عملکرد غده پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / کار غده پروستات چیست؟

کار غده پروستات چیست؟

پروستات یک غده کوچک به اندازه یک توپ پینگ پنگ با قابلیت ارتجاعی است که در عمق کشاله ران، بین قاعده آلت تناسلی و راست روده قرار دارد.عملکرد صحیح پروستات برای تولید مثل بسیار مهم است زیرا بخشی از ترکیبات منی را که با اسپرم بیضه ها مخلوط می شود، فراهم می کند. ترکیبات مایع منی به حرکت و زنده ماندن اسپرم کمک می کند.

غدهٔ پروستات در دوران کودکی کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر هورمون تستوسترون و محصول جانبی آن، دی هیدروتستوسترون (DHT)، شروع به رشد کردن می کند. (تستوسترون عمدتاً در بیضه ها ساخته می شود، اما مقدار کمتری آن نیز در غدد فوق کلیوی بالای کلیه ها ساخته می شود).
پروستات در حدود سن ۲۰ سالگی به یک اندازهٔ نسبتا ثابت می‌رسد و تا سن حدود ۴۵ - ۵۰ سالگی به همین اندازه باقی می‌ماند. وزن غده پروستات در یک فرد بالغ سالم حدود ۲۰ تا ۲۵ گرم است.

اورولوژی آنکولوژی شاخه تخصصی اورولوژی است که به تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه ادراری مردانه و زنانه و اندام‌های تناسلی مردانه می‌پردازد. سرطان‌های اورولوژیک بسیار رایج هستند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پزشکی و جراحی اورولوژیست‌ها را تشکیل می‌دهند. همشهریان گرامی! اگر با علائم ذکر شده مرتبط با سرطان های دستگاه ادراری مواجه شدید؛ به اوروانکولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

وظیفه غده پروستات:

غدهٔ پروستات یک مایع شیری رقیق ترشح می‌کند که حاوی کلسیم، یون سیترات، یون فسفات، نوعی آنزیم لخته‌کننده و یک پروفیبرینولیزین است. کپسول غدهٔ پروستات در جریان تخلیهٔ منی همززمان با انقباضات مجرای دفران منقبض می‌شود بطوری ‌که مایع شیری و رقیق غدهٔ پروستات حجم منی را زیادتر می‌کند. ماهیت مختصر قلیایی مایع پروستاتی ممکن است برای بارورسازی موفق تخمک کاملاً مهم باشد، زیرا مایع مجرای دفران به علت وجود اسید سیتریک و محصولات نهایی متابولیسم اسپرم نسبتاً اسیدی است و در نتیجه می‌تواند منجر به سرکوب باروری اسپرم شود. ترشحات واژن زن هم اسیدی هستند (با PH معادل ۳٫۵ تا ۴٫۰). تا زمانی که PH مایعات اطراف تا حدود ۶ الی ۶٫۵ بالا نرود، اسپرم به اندازهٔ مطلوب تحرک نمی‌یابد، در نتیجه احتمال آن است که مایع مختصر قلیایی پروستاتی طی انزال به خنثی سازی اسیدیتهٔ مایعات دیگر کمک کند و بدین ترتیب تحرک و باروری اسپرم را افزایش دهد.

پروستات به چندین ناحیه آناتومیک تقسیم می شود. بیشتر سرطان پروستات از ناحیه محیطی (پشت پروستات)، نزدیک راست روده شروع می شود. به همین دلیل است که علاوه بر آزمایش خون PSA، معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) که در آن پزشک پروستات را با قرار دادن انگشت دستکش در رکتوم معاینه می کند، یک آزمایش غربالگری رایج و مفید است.

پروستات برای زندگی ضروری نیست، اما برای تولید مثل بسیار مهم است. مایع منی سالم قوام و محیط کاملی برای انتقال و بقای اسپرم و برای لقاح است. مایع منی شامل آنزیم هایی مانند PSA (که اغلب به عنوان بخشی از غربالگری سرطان پروستات اندازه گیری می شود)، و همچنین سایر مواد ساخته شده توسط وزیکول های منی و پروستات، مانند روی، سیترات، و فروکتوز است. فروکتوز در واقع به اسپرم انرژی می دهد تا حرکت خود در مسیر منتهی به تخمک را انجام دهدمنی همچنین حاوی موادی است که ممکن است از دستگاه ادراری و اسپرم در برابر باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا محافظت کند.

کار غده پروستات

انواع بیماری های پروستات:

سه گونه بیماری، غده پروستات را درگیر می‌کند: دو نوع آن‌ها خوش‌خیم هستند و غالباً زندگی فرد را به مخاطره نمی‌اندازند و یک نوع آن بدخیم است. بیماری‌های پروستات ممکن است با هم اشتباه شوند، چون بسیاری از نشانه‌های آن‌ها مانند هم است.
این سه بیماری عبارتند از:التهاب پروستات که بیشتر به وسیله یک عفونت میکروبی ایجاد می‌شود.
بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) که بزرگی غیرسرطانی غده پروستات و یکی از شایعترین اشکال بیماری پروستات است که تقریباً در نیمی از مردان بالای پنجاه سال دیده می‌شود.
سرطان پروستات یک بیماری بالقوه خطرناک است، زیرا بدخیم می‌باشد.

اندازه طبیعی پروستات:

پروستات بزرگسالان سالم حدود 20 تا 25 گرم وزن و تقریباً 4 سانتی متر (40 میلیمتر) عرض، 3 سانتی متر (30 میلیمتر) طول و 2 سانتی متر (20 میلیمتر) ضخامت دارد.
اندازه طبیعی و مناسب پروستات تا حدود 40 سالگی ثابت می ماند.

حجم طبیعی پروستات چقدر است؟

حجم طبیعی پروستات های کوچک 30 تا 40 میلی لیتر و وزن آن 20 تا 70 گرم است. حجم طبیعی پروستات متوسط 40 تا 80 میلی لیتر و وزن آن 20 تا 125 گرم است. حجم یک پروستات بزرگ 40 تا 100 میلی لیتر و وزن آن 40 تا 125 گرم است.

بهترین زمان جراحی پروستات:

درمان بزرگی پروستات با دارو شروع می‌شود که این داروها علاوه بر نقش درمانی در کوچک کردن پروستات، می‌توانند عوارض جنسی هم به دنبال داشته باشند. در مواردی هم ممکن است متخصص کلیه و مجاری ادراری تصمیم به جراحی پروستات بگیرند که این موارد عبارتند از:

روش درمان بزرگی خوش خیم پروستات چیست ؟

در مرحله اول از داروها برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات استفاده می شود که در صورت عدم پاسخ مناسب بدن به داروها، از روش های جراحی به روش باز و جراحی به روش تراش پروستات از راه مجرا استفاده می شود .

راه جلوگیری از ایجاد بزرگی خوش خیم چیست؟

متاسفانه تا به امروز راه مطمئنی جهت جلوگیری از ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات شناخته نشده است.

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
هرپس یا تبخال تناسلی چیست و چطور درمان میشود؟هرپس یا تبخال تناسلی چیست و چطور درمان میشود؟

تبخال دستگاه تناسلی یک عفونت شایع جنسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس با عبارت مخفف شده ایجاد می شود. مهمترین راه انتشار ویروس هرپس سیمپلکس را می توان تماس جنسی دانست. در این بخش به معرفی تبخال تناسلی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

علل و درمان سوزش ادرار در زنانعلل و درمان سوزش ادرار در زنان

علل سوزش ادرار در زنان متفاوت می باشد. عفونت های ادراری و عفونت های مقاربتی از جمله شایع ترین علل سوزش ادرار در زنان محسوب می شود. در بررسی علل سوزش ادرار در زنان متخصص زنان نقش بسزایی ایفا می کند. ... ادامه مطلب

تومور و سرطان غدد فوق کلیوی چیست؟تومور و سرطان غدد فوق کلیوی چیست؟

تومور های موجود در غدد فوق کلیوی لزوما مراحل اولیه‌ی خود را در غدد فوق کلیوی شروع نمی‌ کنند. به تومور هایی که آغاز آنها در غدد فوق کلیوی است تومورهای اولیه گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟

در صورتی که با بررسی‌های کلینیکی و تصویربرداری‌ها مشخص شود که فرد دچار سرطان کلیه است روش‌های درمانی مختلفی را بر اساس میزان پیشرفت سرطان می‌توان به کار برد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین