انواع پروستاکتومی | جراحی پروستاتکتومی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / عمل جراحی پروستاتکتومی چیست؟

عمل جراحی پروستاتکتومی چیست؟

غده پروستات در لگن مرد و در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادراری را احاطه کرده است که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی می رساند. عمل پروستاتکتومی برای درمان تعدادی از عارضه هایی که بر پروستات تأثیر می گذارد استفاده می شود.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی و ناباروری آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

پروستاتکتومی یک روش جراحی برای برداشتن جزئی یا کامل پروستات است.این عمل ممکن است برای درمان سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات نیز انجام شود. یک روش جراحی رایج برای پروستاتکتومی شامل ایجاد برش جراحی و برداشتن غده پروستات (یا بخشی از پروستات ) است. پروستاتکتومی ممکن است با یکی از دو روش زیر انجام شود:

برش پایین شکم یا برش پرینه (از طریق پوست بین کیسه بیضه و راست روده)

پروستاتکتومی باز یک روش جراحی به اصطلاح باز است، به این معنی که جراح از طریق یک برش جراحی استاندارد به غده پروستات دسترسی پیدا می کند. برای اکثر بیماران، طول برش 4 تا 5 اینچ است. در مقابل، پروستاتکتومی رباتیک که با ابزار لاپاراسکوپی انجام می شود، نیاز به چندین برش کوچکتر دارد. برش طولانی‌تر روش باز، زمان بهبودی کمی طولانی‌تر را به همراه دارد. در حالی که میانگین زمان بهبودی پس از پروستاتکتومی رباتیک 4-1/2 هفته است، بهبودی پس از پروستاتکتومی باز حدود 6 هفته است.

عمل جراحی پروستات:

پروستاتکتومی رادیکال خطر عوارض جدی کم دارد. مرگ یا ناتوانی جدی ناشی از پروستاتکتومی رادیکال بسیار نادر است. اعصاب مهم در مسیر رسیدن به آلت تناسلی از طریق پروستات حرکت می کنند. جراحان ماهر معمولاً می توانند از اکثر این اعصاب در طول پروستاتکتومی رادیکال محافظت کنند. با این حال، عوارض ناشی از آسیب عصبی غیر عمدی پس از پروستاتکتومی رادیکال رخ می دهد.

عمل جراحی پروستاتکتومی

عوارض ناشی از پروستاتکتومی رادیکال

  1. بی اختیاری ادرار : بیش از 95 درصد از مردان کمتر از 50 سال و حدود 85 درصد از مردان 70 ساله یا بالاتر، بعد از عمل، خودداری خود را همچنان حفظ می کنند.
  2. مشکلات نعوظ : مشکلات نعوظ بعد از پروستاتکتومی شایع است. هر چه مرد جوانتر باشد، شانس حفظ قدرت بعد از پروستاتکتومی بیشتر است. اغلب یک دوره توانبخشی آلت تناسلی ضروری است. مردی که تحت عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی توسط جراح در یک مرکز پیشرفته سرطان پروستات قرار می گیرد، شانس بیشتری برای حفظ عملکرد جنسی و ادراری دارد.

فتق بعد از عمل جراحی پروستات

بسیاری از مردان پس از برداشتن پروستات دچار فتق می شوند. ترمیم فتق پس از جراحی پروستات گاهی اوقات می تواند بسیار دشوار باشد. مطالعات نشان می‌دهد که فتق خوش‌خیم پروستات در جمعیت مردان مسن بیشتر دیده می‌شوند.

عمل جراحی پروستات چقدر طول می‌کشد؟

پروستاتکتومی حدود دو ساعت طول می کشد. شما تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و کاملاً خواب خواهید بود. در طول جراحی، پزشک شما یک برش کوچک برای دسترسی به پروستات شما ایجاد می کند.

چه مدت طول می کشد تا پس از جراحی برداشتن پروستات بهبودی حاصل شود؟

حدود چهار تا شش هفته دیگر به روال عادی خود بازمی گردید. باید چند بار به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه چیز نرمال است. اکثر مردان پس از حدود شش هفته و سپس مجدداً هر سه ماه یک بار در سال اول و دو بار در سال دوم پس از عمل به پزشک خود مراجعه می کنند.

خون ریزی بعد از عمل پروستات :

طبیعی است که گهگاه متوجه مقداری خون در ادرار خود شوید. حدود یک یا دو هفته پس از عمل، با از بین رفتن پوسته پروستات، مقدار خون ممکن است افزایش یابد. نوشیدن مقدار زیادی مایعات به دفع هر گونه خون یا لخته خون کوچک از مثانه کمک می کند.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومیجراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومی

پروستاتکتومی رادیکال نوعی جراحی برای برداشتن کل غده پروستات و غدد لنفاوی اطراف آن برای درمان افراد مبتلا به سرطان پروستات است. ... ادامه مطلب

عوارض عمل واریکوسل چیست؟عوارض عمل واریکوسل چیست؟

واریکوسل به بزرگ شدن رگ های بیضه گفته میشود.جراحی واریکوسل با هدف برطرف کردن این رگ های بزرگ انجام می گردد تا گردش خون به اندام های تولید مثل به طور صحیح انجام شود. در ادامه این مطلب به عوارض عمل واریکوسل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردانعلائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی مردان، بیماری بسیار نادری است. و اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست. ... ادامه مطلب

چگونه از افتادگی مثانه جلوگیری کنیم؟چگونه از افتادگی مثانه جلوگیری کنیم؟

زمانی که عضلات کف لگن و تاندون های این ناحیه تحت فشار قرار گرفته و یا ضعیف شود، مثانه از محل اصلی خود پایین تر آمده و به سمت دیواره قدامی واژن نزول می ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین