عوارض بعد از جراحی پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟

عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟

پروستات غده ای است که در زیر مثانه، جلوی راست روده قرار دارد. نقش مهمی در بخشی از دستگاه تناسلی مردان که مایعات حامل اسپرم را تولید می کند، ایفا می کند.جراحی برای برداشتن جزئی یا کامل پروستات پروستاتکتومی نامیده می شود. شایع ترین علل جراحی پروستات سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است.

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

هدف از جراحی شما این است که:
درمان حال کنونی خود

انواع جراحی پروستات:

هدف از جراحی پروستات نیز به شرایط شما بستگی دارد. به عنوان مثال، هدف از جراحی سرطان پروستات ، برداشتن بافت سرطانی است. هدف از جراحی BPH برداشتن بافت پروستات و بازگرداندن جریان طبیعی ادرار است.

پروستاتکتومی باز:

پروستاتکتومی باز به عنوان جراحی باز سنتی یا روش باز نیز شناخته می شود. جراح شما برشی را در پوست شما ایجاد می کند تا پروستات و بافت های مجاور را خارج کند.

همانطور که در اینجا توضیح می دهیم دو رویکرد اصلی در این روش وجود دارد:

  1. رادیکال رتروپوبیک: جراح شما برشی را از شکم تا استخوان شرمگاهی شما ایجاد می کند. در بیشتر موارد، جراح فقط پروستات را برمی دارد. اما اگر مشکوک به گسترش سرطان باشد، برخی از غدد لنفاوی را برای آزمایش برمی‌دارد. اگر جراح متوجه شود که سرطان گسترش یافته است، ممکن است جراحی را ادامه ندهد.
  2. رویکرد پرینه رادیکال: جراح شما برشی را در فضای بین رکتوم و کیسه بیضه ایجاد می کند. این اغلب زمانی انجام می شود که شما شرایط پزشکی دیگری دارید که جراحی رتروپوبیک را پیچیده می کند. در این وضعیت، جراح شما نمی تواند غدد لنفاوی را بردارد. این جراحی نسبت به جراحی رتروپوبیک زمان کمتری می برد اما خطر ابتلا به اختلال نعوظ بیشتر است.

برای هر دو روش، می توانید تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی یا اپیدورال قرار بگیرید.

عوارض عمل پروستات

روش لاپاراسکوپی:

جراحی لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی برای جراحی پروستات است. دو رویکرد اصلی برای این نوع روش نیز وجود دارد:

  1. پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی: این جراحی به چندین برش ریز نیاز دارد تا جراح بتواند ابزارهای کوچک جراحی را وارد کند. جراح شما از یک لوله نازک همراه با دوربین برای دیدن آن ناحیه استفاده می کند.
  2. پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی با کمک رباتیک: برخی از جراحی ها شامل رابط رباتیک هستند. در این نوع جراحی، جراح در اتاق عمل می نشیند و در حین مشاهده مانیتور کامپیوتر، بازوی رباتیک را هدایت می کند. یک بازوی رباتیک ممکن است مانور و دقت بیشتری نسبت به سایر روش ها ارائه دهد.

جراحی پروستات با لیزر:

جراحی لیزر پروستات در درجه اول هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات را بدون ایجاد بریدگی در خارج از بدن شما درمان می کند. در عوض، پزشک شما یک فیبر نوری را از طریق نوک آلت تناسلی و داخل مجرای ادرار شما وارد می‌کند. سپس پزشک بافت پروستات را که جریان ادرار را مسدود می‌کند، برمی‌دارد. جراحی لیزر ممکن است آنقدر موثر نباشد.

جراحی آندوسکوپی:

همانند جراحی لیزر، جراحی آندوسکوپی هیچ برشی ایجاد نمی کند. پزشک شما از یک لوله بلند و انعطاف پذیر با نور و لنز برای برداشتن قسمت هایی از غده پروستات استفاده می کند. این لوله از نوک آلت تناسلی عبور می کند و کمتر تهاجمی در نظر گرفته می شود.

گشاد شدن مجرای ادرار:

این روش شامل دو رویکرد است:

  1. برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار(TURP): روش استاندارد برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات است. متخصص اورولوژی تکه هایی از بافت پروستات بزرگ شده شما را با یک حلقه سیمی برش می دهد. تکه های بافت به داخل مثانه رفته و در پایان عمل خارج می شوند.
  2. برش پروستات از طریق مجرای ادرار (TUIP): این روش جراحی شامل چند برش کوچک در پروستات و گردن مثانه برای گشاد شدن مجرای ادرار است. برخی از متخصصان اورولوژی معتقدند که TUIP نسبت به TURP عوارض جانبی کمتری دارد.

عوارض جراحی پروستات:

تمام روش های جراحی با خطراتی همراه هستند، از جمله:

علائمی که نشان می دهد ممکن است عفونت داشته باشید عبارتند از:

سایر عوارض جانبی خاص تر در رابطه با جراحی پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اقدامات بعد از عمل جراحی پروستات:

به خود فرصت استراحت بدهید، زیرا ممکن است بعد از جراحی احساس خستگی بیشتری کنید. زمان بهبودی شما به نوع و طول عمل جراحی، سلامت کلی شما و اینکه آیا از دستورالعمل های پزشک خود پیروی می کنید، بستگی دارد. دستورالعمل های پزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در حالی که می‌توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید، ممکن است ایده خوبی باشد که کسی به شما برای مدت زمانی که کاتتر را دارید، کمک کند. همچنین مهم است که در طی یک یا دو روز اجابت مزاج داشته باشید. برای کمک به یبوست، مایعات بنوشید، فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و ورزش کنید. همچنین اگر این گزینه ها مؤثر نبودند، می توانید از پزشک خود در مورد ملین ها سوال کنید.
اگر کیسه بیضه شما بعد از جراحی شروع به متورم شدن کرد، می توانید با یک حوله غلتان، یک بند برای کاهش تورم ایجاد کنید. در حالی که دراز کشیده اید یا نشسته اید رول حوله را زیر کیسه بیضه خود قرار دهید و انتهای آن را روی پاهای خود حلقه کنید تا حمایت شود. اگر تورم بعد از یک هفته کاهش نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض و مضرات زیاد نگه داشتن ادرار چیست؟عوارض و مضرات زیاد نگه داشتن ادرار چیست؟

افراد می توانند ۳ تا ۴ ساعت ادرار خود را نگه دارند. البته این زمان نیز بر اساس میزان و نوع مایعاتی که فرد مصرف می کند متفاوت است.نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و نادیده گرفتن احساس ادرار ممکن است خطر برخی مشکلات، مانند عفونت ادراری را افزایش دهد، بنابراین نباید ادرار خود را زمان زیادی نگه دارید. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

واریکوسل و سرطان بیضه دو بیماری مختلف بیضه محسوب می شوند . واریکوسل به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ های بیضه ایجاد می شود . در سرطان بیضه سلول هایی از بافت بیضه شروع به تکثیر بی رویه می کنند.در این مقاله به بررسی تفاوت بین سرطان بیضه و واریکوسل می پردازیم . ... ادامه مطلب

چگونه از کلیه های خود مراقبت کنیم؟چگونه از کلیه های خود مراقبت کنیم؟

بیماری های کلیوی می توانند خطرناک باشند و زندگی را برای بیمار بسیار سخت کنند. مراقبت از کلیه ها حائز اهمیت است لازمه کلیه سالم مراقبت است. ... ادامه مطلب

خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟

خون در منی را هماتوسپرمی یا هموسپرمی می‌ نامند. دیدن خون در منی می‌ تواند مرد را مضطرب کند. خوشبختانه، معمولا نشان‌ دهنده یک مشکل عمده پزشکی نیست. برای مردان جوان‌ تر از 40 سال بدون هیچ علائم مرتبط و بدون عوامل خطر برای بیماری‌ های زمینه‌ ای، خون در مایع منی اغلب خود به خود ناپدید می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین