ابتلای مردان جوان به سرطان بیضه!
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان بیضه / سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

کیسه‌ی بیضه، پوست کیسه‌ مانند شلی است که در زیر آلت تناسلی قرار دارد. بیضه‌ها برای باروری، هورمون‌های جنسی مردانه و اسپرم تولید می‌کنند. سرطان بیضه در درون بیضه‌ها که در کیسه بیضه قرار دارند ایجاد می‌شود. سرطان بیضه در مقایسه با انواع دیگر سرطان‌ها نادر است. سرطان بیضه تا حدود بسیار زیادی قابل ‌درمان است، حتی در صورتی که توده‌ی سرطانی به خارج از بیضه‌ها نیز گسترش پیدا کرده باشد. بسته به نوع و مرحله پیشرفت سرطان بیضه، ممکن است درمان متفاوتی دریافت شود. سرطان بیضه شایعترین بدخیمی در مردان 20 تا 35 ساله است؛ اما ممکن است در هر سنی دیده شود.

تغییرات در بیضه ها می تواند نشانه یک بیماری خوش خیم شایع مانند عفونت یا کیست یا یک بیماری کمتر شایع مانند سرطان بیضه باشد. خود آزمایی بیضه ها یکی از بهترین روشهای تشخیص زودهنگام تغییرات در بیضه است. اگر در هنگام خودآزمایی بیضه توده یا تغییرات دیگری را تشخیص دادید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علائم سرطان بیضه

شایع ترین علائم سرطان بیضه عبارتند از:

سرطان بیضه معمولاً یکی از بیضه ها (بیضه راست یا بیضه چپ) را درگیر می کند.

علل سرطان بیضه

در اغلب موارد، علت ابتلا به سرطان بیضه مشخص نیست. پزشکان می‌دانند که سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سالم موجود در بیضه دچار تغییر می‌شوند. سلول‌های سالم برای کمک به عملکرد صحیح بدن، به میزان دقیقی رشد کرده و تقسیم می‌شوند؛ اما گاهی برخی از سلول‌ها دچار اختلالاتی می‌شوند و در نتیجه بیش ‌از حد تقسیم سلولی انجام می‌دهند با وجودی که بدن به سلول‌های جدید نیازی ندارد. تجمع این سلول‌های اضافی موجب تشکیل توده سرطانی در بیضه می‌شود. تقریباً تمامی سرطان‌های بیضه از سلول‌های ژرم آغاز می‌شود. این سلول‌ها وظیفه تولید اسپرم را به عهده دارند. دلیل بروز اختلال در سلول‌های ژرم و تکثیر غیرعادی آنها نامعلوم است.

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

عوامل خطر سرطان بیضه

عواملی که در افزایش احتمال ابتلا به سرطان بیضه مؤثر هستند عبارتند از:

انواع سرطان بیضه

انواع مختلف سرطان بیضه با توجه به نوع سلول‌هایی که سرطان در آنها شروع می‌شود قابل طبقه‌بندی هستند. شایع‌ترین نوع سرطان بیضه، سرطان سلول ژرمینال (زایا) است که حدود 95 درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد. سلول‌های ژرمینال نوعی سلول هستند که بدن از آن برای ایجاد اسپرم استفاده می‌کند.

دو نوع اصلی از سرطان بیضه سلول ژرمینال وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  1. سمینوما: در 20 سال گذشته به صورت تصاعدی افزایش یافته است و اکنون 40 تا 45 درصد از سرطان‌های بیضه را تشکیل می‌دهد.
  2. غیر سمینوما: بخش دیگر سرطان سلول ژرمینال را تشکیل می‌دهد و شامل تراتوم، کارسینوما جنینی، کوریوکارسینوما و تومورهای کیسه زرده (در پسران جوان شایع می‌باشد) است.

انواع کمتری از سرطان بیضه شامل موارد زیر هستند:

تشخیص سرطان بیضه

برای تشخیص سرطان بیضه راه های مختلفی وجود دارد از جمله:

در این روش مارکرهای سرطانی مانند آلفا فیتوپروتئین، گونادوتروپین جفتی انسانی و لاکتات دهیدروژناز چک میشود. هر چند ممکن است با وجود سرطان، آزمایش خون طبیعی باشد.

سونوگرافی بیضه میتواند وجود یک تومور و اندازه ی آن را مشخص کند. سونوگرافی بهترین ابزار تصویر برداری برای تشخیص سرطان بیضه میباشد. در واقع وجود هرگونه توده هیپواكو در بیضه مساوی با وجود سرطان بیضه است مگر آنكه خلافش ثابت شود.

نمونه ای کوچک از بافت بیضه تهیه کرده و آن را با میکروسکوپ مشاهده میکنند تا تشخیص دهند توده بدخیم (سرطانی) است یا خوش خیم (غیر سرطانی).

درمان سرطان بیضه

انتخاب روش درمانی برای سرطان‌بیضه به‌موارد متعددی بستگی دارد. این‌موارد شامل نوع و درجه سرطان، وضعیت کلی سلامتی و انتخاب بیمار بستگی دارد.

سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونداژ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟سونداژ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

سوند، لوله‌ ای توخالی، باریک، انعطاف‌ پذیر و نرم است که می‌ تواند مایعات را وارد بدن فرد بیمار کرده یا آنها را خارج کند. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

واریکوسل و سرطان بیضه دو بیماری مختلف بیضه محسوب می شوند . واریکوسل به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ های بیضه ایجاد می شود . در سرطان بیضه سلول هایی از بافت بیضه شروع به تکثیر بی رویه می کنند.در این مقاله به بررسی تفاوت بین سرطان بیضه و واریکوسل می پردازیم . ... ادامه مطلب

علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردانعلائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی مردان، بیماری بسیار نادری است. و اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست. ... ادامه مطلب

رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه رشد کنترل‌ نشده سلول‌ های غیرطبیعی در مثانه است که منجر به تشکیل تومور می‌ شود. با گذشت زمان، تومور ممکن است به پوشش مثانه نفوذ کند و به لایه‌ های عضلانی اطراف حمله کند. علائم شامل ظاهرشدن خون در ادرار و تکرر و دردناک شدن ادرار است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین