کوچک بودن بیضه و ناباروری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / آیا کوچک بودن بیضه باعث ناباروری میشود؟

آیا کوچک بودن بیضه باعث ناباروری میشود؟

بیضه‌ها از جمله غده‌های مهم بدن مردان است که وظیفه‌ی تولید و ذخیره اسپرم و همچنین ترشح هورمون‌هایی نظیر تستوسترون را بر عهده دارد. این بخش از اندام مردان که خارج از بدن و درون کیسه‌ای به نام کیسه بیضه در پشت آلت تناسلی قرارگرفته است. اگرچه اندازه بیضه‌ها تأثیر خاصی روی سلامتی عمومی فرد نمی‌گذارد؛ اما ابعاد آنها در تعیین قدرت باروری مردان بسیار مهم است. درصورتی‌که علت کوچک شدن بیضه افزایش سن یا عوامل طبیعی دیگر باشد؛ این اتفاق به‌صورت آهسته و آرام‌آرام رخ می‌دهد و مشکلی هم برای سلامتی فرد به وجود نمی‌آورد. یکی از عوارض و پیامدهای کوچک شدن بیضه مردان ، ایجاد مشکلات ناباروری در آنها است که به وضعیت اسپرم ها مربوط می شود. از طرفی طبق مطالعات و تحقیقات، تعداد اسپرم ها رابطه مستقیمی با اندازه بیضه ها دارد. به عبارتی مردان دارای بیضه های کوچک تر، اسپرم کمتری نسبت به دیگر افراد تولید می کنند؛ بنابراین همین موضوع روی کاهش قدرت و کیفیت باروری آنها اثر می گذارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین از بدو تولد نوزادان پسر خود، آنها را برای معاینات کلی به همراه ارزیابی شکل و اندازه و محل قرارگیری بیضه‌ها، نزد پزشک ببرند. همچنین پیش از تولد نوزاد، با سونوگرافی می‌توان تغییرات اندازه بیضه و کوچک یا بزرگ بودن آن را مشخص کرد؛ بنابراین در صورت مشاهده هرگونه مشکل و خطر بروز ناباروری در آینده، پزشک بلافاصله اقدام به درمان نوزاد می‌کند.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علت کوچک شدن بیضه

علائم کوچک شدن بیضه

اغلب بارزترین علامت، کوچک شدن قابل توجه یک یا هر دو بیضه است. با این حال، بسته به سن فرد و بیماری زمینه ای، فرد ممکن است متوجه علائم دیگری نیز بشود. افرادی که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد، ممکن است متوجه این موارد شوند:

کوچک بودن بیضه

اندازه طبیعی بیضه

معمولاً اندازه‌های نرمال بیضه‌ها شامل طول متوسط 6/4سانتی‌متردر محدوده 6/3 الی 5/5، عرض متوسط 6/2سانتی‌متر در محدوده 1/2 الی 2/3 و حجم متوسط 6/18سانتی‌متر مکعب می‌باشد؛ بنابراین لازم است که مردان نسبت به تغییر سایز بیضه ها حساس باشند و سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

تشخیص علل کوچک شدن بیضه

فرد بعد از بروز نشانه‌های کوچک شدن بیضه‌ها مانند درد، تورم به پزشک مراجعه می‌کند. اولین اقدام پزشکان برای تشخیص علت کوچک شدن بیضه‌ها گرفتن شرح حال از بیمار است. شرح حال بیمار که به پزشک برای تشخیص کمک می‌کند شامل موارد زیر است.

درمان کوچک شدن بیضه

  1. درمان کوچک شدن بیضه‌ها بستگی به علت ایجاد آن و پیشرفت عارضه دارد.
  2. درمان کوچک شدن بیضه‌ها با دارو
  3. در مواردی که علت کوچک شدن بیضه‌ها عفونت باشد درمان با آنتی بیوتیک عفونت را از بین می‌برد و روند کوچک شدن بیضه را متوقف می‌کند.
  4. درمان کوچک شدن بیضه‌ها با جراحی
  5. درمان واریکوسل با جراحی یک اقدام برای درمان کوچک شدن بیضه‌ها است. در این روش پزشکان رگ یا رگ‌های کوچک شده را ترمیم می‌کنند و با این روش خون‌رسانی به بیضه افزایش می‌یابد و تولید اسپرم بیشتر می‌شود. در این حالت کوچک شدن بیضه‌ها نیز رفع می‌شود. البته در مواردی جراحی واریکوسل خود سبب کوچک شدن بیضه‌ها می‌شود.
  6. اگر کوچک شدن بیضه به علت پیچ خوردگی بیضه باشد جراحی اقدام مناسب درمانی برای معالجه‌ی فرد است. البته این جراحی اقدام اورژانسی برای رفع مشکل بیمار است.

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا افراد مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟آیا افراد مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

سرطان مثانه اغلب در سلول‌ هایی که داخل مثانه را پوشانده‌ اند، شروع می‌ شود.اکثر سرطان‌های مثانه در مراحل اولیه، زمانی که سرطان به شدت قابل درمان است، تشخیص داده می‌ شوند. اما حتی سرطان‌ های مثانه در مراحل اولیه نیز می‌ توانند پس از درمان موفقیت آمیز عود کنند. ... ادامه مطلب

احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟

تخلیه ناکامل ادرار یا احتباس ادرار در واقع یک نقص در مرحله دفع ادرار از مثانه است که می تواند ناشی از دو دلیل باشد.دلیل اول انقباض ناکافی عضله مثانه و دومین دلیل انسداد درمسیر خروج ادرار از مثانه و گاهی ترکیبی از هر دو مشکل است.در این مقاله به بررسی علل و درمان تخلیه ناکامل ادرار می پردازیم. ... ادامه مطلب

بعد از عمل پروستات، اختلال نعوظ پیدا می کنید؟بعد از عمل پروستات، اختلال نعوظ پیدا می کنید؟

تقریبا همه مردان در چند ماه اول پس از درمان سرطان پروستات، برخی از اختلالات نعوظ را تجربه خواهند کرد. با این حال، در عرض یک سال پس از درمان، تقریبا همه مردان با اعصاب دست نخورده شاهد بهبود قابل توجهی خواهند بود. ... ادامه مطلب

علائم کاهش میل جنسی در آقایانعلائم کاهش میل جنسی در آقایان

میل جنسی پایین بیانگر کاهش علاقه به فعالیت جنسی است. از دست دادن علاقه به رابطه جنسی معمول بوده و سطح میل جنسی در طول زندگی متفاوت است. همچنین طبیعی است که علایق شما با همسرتان مطابقت نداشته باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین