علت بزرگ شدن بیضه ها چیست | درمان ورم بیضه

علل تورم بیضه ها

کیسه بیضه که بخشی از اندام تناسلی مردانه را تشکیل می‌دهد ماهیچه‌ای صاف است که هر دو بیضه را در خود جای می‌دهد به همین علت اگر در فردی ورم بیضه اتفاق بیفتد، این التهاب به‌احتمال زیاد به بیضه‌ها نیز منتقل می‌شود. ورم بیضه، نام یکی از بیماری‌هایی است که مربوط به اندام تناسلی در مردان است. به‌ طورکلی ورم بیضه التهاب یک یا هر دو بیضه است و به علت عفونت ایجاد می‌شود. این بیماری حتی ممکن است از طریق عفونت در بخشی از بدن توسط خون به بیضه‌ها رسیده باشد. ورم بیضه در برخی مواقع دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌ گونه دردی به همراه ندارد. چنانچه ورم بیضه همراه با درد خود را نشان دهد، بهتر است برای جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

تشخیص عملکرد و سلامت بیضه ها از جمله اقداماتی است که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علت ورم بیضه

علائم ورم بیضه

علل تورم بیضه

عوامل خطرزای ورم بیضه

افراد با رفتارهای پرخطر جنسی بیشتر در معرض ابتلا به التهاب بیضه هستند. رفتار های پرخطر جنسی شامل موارد زیر می شوند:

تشخیص ورم بیضه

بیمار باید علائم بروز یافته علاوه بر ورم بیضه را به پزشک اطلاع دهد و دردناک یا برجسته بودن بیضه‌ها را با ایشان در میان بگذارد. پزشک، معاینه بالینی را پس از اتمام توضیحات بیمار انجام می‌دهد. پزشک، کیسه و پوست بیضه را به دقت بررسی می‌کند و از بیمار می‌خواهد که زمان متورم شدن بیضه و فعالیت‌های انجام شده قبل از بروز علائم را شرح دهد. پزشک در صورت لزوم سونوگرافی بیضه را برای مشاهده داخل بیضه انجام می‌دهد. ناهنجاری‌های داخل کیسه بیضه در این روش تصویربرداری مشخص می‌شود.

درمان ورم بیضه ها

روش‌های درمان ورم بیضه به علت آن بستگی دارد. اگر عفونت علت تورم باشد، پزشک آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت تجویز می‌کند. اگر آنتی‌بیوتیک خوراکی مؤثر نباشد، آنتی بیوتیک عضلانی تزریق می‌شود یا بیمار برای دریافت آنتی بیوتیک درون وریدی بستری می‌شود. مهم این است که در دوران بهبود بیماری دامن زننده به ورم بیضه و دیگر علائم درمان شود. پزشک دارو برای مدیریت درد تجویز می‌کند و به بیمار توصیه می‌کند که برای تسکین درد و ورم از لباس زیر فشرده کننده استفاده کند. اگر علت اصلی تورم بیضه واریکوسل، فتق مغبنی یا هیدروسل باشد، جراحی برای اصلاح عارضه ضرورت می‌یابد. سرطان بیضه به روش‌های مختلف درمان می‌شود، روش مناسب با توجه به شدت سرطان انتخاب می‌شود. پخش شدن سرطان و زمان تشخیص آن هنگام تعیین روش درمانی مناسب در نظر گرفته می‌شود. روش‌های معمول درمان سرطان بیضه عبارت است از:

اگر شما مبتلا به واریکوسل هستید که باعث درد و ناراحتی شما می‌شود، در مراحل ابتدایی، مصرف مسکن‌های ساده‌ای مانند پاراستامول و پوشیدن لباس محافظ بیضه ممکن است به شما کمک کند. اگر واریکوسل شما همچنان باقی بماند، پزشک ممکن است در مورد گزینه جراحی با شما صحبت کند. در بسیاری از موارد، یک تکنیک به نام آمبولیزاسیون واریکوسل (بستن رگ واریسی) می‌تواند برای درمان واریکوسل مشکل ساز انجام ‌شود. برخی از موراد واریکوسل نیاز به عمل جراحی دارد تا جراح رگ آسیب دیده را مستقیماً بسته و یا خارج کند.

هیدروسل معمولاً تنها زمانی نیاز به درمان دارد که تا مدت طولانی ادامه پیدا کرده یا باعث درد و ناراحتی بیمار گردد. برای درمان هیدروسل اغلب یک عمل جراحی موسوم به هیدروسلکتومی توصیه می‌شود.

به طور معمول کیست اپیدیدیم در کیسه بیضه نیاز به درمان ندارد؛ زیرا این کیست‌ها معمولاً بی‌ضرر هستند و علائم دیگری ایجاد نمی‌کنند. با این حال، اگر کیست شما بزرگ‌تر شده و یا هر گونه درد و ناراحتی ایجاد می‌کند، عمل حذف کیست اپیدیدیم تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. در طی این عمل کیست از طریق یک برش کوچک در کیسه بیضه خارج شده و سپس محل برش با بخیه جذبی بسته می‌شود.

از آنجا که التهاب اپیدیدیم و بیضه اغلب توسط عفونت‌های باکتریایی مثل بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های دستگاه ادراری ایجاد می‌شود، درمان آن معمولاً شامل مصرف یک دوره قرص آنتی بیوتیک در مدت 10-14 روز است. اگر پزشک احتمال دهد که التهاب اپیدیدیم و بیضه ناشی از بیماری اوریون است، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز نخواهد کرد، زیرا اوریون به وسیله ویروس ایجاد می‌شود.

در صورت وجود نشانه‌هایی مبنی بر اینکه جریان خون به بافت تشکیل دهنده توده قطع شده است، بلافاصله یک عمل جراحی برای فرو کردن توده به داخل و تقویت دیواره ضعیف شکم انجام خواهد شد؛ زیرا این وضعیت می‌تواند باعث مرگ بافت گردد. دو روش برای درمان فتق مغبنی وجود دارد:

اگر دچار پیچ خوردگی بیضه شوید، برای باز کردن پیچش بیضه خود نیاز به عمل جراحی فوری دارید. آسیب دائمی به بیضه می‌تواند در عرض چند ساعت پس از پیچ خوردگی بیضه رخ دهد و ممکن است باروری شما را تحت تأثیر قرار دهد و یا منجر به از بین رفتن بیضه شما شود. اگر نجات دادن بیضه آسیب دیده امکان‌پذیر نباشد، جراح باید بیضه را برداشته و طناب بیضه را مسدود کند. در این صورت بعداً می‌توان عمل جراحی دیگری را برای جایگزینی پروتز بیضه انجام داد.

گاهی تومور حالب با جریان خون به سایر بافت‌ها نیز کشیده می‌شود و موجب بدخیمی حالب می‌گردد که این تومورهای بدخیم را تومورهای سرطانی حالب می‌گویند. تشخیص و درمان سرطان حالب از جمله اقداماتی است که توسط فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری انجام می‌شود و در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به آنها مراجعه نمود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان آلت تناسلی چیست؟سرطان آلت تناسلی چیست؟

سرطان آلت تناسلی سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود ... ادامه مطلب

علت و علائم سرطان پروستات چیست؟علت و علائم سرطان پروستات چیست؟

اگر یک گروه از سلول های غده پروستات، تکثیر زیادی داشته باشند؛ به طوری که این تکثیر از کنترل خارج شده باشد، می گوییم سرطان پروستات اتفاق افتاده است. ... ادامه مطلب

آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟

تومور آدرنال به تومورهایی گفته می‌ شود که در غدد فوق کلیه حضور دارند. برخی از این تومور ها علامت خاصی ایجاد نمی‌ کنند و بصورت اتفاقی در آنالیز های سی تی اسکن یا ام آر آی به دلایل دیگری بجز بررسی تومور آدرنال یافت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

افزایش کیفیت اسپرم در اختلالات اسپرموگرامافزایش کیفیت اسپرم در اختلالات اسپرموگرام

مردی با اختلالات اسپرموگرام ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص اورولوژی برای بحث در مورد گزینه های درمانی داشته باشد. تجزیه و تحلیل غیرطبیعی مایع منی اغلب ناشی از عوامل سبک زندگی، سایر شرایط پزشکی، انسداد در مسیر عبور اسپرم یا شرایط ژنتیکی موثر بر تولید اسپرم است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین