علت خون در ادرار یا هماچوری چیست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

ادرار مایعی است که حاوی ترکیبات زائد موجود در بدن است. دلیل اصلی ادرار کردن این است که کلیه‌ها خون را از هر گونه ماده زائد، نمک و همین‌ طور مواد معدنی تصفیه می‌کنند. وجود خون در ادرار به معنای دفع خون از دستگاه ادراری است. این خون در برخی موارد کاملاً مشخص بوده و باعث قرمز شدن رنگ ادرار می شود؛ اما در برخی دیگر از موارد وجود خون در ادرار فقط با انجام آزمایش های مختلف قابل تشخیص است. دفع ادرار خونی می تواند نشانه ابتلا به بیماری های مختلف باشد. عوارض مرتبط با عدم درمان ادرار خونی برخی از علل خون در ادرار جدی هستند، بنابراین در صورت مشاهده این علامت باید به پزشک رجوع کرد. اگر این علامت به دلیل سرطان باشد، نادیده گرفتن آن می‌تواند منجر به پیشرفت تومورها شود تا جایی که درمان دشوار است. عفونت ‌درمان نشده در نهایت می‌توانند منجر به نارسایی کلیه شوند. اگر علت خونریزی در ادرار بزرگ شدن پروستات باشد، درمان می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. نادیده گرفتن این عارضه ممکن است منجر به ناراحتی ناشی از نیاز به تکرر ادرار، درد شدید و حتی سرطان شود. بسته به نوع بیماری و دلیل اصلی ایجاد ادرار خونی، راه درمان نیز متفاوت خواهد بود.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علل وجود لخته خون در ادرار

در هماچوری کلیه و سایر قسمت های سیستم ادراری این امکان را میدهد که گلبول های قرمز وارد ادرار شوند. برخی از علل شامل:

لخته خون در ادرار

علائم لخته خون در ادرار

هماتوری قابل مشاهده باعث ایجاد ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای است که این تغییر رنگ به خاطر حضور سلول‌های خونی اتفاق می‌افتد. برای تغییر رنگ ادرار، مقدار کمی خون کافی است و این خونریزی معمولاً دردناک نیست؛ ولی عبور لخته‌های خون در ادرار ممکن است دردناک باشد. ادرار در خون معمولاً هیچ علائم دیگری ندارد.

انواع خون در ادرار

هماچوری ناخالص

اگر خون به اندازه کافی در ادرار شما وجود داشته باشد که ادرار شما صورتی یا قرمز به نظر برسد یا دارای لکه‌های قابل مشاهده‌ای از خون باشد، شما به هماچوری ناخالص مبتلا هستید.

هماچوری میکروسکوپی

هنگامی که نمی‌توانید خون به علت مقدار بسیار کم آن ببینید، شما دچار هماچوری میکروسکوپی هستید. فقط یک آزمایش آزمایشگاهی که خون را تشخیص می‌دهد یا نمونه ادرار را زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کند قادر است هماچوری میکروسکوپی را تأیید کند.

افراد در معرض خطر ابتلا به لخته خون در ادرار

تقریباً هر فردی می تواند سلولهای قرمز خون را در ادرار داشته باشد. عواملی که این احتمال را به وجود می آورند، عبارتند از:

روشهای تشخیصی علت ایجاد لخته خون در ادرار

برای تشخیص هماچوری نیاز به نمونه ادرار، برای آزمایش است. زمانی که پزشک تائید کرد که بیمار دارای هماچوری است، در مورد سابقه ی مصرف دارو خاص، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری و سابقه ابتلا به بیماری های کلیوی، مثانه و اختلالات خونریزی سؤالاتی می پرسد. وی همچنین ممکن است سؤالاتی راجع به فعالیت شدید، علائم زخم و عفونت، درد در هنگام ادرار بپرسد. نمونه ادرار به منظور تشخیص عفونت های کلیوی و عفونت مثانه و برای بررسی پروتئین، گلبول های سفید و گلبول های قرمز توسط آزمایشگاه بررسی می‌گردد. سپس براساس عامل احتمالی هماچوری، آزمایش‌های بیشتر توسط پزشک تجویز می‌شود که بعضی از آنها شامل موارد زیر هستند:

درمان لخته خون در ادرار

درمان خون در ادرار وابسته به علت هماچوری است. اگر عفونتی مانند UTI مسئول هماچوری شما باشد، پزشک،آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های عامل عفونت تجویز می‌کند. لخته خون در ادرار ناشی از سنگ‌های بزرگ کلیه در صورت عدم درمان می‌تواند دردناک باشد. داروهای تجویزشده و درمان‌ها می‌توانند به شما در دفع سنگ کمک کنند. اگر بزرگی پروستات باعث هماچوری شما شده باشد، ممکن است ارائه‌دهنده خدمات درمانی شما داروهایی مانند مسدودکننده‌های آلفا یا مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز را تجویز کند. در برخی موارد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مدت زمان زنده ماندن اسپرم چقدر است؟مدت زمان زنده ماندن اسپرم چقدر است؟

پس از ورود اسپرم ها به دستگاه تناسلی زن ، بیشتر آنها طی یک یا دو روز از بین می روند اما برخی از آنها تا پنج روز هم زنده می مانند و بنابراین، بیشترین مدت زمانی که یک اسپرم قادر است در مایع گردنه رحم یا رحم زنده بماند پنج روز است. ... ادامه مطلب

بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی چیست؟بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی چیست؟

بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی یک بیماری غیرسرطانی ناشی از بافت اسکار فیبری است که روی آلت تناسلی ایجاد می‌ شود و باعث نعوظ‌ های منحنی و دردناک می‌ شود. ... ادامه مطلب

با نشانه های خاموش سرطان کلیه آشنا شویدبا نشانه های خاموش سرطان کلیه آشنا شوید

سرطان ممکن است هر بخشی از بدن را درگیر کند که یکی از آن ها، کلیه است. این اندام های لوبیایی شکل که در پشت روده ها، در دو طرف ستون مهره ها قرار دارند، وظیفه سم زدایی خون را بر عهده دارند. در ادامه این مقاله به بررسی نشانه های خاموش سرطان کلیه به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه رشد کنترل‌ نشده سلول‌ های غیرطبیعی در مثانه است که منجر به تشکیل تومور می‌ شود. با گذشت زمان، تومور ممکن است به پوشش مثانه نفوذ کند و به لایه‌ های عضلانی اطراف حمله کند. علائم شامل ظاهرشدن خون در ادرار و تکرر و دردناک شدن ادرار است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین