علل علائم و درمان تبخال تناسلی | آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / هرپس یا تبخال تناسلی چیست و چطور درمان میشود؟

هرپس یا تبخال تناسلی چیست و چطور درمان میشود؟

تبخال دستگاه تناسلی یک عفونت شایع جنسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس با عبارت مخفف شده (HSV) ایجاد می شود. مهمترین راه انتشار ویروس هرپس سیمپلکس را می توان تماس جنسی دانست. بعد از عفونت اولیه، ویروس در بدن شما پنهان می شود و می تواند چندین بار در سال دوباره فعال شود. این بیماری می تواند باعث درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی شما شود؛ اما ممکن است هیچ علائم و نشانه ای از تبخال دستگاه تناسلی نداشته باشید. ذکر این نکته مهم است که در صورت آلودگی، حتی اگر هیچ زخم قابل مشاهده ای نداشته باشید، این بیماری می تواند در رابطه جنسی و راه های مقاربتی، مسری باشد. هیچ درمانی برای تبخال دستگاه تناسلی وجود ندارد؛ اما استفاده از برخی داروها می توانند علائم را کاهش دهند و همچنین خطر ابتلا به دیگران را نیز کاهش دهند.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان از جمله کاهش عملکرد جنسی مردان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علل تبخال تناسلی

سایر مواردی که خطر ابتلا به تبخال تناسلی را افزایش می‌دهد:

هرپس یا تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

بیشتر افراد مبتلا به هرپس تناسلی به علت نداشتن هیچگونه علائمی از آلوده بودن خود اطلاعی ندارند. علائم در صورت بروز عبارتند از:

انواع تبخال تناسلی

تبخال یا هرپس تناسلی از طریق یک نوع ویروس به نام هرپس سیمپلکس (HSV:Herpes simplex viruses) به وجود می‌آید. این ویروس به دو نوع تقسیم می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

  1. ویروس هرپس نوع اول (HSV-1)
  2. ویروس هرپس نوع دوم (HSV-2)

نوع اول این ویروس باعث به وجود آمدن تبخال‌های معمولی و نرمال در نواحی لب و دهان فرد می‌شود. نوع دوم هرپس یا HSV-2 منجر به بروز تبخال تناسلی می‌شود و همانطور که در بالا اشاره شد، از طریق روابط جنسی با فرد آلوده منتقل می‌گردد. زخم‌های ایجاد شده‌ اغلب دردناک و عفونی و پر از مایع هستند.

مکان بروز تبخال تناسلی

روشهای کاهش ریسک ابتلا به تبخال تناسلی

تنها راه اجتناب از ابتلا به این بیماری نداشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی است. اگر فعال جنسی هستید، می‌توانید اقدامات زیر را برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری انجام دهید:

چنانچه با فردی که دارای این مشکل است رابطه برقرار می‌کنید، می‌توانید در شرایط زیر، خطر ابتلا به تبخال تناسلی را کاهش دهید:

درمان تبخال تناسلی

اصول کلی تشخیص، معمولاً با دیدن تاول‌ها داده می‌شود؛ اما برای تأیید تشخیص ممکن است مایع داخل تاول در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. درمان با هدف تخفیف علائم و پیشگیری از عوارض صورت می‌گیرد. معمولاً در درمان اولیه از داروی ضد ویروسی اسیکلوویر (Acyclovir) استفاده می شود.

فرد مبتلا بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده کند و برای کاهش درد به هنگام ادرار می‌تواند از آب گرم در ناحیه استفاده کند. نشستن در وان آب گرم که در آن یک قاشق چایخوری نمک ریخته شده باشد، می‌تواند مقداری از درد و ناراحتی ناشی از تاول‌ها را کاهش دهد. حتی المقدور شیوه زندگی خود را تغییر داده تا استرس کمتری به شما وارد شود. در مواردی که تبخال به صورت مکرر عود کند، از داروهای ضد ویروسی نسل بالاتر (همانند ویرابکس:Virabex) به مدت طولانی تر به همراه داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، برای کاهش احتمال عود، استفاده می شود. فرد مبتلا می تواند از داروهای ضد درد خفیف مثل استامینوفن، برای تسکین درد استفاده کند.

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سنگ کلیه و سرطان کلیه با هم مرتبط هستند؟آیا سنگ کلیه و سرطان کلیه با هم مرتبط هستند؟

سنگ های کلیه، احتمال سرطان کلیه را افزایش می دهند. در این بیماری چرخه سلول های بافت کلیه دچار تغییر شده و طرز غیرقابل کنترلی تکثیر می شوند. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوانسرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

سرطان بیضه در مقایسه با انواع دیگر سرطان‌ ها نادر است. سرطان بیضه تا حدود بسیار زیادی قابل ‌درمان است، حتی در صورتی که توده‌ ی سرطانی به خارج از بیضه‌ ها نیز گسترش پیدا کرده باشد. بسته به نوع و مرحله پیشرفت سرطان بیضه، ممکن است درمان متفاوتی دریافت شود. ... ادامه مطلب

علت درد مثانه و تکرر ادرارعلت درد مثانه و تکرر ادرار

تکرر ادرار اغلب به دلیل نوشیدن مایعات زیاد به خصوص کافئین ایجاد می شود. اگر تکرر ادرار شما به چیزی که می نوشید مربوط نیست، ممکن است ناشی از یک دلیل ساده مانند دارویی که مصرف می کنید یا عفونت دستگاه ادراری باشد. ... ادامه مطلب

اهمیت خود آزمایی بیضه در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بیضهاهمیت خود آزمایی بیضه در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بیضه

خودآزمایی بیضه یکی از روشهای تشخیصی است که شامل بررسی ظاهر و احساس بیضه ها است. خودآزمایی بیضه می تواند به شما آگاهی بیشتری از وضعیت بیضه ها بدهد و به شما در تشخیص تغییرات کمک کند و همچنین می تواند شما را از مشکلات بالقوه بیضه آگاه کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین