عوارض و پیشگیری از عفونت ادراری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / عفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمان

عفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمان

عفونت ادراری (UTI) یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در انسان است که اصولاً هر قسمت از دستگاه ادراری یعنی کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادراری را درگیر می‌کند. این عفونت بیشتر در بخش تحتانی دستگاه ادراری یعنی مثانه و مجرای ادراری خود را نشان می‌دهد. طبق آمار، زنان به میزان ۵۰% بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند. بروز این عفونت در مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد و در صورت سرایت آن به کلیه‌ها عواقب جدی ایجاد می‌شود. از علائم متداول آن می‌توان به تمایل شدید به دفع ادرار و احساس درد و سوزش هنگام ادرار اشاره کرد. عامل بیشتر عفونت‌های ادراری باکتری است؛ اما در برخی مواقع در اثر حضور و تکثیر قارچ‌ها و در موارد نادر ویروس‌ها نیز بروز می‌کند. عفونت ادراری معمولاً بر اساس علائم و آزمایش نمونه ادرار تشخیص داده می‌شود. پزشکان اغلب برای درمان انواع عفونت‌های دستگاه ادراری آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند؛ اما شما می‌توانید از قبل اقداماتی برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری انجام دهید. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است این عفونت، به‌خصوص اگر ناحیه فوقانی دستگاه ادراری را درگیر کرده باشد، وارد خون و باعث سپسیس شود که یک واقعه تهدیدکننده زندگی است.

عفونت ادراری جزو بیماریهایی است که باید جدی گرفته شود و برای پیشگیری از آسیب های جبران ناپذیر این عارضه؛ هرچه سریعتر تحت بررسی متخصص اورولوژی قرار گیرد.

علت عفونت ادراری

عفونت ادراری معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق پیشابراه به مجرای ادرار وارد شده و در مثانه تکثیر شوند. اگر چه سیستم ادراری به گونه‌ای طراحی شده که در مقابل نفوذ عوامل خارجی میکروسکوپی مقاوم باشد؛ اما گاهی بعضی از این خطوط دفاعی از بین می‌روند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها کشته نمی‌شوند و باعث عفونت می‌شوند. UTI عمدتاً در زنان شایع است و بر مثانه و پیشابراه تأثیر می‌گذارد. هر چیزی که باعث کاهش تخلیه‌ی مثانه شود یا دستگاه ادراری را تحریک کند می‌تواند منجر به عفونت ادراری شود. عواملی که می‌توانند باعث بروز عفونت ادراری شوند، شامل موارد زیر هستند:

عفونت ادراری

عوامل خطرساز عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری

  1. فوریت در ادرار به صورت دائمی و قوی
  2. احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  3. عبور مکرر و مقدار کمی از ادرار
  4. رنگ ادرار تیره
  5. قرمز بودن ادرار و یا به عبارتی وجود خون در ادرار
  6. بد بو شدن ادرار
  7. درد لگن در زنان به خصوص در مرکز لگن

انواع عفونت ادراری

عفونت می‌تواند در قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری اتفاق بیفتد. هر نوع عفونت بر اساس جایی که قرار دارد، نام متفاوتی دارد.

تشخیص عفونت ادراری

  1. پزشک می‌تواند عفونت ادراری را با انجام معاینات فیزیکی، گرفتن سابقه پزشکی و آزمایشات پزشکی تشخیص دهد.
  2. معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی

پزشک شاید معاینه فیزیکی بر بیمار انجام دهد که عبارتست از:

  1. بررسی علائم حیاتی
  2. بررسی شکم، ناحیه مثانه، پهلوها و کمر برای درد یا تورم
  3. معاینه آلت
  4. تست‌های آزمایشگاهی

برای تشخیص عفونت نیاز به انجام تست‌های آزمایشگاهی است؛ زیرا برخی از علائم عفونت ادراری با علائم بالینی سایر بیماری‌ها مشترک است. معمولاً به یک نمونه ادرار از بیمار نیاز است تا وجود چرک و باکتری عامل بیماری در آن دیده شود. شاید خواسته شود تا نمونه ادرار دهید. برای افرادی که سابقه سنگ کلیه، دیابت، کلیه‌های پلی کیستیک یا سل، پزشک آزمایشات تصویری را نیز تجویز خواهد کرد.

درمان عفونت ادراری

هدف از درمان جلوگیری از گسترش یافتن عفونت به کلیه‌ها و مجرای فوقانی ادراری است. نوع درمان به علت عفونت بستگی دارد. طرح‌های درمانی معمولاً عبارتند از دارو های آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌ها و داروهایی برای کاهش علائم بالینی بیمار، از جمله علائمی همچون درد و سوزش در هنگام تخلیه ادرار. دوره درمان می‌تواند بین 3 روز الی 6 هفته طول بکشد که به عوامل پیچیده‌ای بستگی دارد، اگرچه در اکثر موارد به حداقل هفت روز درمان نیاز است.

تجویز دارو

داروهایی تجویزی پزشک عبارتند از:

پیشگیری از عفونت ادراری

ادرار را نگه ندارید و در خالی‌کردن ادرار نیز عجله نکنید، یعنی مطمئن شوید که مثانه‌ را خوب خالی کرده‌اید.

عوارض عفونت ادراری

هنگامی که عفونت‌های دستگاه ادراری تحتانی به موقع و به درستی درمان شوند، به ندرت عوارض ایجاد می‌کنند؛ اما اگر عفونت ادراری درمان نشود، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. عوارض UTI ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیهانواع تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیه

سرطان کلیه جزو ۱۰ نوع شایع سرطان است. از هر ۴ نفری که دارای تومور در کلیه است ۳ نفر تومور بدخیم و یک نفر تومور خوش‌خیم دارند. معمولا توده‌های کوچک‌تر خوش‌خیم هستند و تومورهای بزرگتر با احتمال بیشتری بدخیم هستند. ... ادامه مطلب

انواع جراحی سرطان بیضهانواع جراحی سرطان بیضه

اکثر افرادی که دچار سرطان بیضه هستند به عمل جراحی نیاز دارند. نوع عمل جراحی معمولاً به مرحله پیشرفت سرطان و نحوه واکنش آن به درمان بستگی دارد. ... ادامه مطلب

آیا ضربه به بیضه باعث ناباروری میشود؟آیا ضربه به بیضه باعث ناباروری میشود؟

آسیب دیدن بیضه درد توان‌ فرسا، کبودی، تورم و حتی ناباروری را در موارد شدید به دنبال دارد. بیضه‌ ها به دلیل اسفنجی بودن در اکثر موارد بخشی از ضربه وارده را جذب می‌ کنند، بدون این که آسیب جدی ببینند. ارزیابی به‌ موقع آسیب و درمان مناسب نتایج مثبتی به‌همراه خواهد داشت. ... ادامه مطلب

علائم سرطان مثانه در زنانعلائم سرطان مثانه در زنان

سرطان مثانه زمانی ایجاد می‌ شود که سلول‌ های پوشاننده مثانه سالم شروع به تغییر و رشد خارج از کنترل می‌ کنند و تومور تشکیل می‌ دهند.برای مدتی طولانی، گمان رایج در مورد سرطان مثانه این بود که فقط مردان مسن به آن مبتلا می‌ شوند. اما سرطان مثانه در زنان نیز شایع است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین