علائم و علت اسپرماتوسل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / علت ایجاد اسپرماتوسل چیست؟

علت ایجاد اسپرماتوسل چیست؟

اسپرماتوسل نوعی توده شایع است که در بخش بالایی یا پشتی بیضه ها رشد می کند. اسپرماتوسل به شکل یک کیسه پر از مایع مشاهده می‌شود که در اپیدیدیم رشد می‌کند و به همین دلیل آن را کیست اپیدیدیمال یا کیست بیضه نیز می نامیم. اپیدیدیم مجرایی پیچ در پیچ است که در پشت بیضه ها قرار داشته و اسپرم ها را به بیرون کیسه بیضه هدایت می کند. اسپرماتوسل ها اگرچه به شکل یک توده مشاهده می شوند اما سرطانی نیستند و حالت بدخیم پیدا نمی کنند. در درون هر اسپرماتوسل مایعی شفاف یا مات وجود دارد که ممکن است حاوی اسپرم نیز باشد. معمولا لازم نیست اسپرماتوسل ها درمان شوند مگر اینکه ایجاد درد کنند و یا شما را آزار دهند.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی و ناباروری آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علت ایجاد اسپرماتوسل چیست

اسپرماتوسل زمانی ایجاد می شود که اسپرم ها در قسمتی از اپیدیدیم تجمع پیدا کنند. محققان علت دقیق این پدیده را نمی دانند و برخی فرضیه ها مانند احتمال انسداد مجرای اپیدیدیم یا التهاب آن را از عوامل ایجاد اسپرماتوسل بیان می کنند. در کل باید بیان کرد که در اکثر افرادی که اسپرماتوسل دارند هیچ علت خاصی را نمی توان پیدا کرد و علائمی از آسیب، عفونت و ... وجود ندارد.

فاکتورهای خطر اسپرماتوسل

علاوه بر اینکه دلیل ایجاد اسپرماتوسل دقیقا مشخص نیست، فاکتورهای خطری که منجر به اسپرماتوسل می شوند نیز به درستی شناخته نشده اند و تنها چند فاکتور خطر محدود در این زمینه شناسایی شده اند. یکی از فاکتورهای خطر موجود، داروهایی است که مادر در زمان بارداری پسر خود مصرف می کند. مطالعات نشان می دهند مادرانی که در دوران بارداری دی اتیل استیل بسترول مصرف می کنند احتمال بالاتری دارند که پسرانشان در آینده مبتلا به اسپرماتوسل شوند. این دارو برای برخی مشکلات دوران بارداری تجویز می شود.

اسپرماتوسل

علائم اسپرماتوسل چیست

اسکروتوم چیست

اسکروتوم همان کیسه بیضه است. اسکروتوم به شکل یک یک کیسه از جنس پوست بدن است که از تنه مردان و در قسمت بین دو پا آویزان است و جایگاه آن دقیقا در زیر آلت تناسلی مردان است. بصورت طبیعی دو بیضه در اسکروتوم قرار دارند که ساختارهایی بیضوی هستند و تولید و ذخیره اسپرم را بر عهده دارند. تولید برخی هورمون ها از جمله تستوسترون هم از سایر اعمال بیضه های درون اسکروتوم است.

لازم است تا اسکروتوم در بیرون از بدن مردان آویزان باشد تا دمای آن کمی کمتر از سایر بخش های بدن باشد. دمای پایین تر به پایداری فرایند تولید اسپرم کمک می کند.

واریکوسل چیست

واریکوسل به شکل بزرگ شدگی رگ هایی است که مسئول انتقال خون خالی از اکسیژن به بیرون از کیسه بیضه هستند. واریکوسل زمانی ایجاد می شود که خون به جای گردش مناسب، در بخشی از سیاهرگ اطراف کیسه بیضه تجمع می یابد. معمولا اولین نشانه های واریکوسل در سنین بلوغ ایجاد شده و با گذشت زمان این علائم پیشرفت می کنند. واریکوسل می تواند منجر به اختلال در رشد بیضه شده و تولید اسپرم را کاهش دهد. برخی مشکلات حاصل از واریکوسل می تواند منجر به ناباروری مرد شود.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولا در سمت چپ کیسه بیضه ایجاد شده و معمولا علامت خاصی ایجاد نمی کند. گاهی ممکن است علائمی ایجاد کند که شامل موارد زیر هستند:

هیدروسل چیست

هیدروسل زمانی ایجاد می شود که مایعات بافتی در لایه نازک بیضه یا بیضه ها تجمع می یابد و شکل توده ای در دیواره بیضه ایجاد می کند. هیدروسل در نوزادان شایع است و معمولا بدون نیاز به درمان خاصی و تا سن یک سالگی از بین می رود. در مردان جوانتر و بزرگسال ممکن است هیدروسل به علت آسیب به بیضه ها یا التهاب ایجاد شود. معمولا هیدروسل درد خاصی ایجاد نمی کند و نیاز به درمان نیز ندارد با این حال توصیه می شود در صورت وجود هر گونه توده در کیسه بیضه و اطراف بیضه ها به پزشک متخصص مراجعه کرده و توده ها را به درستی بررسی کرد.

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سنگ شکنی با امواج صوتی لیتوتریپسی چگونه است؟سنگ شکنی با امواج صوتی لیتوتریپسی چگونه است؟

لیتوتریپسی یک روش غیر تهاجمی برای درمان سنگ‌ کلیه می‌ باشد که برای عبور کردن از مسیر ادراری خیلی بزرگ هستند. ... ادامه مطلب

عفونت ادراری چیست؟عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری یا عفونت ادراری، عفونت در هر بخشی از سیستم ادراری است که شامل کلیه‌ ها، مثانه، حالب‌ ها و مجرای ادرار می‌ شود. احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان زیاد است. ... ادامه مطلب

سرطان های کشنده دستگاه تناسلی آقایانسرطان های کشنده دستگاه تناسلی آقایان

سه نوع اصلی سرطان که در اندام‌ های تناسلی مردان شروع می‌ شود، سرطان آلت تناسلی، سرطان پروستات و سرطان بیضه است. در این مقاله به معرفی این سه سرطان کشنده می‌ پردازیم. ... ادامه مطلب

عوارض و مضرات زیاد نگه داشتن ادرار چیست؟عوارض و مضرات زیاد نگه داشتن ادرار چیست؟

افراد می توانند ۳ تا ۴ ساعت ادرار خود را نگه دارند. البته این زمان نیز بر اساس میزان و نوع مایعاتی که فرد مصرف می کند متفاوت است.نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و نادیده گرفتن احساس ادرار ممکن است خطر برخی مشکلات، مانند عفونت ادراری را افزایش دهد، بنابراین نباید ادرار خود را زمان زیادی نگه دارید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین