان وجود دارد و وظیفه‌ی آن، افزایش مایع منی و تنظیم ph مایع منی جهت بالا رفتن شانس بارداری است. این غده، در زیر مثانه و در جلوی مجرای مقعد قرار گرفته است. غده‌ی پروستات در زمان انزال، از شدت اسیدی بودن مایع منی می‌کاهد و سطح قلیایی را افزایش می‌دهد تا شانس باروری تخمک بیشتر شود. پروستات بزرگ نشانه‌ی رشد سلولی بیش از اندازه‌ی غده‌ی پروستات است. این مشکل به خودی خود خطرناک نیست و با تجویز دارویی یا روش جراحی، درمان می‌شود.

بزرگی پروستات از جمله عارضه‌هایی است که ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارد، به طوری که مردان با سن بالای ۴۰ سال، در معرض آن قرار دارند؛ اما گاهی دیده می‌شود که مردان جوان نیز با این مسئله روبرو می‌شوند. اگرچه احتمال بروز بزرگی پروستات در سنین جوان کم است؛ اما تحت تأثیر عواملی مثل ژنتیک، رژیم غذایی و داشتن اضافه وزن، ممکن است با این عارضه در جوانان نیز روبه‌رو شویم. در صورتی که علائم بزرگی پروستات در جوانان، خفیف بوده و آزار دهنده نباشند و عواملی مثل تنگی مجرای ادراری ، سنگ مثانه و یا سرطان وجود نداشته باشد، درمان را تا زمانی که علائم ادراری تشدید نشده است، می توان به تعویق انداخت.

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

علت بزرگ شدن پروستات در جوانان

ژنتیک و وراثت نقش مهمی در بزرگی پروستات در جوانان دارند، عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نیز ممکن است در شروع علائم مؤثر باشند. چاقی نیز ریسک بزرگی پروستات در جوانان را بالا می برد. گاه بزرگی پروستات ناشی از تورم پروستات می باشد که غالباً به دنبال عفونت و یا التهاب رخ می دهد.

علائم پروستات در جوانان

نشانه ها و علائم پروستاتیت به علت آن بستگی دارند. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

تشخیص پروستات در جوانان

روش‌های زیر به تشخیص بزرگی پروستات در جوانان و همچنین تشخیص دیگر علل بروز نشانه‌های ادراری کمک می‌کند. این روش‌ها بر اساس صلاحدید پزشک توصیه می شوند:

  1. سونوگرافی و ارزیابی میزان ادرار باقیمانده
  2. آزمایش کشت و کامل ادرار
  3. عکس رنگی از مجرای ادراری
  4. سیستوسکوپی
  5. نوار مثانه (تست یورودینامیک)
  6. آزمایش PSA

خطرات بزرگی پروستات در جوانان

در صورت داشتن این علائم، بیمار در معرض خطر ابتلا به عفونت‌ دستگاه ادراری قرار می‌گیرد. مشکلات جدی دیگری نیز ممکن است با گذشت زمان ایجاد شوند. علائمی که در ادامه بیان می‌کنیم جزء فوریت‌های پزشکی محسوب می‌شوند:

درمان بزرگی پروستات

درمان های متعددی برای درمان بزرگی پروستات اعم از داروها، روش های کمتر تهاجمی و روش های جراحی استفاده می شوند. درمان بزرگی پروستات در افراد مختلف بر حسب سن، وضعیت سلامت بدنی، شدت علائم و سایز پروستات متفاوت می باشد.

روش های جراحی مختلفی (کمتر تهاجمی تا بسیار تهاجمی) ممکن است برای درمان بزرگی پروستات مورد استفاده قرار داده شوند. از جمله روش های درمان جراحی بزرگی پروستات، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (TURP): جراح در این روش با ایجاد بریدگی کوچکی بر روی پروستات در محل نزدیکی مثانه به بهبود برقراری جریان ادرار از طریق پیشابراه کمک می کند. اغلب افراد پس از انجام جراحی و در همان روز ترخیص می شوند.
  2. برش پروستات از طریق پیشابراه (TUIP): این عمل جراحی شامل ایجاد چند برش کوچک بر روی پروستات جهت متسع کردن پیشابراه در پروستات و گردن مثانه می باشد. اغلب بیماران در همان روز جراحی، قابل ترخیص می باشند.
  3. جراحی خروج پروستات از بدن (پروستاتکتومی): در این روش جراح با ایجاد برش در پایین شکم یا پرینه، بخش اعظم پروستات را خارج می کند. اغلب به چند روز بستری در بیمارستان نیاز دارند.
  4. جراحی لیزر پروستات: در این روش پزشک با لیزر بخشی از پروستات را که منجر به انسداد جریان ادرار شده است، جهت درمان بزرگی پروستات تخریب می کند.
  5. انوکلئاسیون پروستات با لیزر هولمیوم (HoLEP): در این روش نیز از لیزر برای برش و خارج کردن بافت اضافی پروستات استفاده می شود. اغلب نتایج آن طولانی مدت باقی مانده و امکان ترخیص بیمار در همان روز یا روز بعد وجود دارد.
  6. تبخیر فتوسلکتیو پروستات با لیزر (PVP): در این روش جراحی از لیزر با نور سبز جهت تبخیر بخشی از پروستات و درمان بزرگی پروستات استفاده می شود.
  7. جراحی UroLift: در این روش به جای تخریب پروستات که منجر به انقباض حالب می گردد، از تعبیه ایمپلنت دائم در اطراف پیشابراه در پروستات جهت کاهش فشار پروستات به پیشابراه استفاده می شود.

انتخاب نوع عمل جراحی بر اساس سایز پروستات، علائم بیمار و وضعیت سلامتی وی متغیر می باشد.

پیشگیری از بزرگ شدن پروستات

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نکاتی برای بهبود سلامت کلی دستگاه ادرارنکاتی برای بهبود سلامت کلی دستگاه ادرار

دستگاه ادراری به عنوان یک فیلتر عمل می‌ کند و سموم و مواد زائد را از طریق ادرار از بدن خارج می‌ کند. برای عبور دادن این زباله‌ ها از یک سری لوله و مجاری استفاده می‌ کند. این لوله‌ ها به رگ‌ های خونی و دستگاه گوارش شما متصل هستند . سیستم ادراری شما به بقیه بدن شما کمک می‌ کند تا به درستی کار کنند. ... ادامه مطلب

ادرار در کجا جمع می شود؟ادرار در کجا جمع می شود؟

بدن موجود زنده برای تولید انرژی و انجام فعالیت های روزانه، فرایندهای مختلفی انجام می دهد. این فرایندها منجر به ایجاد موادی می شوند که در بدن قابل استف ... ادامه مطلب

روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟

روش جراحی یکی از روش‌ های درمان سرطان مثانه است که در طی آن تومور ها و بافت‌ های اطراف آن برش یافته و از بدن جدا می‌ شوند. انواع مختلفی از جراحی سرطان مثانه وجود دارد که هر یک از آنها ممکن است بسته به شرایط فرد و گسترش بیماری کاربرد داشته باشند. ... ادامه مطلب

سوزش ادرار از مهمترین علائم سنگ مثانهسوزش ادرار از مهمترین علائم سنگ مثانه

سنگ مثانه یا سیستولیت نتیجه رسوب کردن مواد معدنی در مثانه است.علل شایع برای سوزش ادرار، سنگ مثانه میباشد که اورولوژیست درمانگر بر اساس شک بالینی و سایر تست های تشخیصی درمان مناسب را تجویز خواهد کرد. سوزش ادرار به درد و سوزش مجرای ادرار در زمان ادرار کردن اطلاق میشود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین