تشخیص سرطان بیضه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان بیضه / شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان بیضه

شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان بیضه

سرطان بیضه در درون بیضه‌ها که در کیسه بیضه قرار دارند ایجاد می‌شود. کیسه‌ی بیضه، پوست کیسه‌ مانند شلی است که در زیر آلت تناسلی قرار دارد. بیضه‌ها برای باروری، هورمون‌های جنسی مردانه و اسپرم تولید می‌کنند. سرطان بیضه در مقایسه با انواع دیگر سرطان‌ها نادر است. سرطان بیضه تا حدود بسیار زیادی قابل ‌درمان است، حتی در صورتی که توده‌ی سرطانی به خارج از بیضه‌ها نیز گسترش پیدا کرده باشد. بسته به نوع و مرحله پیشرفت سرطان بیضه، ممکن است درمان متفاوتی دریافت کنید. شیمی درمانی به عنوان یکی از راه های درمان سرطان شناخته می شود. اصطلاح شیمی درمانی اشاره به داروهایی دارد که روی سلول های سرطانی تأثیر می گذارند و از رشد یا تقسیم آنها جلوگیری نماید. در این روش درمانی سلول های سرطانی از بین می روند یا رشد آنها متوقف می شود.

تغییرات در بیضه ها می تواند نشانه یک بیماری خوش خیم شایع مانند عفونت یا کیست یا یک بیماری کمتر شایع مانند سرطان بیضه باشد. خود آزمایی بیضه ها یکی از بهترین روشهای تشخیص زودهنگام تغییرات در بیضه است. اگر در هنگام خودآزمایی بیضه توده یا تغییرات دیگری را تشخیص دادید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علل سرطان بیضه

در اغلب موارد، علت ابتلا به سرطان بیضه مشخص نیست. پزشکان می‌دانند که سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سالم موجود در بیضه دچار تغییر می‌شوند. سلول‌های سالم برای کمک به عملکرد صحیح بدن، به میزان دقیقی رشد کرده و تقسیم می‌شوند؛ اما گاهی برخی از سلول‌ها دچار اختلالاتی می‌شوند و در نتیجه بیش ‌از حد تقسیم سلولی انجام می‌دهند با وجودی که بدن به سلول‌های جدید نیازی ندارد. تجمع این سلول‌های اضافی موجب تشکیل توده سرطانی در بیضه می‌شود. تقریباً تمامی سرطان‌های بیضه از سلول‌های ژرم آغاز می‌شود. این سلول‌ها وظیفه تولید اسپرم را به عهده دارند. دلیل بروز اختلال در سلول‌های ژرم و تکثیر غیرعادی آنها نامعلوم است.

علائم سرطان بیضه

شایع ترین علائم سرطان بیضه عبارتند از:

سرطان بیضه معمولاً یکی از بیضه ها (بیضه راست یا بیضه چپ) را درگیر می کند.

شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان بیضه

عوامل خطر سرطان بیضه

عواملی که در افزایش احتمال ابتلا به سرطان بیضه مؤثر هستند عبارتند از:

انواع سرطان بیضه

انواع مختلف سرطان بیضه با توجه به نوع سلول‌هایی که سرطان در آنها شروع می‌شود قابل طبقه‌بندی هستند. شایع‌ترین نوع سرطان بیضه، سرطان سلول ژرمینال (زایا) است که حدود 95 درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد. سلول‌های ژرمینال نوعی سلول هستند که بدن از آن برای ایجاد اسپرم استفاده می‌کند.

دو نوع اصلی از سرطان بیضه سلول ژرمینال وجود دارند که به شرح زیر هستند:

انواع کمتری از سرطان بیضه شامل موارد زیر هستند:

مراحل سرطان بیضه

پس از انجام تمام آزمایش‌های مربوطه، پزشک می‌تواند مرحله‌ی سرطان را تشخیص دهد. این کار به تعیین درمان کمک خواهد کرد.

  1. مرحله‌ی یک: سرطان به بیضه‌ها محدود است و به دیگر نقاط بدن گسترش نیافته است.
  2. مرحله‌ی دو: سرطان به گره‌های لنفاوی شکم گسترش‌یافته است.
  3. مرحله‌ی سه: سرطان به دیگر نقاط بدن شامل ریه‌ها، کبد، مغز و استخوان گسترش‌یافته باشد.

تشخیص سرطان بیضه

برای تشخیص سرطان بیضه راه های مختلفی وجود دارد از جمله:

تست خون

در این روش مارکرهای سرطانی مانند آلفا فیتوپروتئین، گونادوتروپین جفتی انسانی و لاکتات دهیدروژناز چک میشود. هر چند ممکن است با وجود سرطان، آزمایش خون طبیعی باشد.

سونوگرافی بیضه

سونوگرافی بیضه میتواند وجود یک تومور و اندازه ی آن را مشخص کند. سونوگرافی بهترین ابزار تصویر برداری برای تشخیص سرطان بیضه میباشد. در واقع وجود هرگونه توده هیپواكو در بیضه مساوی با وجود سرطان بیضه است مگر آنكه خلافش ثابت شود.

نمونه برداری بیضه ای

نمونه ای کوچک از بافت بیضه تهیه کرده و آن را با میکروسکوپ مشاهده میکنند تا تشخیص دهند توده بدخیم (سرطانی) است یا خوش خیم (غیر سرطانی).

روش شیمی درمانی

شیمی درمانی به استفاده از داروها جهت درمان سرطان گفته می شود. این داروها می توانند به صورت قرص بلعیده شده یا به وسیله سرنگ به یک ورید یا عضله تزریق شوند. در درمان سرطان بیضه، داروهای شیمی درمانی معمولاً به صورت درون وریدی هستند. شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است. این یعنی دارو در سرتاسر بدن انتشار می یابد تا به سلول های سرطانی رسیده و آنها را از بین برد. برخی سلول های سرطانی را از تومور اصلی جدا شده و به گره های لنفی یا دیگر اعضای بدن می روند که داروهای شیمی درمانی این موارد را نیز نابود می کنند. اغلب هنگامی از شیمی درمانی استفاده می شود که سرطان به بیرون از ناحیه بیضه انتشار یافته است. علاوه بر آن، پس از تخلیه بیضه با هدف کاهش احتمال بازگشت سرطان از این داروها استفاده می شود. شیمی درمانی در سرطان های محدود به ناحیه بیضه استفاده نمی شود.

دارو های شیمی درمانی سرطان بیضه

داروهای شیمی درمانی به صورت دوره ای داده می شوند. پس از هر دوره درمان جهت بهبود یافتن یک دوره استراحت به بدن داده می شود. دوره های شیمی درمانی معمولاً 3 تا 4 هفته به طول می انجامند. عمده داروهای استفاده شده در درمان سرطان بیضه شامل موارد زیر می شوند:

به طور معمول مصرف دو داروی شیمی درمانی یا بیشتر نتیجه بهتری را نسبت به مصرف یک دارو خواهد داشت. رایج ترین برنامه های شیمی درمانی که به عنوان درمان اولیه برای سرطان بیضه به کار گرفته می شوند عبارتند از:

عوارض شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی به سلول هایی حمله می کنند که به سرعت در حال تقسیم می باشند. دلیل مؤثر بودن این داروها در مقابله با سرطان نیز به خاطر داشتن همین خصوصیت است. با این حال، سلول های دیگری در بدن نیز به سرعت تقسیم می شوند که از جمله آنها می توان به فولیکول های مو، مغز استخوان، لایه پوشاننده سطح دهان و روده ها (مخاطی) اشاره کرد. این سلول ها با احتمال بالایی تحت تأثیر داروهای شیمی درمانی قرار گرفته و در نتیجه آن برخی عوارض جانبی را بروز می دهند. عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع، مقدار و مدت مصرف دارو بستگی دارند. این عوارض جانبی شامل موارد زیر می شوند:

گاهی تومور حالب با جریان خون به سایر بافت‌ها نیز کشیده می‌شود و موجب بدخیمی حالب می‌گردد که این تومورهای بدخیم را تومورهای سرطانی حالب می‌گویند. تشخیص و درمان سرطان حالب از جمله اقداماتی است که توسط فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری انجام می‌شود و در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به آنها مراجعه نمود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لخته خون در ادرار نشانه چیست؟لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

دفع ادرار خونی می تواند نشانه ابتلا به بیماری های مختلف باشد.نادیده گرفتن این عارضه ممکن است منجر به ناراحتی ناشی از نیاز به تکرر ادرار، درد شدید و حت ... ادامه مطلب

علائم کاهش میل جنسی در آقایانعلائم کاهش میل جنسی در آقایان

میل جنسی پایین بیانگر کاهش علاقه به فعالیت جنسی است. از دست دادن علاقه به رابطه جنسی معمول بوده و سطح میل جنسی در طول زندگی متفاوت است. همچنین طبیعی است که علایق شما با همسرتان مطابقت نداشته باشد. ... ادامه مطلب

سرطان پروستات چه عوارضی دارد؟سرطان پروستات چه عوارضی دارد؟

سرطان پروستات یکی از مشکلات رایج پروستات است که منجر به ایجاد عوارض جانبی مختلفی در مردان می‌ شود. برخی از این عوارض جانبی به دلیل روش درمانی استفاده شده است. اگرچه این روش‌ های درمانی منجر به کاهش سرعت گسترش سرطان می‌ شوند اما مزایا و عوارض جانبی خود را نیز دارند. ... ادامه مطلب

کالیس کلیه چیست و کجا قرار دارد؟کالیس کلیه چیست و کجا قرار دارد؟

کالیس کلیه، محفظه هایی هستند که از طریق آنها ادرار عبور می کند. کالیس های کوچک، رأس هرم های کلیوی را احاطه کرده اند. کاليس‌ هاي فرعي، لوله‌ هايي هستند که ادرار را دريافت می کنند و از به هم پيوستن آنها کاليس‌ هاي اصلي و در نهايت ميزناي (حالب) ساخته مي‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین