عوارض و مراقبت بعد از عمل هیپوسپادیاس | مدت زمان عمل هیپوسپادیاس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / هیپوسپادیاس (Hypospadias) یا ختنه خدادادی چیست؟

هیپوسپادیاس (Hypospadias) یا ختنه خدادادی چیست؟

آلت تناسلی نوزاد در هفته های 12-9 شکل می گیرد و هورمون های مردانه موجب تشکیل مجرای ادرار و پوست ختنه گاه می شوند، هر گونه اختلال در عملکرد این هورمون ها، می تواند موجب بروز هیپوسپادیاس شود. هیپوسپادیس نوعی نقص مادرزادی است که باعث می شود در افرادی که دچار این بیماری هستند، مجرای خروجی مثانه در قسمت زیرین آلت تناسلی قرار بگیرد (در حالت طبیعی، مجرای خروجی پیشابراه در نوک آلت تناسلی قرار دارد). این اختلال به دلیل عملکرد نادرست هورمون ها در دوران بارداری و در برخی موارد، به دلیل وراثت ایجاد می شود. خیلی از جوانان و بزرگسالان که به نوع خفیف هیپوسپادیاس مبتلا هستند و در کودکی عمل نشده اند یا اینکه عمل آنها موفقیت آمیز نبوده است، از ظاهر نامناسب آلت خود و پایین تر بودن سوراخ ادرار ابراز نارضایتی می کنند و بعضاً باعث خجالت و کاهش اعتماد به نفس آنها می شود، به خصوص در افرادی که قصد ازدواج دارند و این موضوع را مانعی برای ازدواج خود می دانند. درست است هیپوسپادیاس خفیف مشکلی در باروری ایجاد نمی‌کند؛ ولی غالباً امکان بازسازی و ترمیم مجرای ادراری و آوردن سوراخ ادراری برای ایجاد ظاهری بهتر به سر آلت وجود دارد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

دلایل هیپوسپادیاس

علل خاص هیپوسپادیاس ناشناخته هستند. با این حال، ارتباط خانوادگی وجود دارد: پدران و برادران کودکان مبتلا به هیپوسپادیاس، به احتمال بیشتری دارای این حالت غیرعادی هستند. در طی هشت یا چند هفته اول رشد در رحم، آلت تناسلی مردانه و زنانه مشابه هستند. آلت تناسلی پس از هفته هشتم شروع به رشد می‌کند. نقص در مجرای ادرار بین هفته‌های 9 و 12 حاملگی رخ می‌دهد.

علائم هیپوسپادیاس

شایع‌ترین نشانه‌ها و علائم هیپوسپادیاس شامل موارد زیر است:

عوامل خطر هیپوسپادیاس

اگرچه علت هیپوسپادیاس معمولاً ناشناخته است، این عوامل ممکن است با مسائل زیر مرتبط باشند:

هیپوسپادیاس

انواع هیپوسپادیاس

نوع خاص هیپوسپادیاس در یک نوزاد پسر به موقعیت دهانه خروجی مجرای پیشابراه بر روی آلت تناسلی بستگی دارد:

هیپوسپادیاس و ازدواج

موارد شدید هیپوسپادیاس برای زوج هایی که سعی بر باروری دارند، می تواند مشکل ساز باشد. دلیل این امر این است که ورود مایع منی به واژن از طریق مقاربت عادی مشکل است. هیپوسپادیاس در آلت تناسلی، لزوماً مانع از باروری نمی شود. در عوض مشکل در ورود مایع منی به واژن در این افراد یک حالت معمول است؛ بنابراین بسیاری از روش های درمان ناباروری مردان دارای این مشکل در دسترس است. لقاح آزمایشگاهی، روش های GIFT و … همه گزینه های مناسب هستند.

عوارض هیپوسپادیاس

اگر هیپوسپادیاس درمان نشود، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

درمان هیپوسپادیاس

درمان این عارضه جراحی می‌باشد. این درمان بیشتر درکسانی توصیه می شود که به نوع شدید این بیماری مبتلا بوده و یا همراه با انحنای شدید در آلت تناسلی باشند به طوریکه مانع فعالیت جنسی یا مانع باروری می شود. البته برای همه انواع هیپوسپادیاس با هر میزان درجه ای توصیه به جراحی می شود. عمل هیپوسپادیاس، نوعی جراحی است که نقص مادرزادی در دهانه آلت تناسلی را ترمیم می کند. این جراحی، معمولاً بین ۶ ماهگی تا ۲ سالگی و به صورت سرپایی انجام می شود. پسرانی که با مشکل هیپوسپادیاس متولد می شوند، نباید در زمان تولد ختنه شوند. ممکن است نیاز باشد که بافت اضافی پوست ختنه گاه، در طول جراحی هیپوسپادیاس ترمیم شود.

مراقبت بعد از عمل هیپوسپادیاس

مدت زمان عمل هیپوسپادیاس

جراحی هیپوسپادیاس با بیهوشی عمومی انجام می شود و مدت زمان این جراحی بینی 5/1 تا 3 ساعت است.

پیشگیری از هیپوسپادیاس

زنان باردار می‌توانند با انجام رفتارهای سالم خطر ابتلا به هیپوسپادیاس و نقص‌های دیگر را کاهش دهند، از جمله:

  1. عدم استفاده از سیگار یا الکل
  2. حفظ وزن سالم
  3. مصرف 400 تا 800 میکروگرم (میلی گرم) اسید فولیک در روز
  4. مراجعه منظم به پزشک در هنگام بارداری

عوارض بعد از عمل هیپوسپادیاس

تغییرات در بیضه ها می تواند نشانه یک بیماری خوش خیم شایع مانند عفونت یا کیست یا یک بیماری کمتر شایع مانند سرطان بیضه باشد. خود آزمایی بیضه ها یکی از بهترین روشهای تشخیص زودهنگام تغییرات در بیضه است. اگر در هنگام خودآزمایی بیضه توده یا تغییرات دیگری را تشخیص دادید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
هیپوسپادیاس (Hypospadias) یا ختنه خدادادی چیست؟هیپوسپادیاس (Hypospadias) یا ختنه خدادادی چیست؟

هیپوسپادیس نوعی نقص مادرزادی است که باعث می شود در افرادی که دچار این بیماری هستند، مجرای خروجی مثانه در قسمت زیرین آلت تناسلی قرار بگیرد. هیپوسپادیاس خفیف مشکلی در باروری ایجاد نمی‌کند؛ ولی غالباً امکان بازسازی و ترمیم مجرای ادراری و آوردن سوراخ ادراری برای ایجاد ظاهری بهتر به سر آلت وجود دارد. ... ادامه مطلب

تاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسیتاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسی

علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است اما پزشکان می دانند که سرطان هنگامی آغاز می شود که برخ از سلول ‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می شوند ... ادامه مطلب

اختلال نعوظ چیست؟اختلال نعوظ چیست؟

وقتی مردان از نظر جنسی تحریک می‌ شوند، هورمون‌ ها، ماهیچه‌ ها، اعصاب و عروق خونی همه با هم کار می‌ کنند تا نعوظ ایجاد شود. اختلال نعوظ، ناتوانی در دستیابی و حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت جنسی است. تخمین زده می‌ شود که از هر ۱۰ مرد بالغ ۱ نفر به طور طولانی مدت از مشکل نعوظ رنج می‌ برد. ... ادامه مطلب

آناتومی دستگاه ادراریآناتومی دستگاه ادراری

دستگاه ادراری، به مجموعه اندام ها، مجراها، ماهیچه ها و اعصابی که برای تولید، ذخیره و انتقال ادرار با هم همکاری می کنند گفته می شود. دستگاه ادراری شامل دو کلیه، دو مجرای ادراری یا میزنای، مثانه، دو عضله اسفنکتر و مجاری ادراری است. دستگاه ادراری به سیستم کلیوی نیز معروف است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین