نامتقارن بودن بیضه ها
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / آیا عدم تقارن بیضه ها نشانه واریکوسل است؟

آیا عدم تقارن بیضه ها نشانه واریکوسل است؟

عدم تقارن بیضه ها به شرایطی گفته می شود که در طی آن بیضه ها از نظر شکل و اندازه با یکدیگر تفاوت داشته باشند. عدم تقارن بیضه ها پدیده‌‌ای شایع در مردان است بطوریکه در اکثر مردان بیضه‌ی سمت راست کمی بزرگتر از بیضه سمت چپ است. بنابراین در حالت معمول این مسئله نشانگر وجود یک بیماری یا ناهنجاری نمی‌باشد. البته گاهی نیز عدم تقارن بیضه ها غیرطبیعی بوده و نیاز به توجه و مراجعه به پزشک دارد زیرا به دلیل وجود یک بیماری یا آسیب ایجاد شده است. مطالعات نشان می‌دهند که عدم تقارن بیضه‌ ها از دلایل ایجاد واریکوسل نیست اما برعکس، ممکن است از علائم واریکوسل باشد.

درمان واریکوسل و ناباروری مرتبط با آن، توسط متخصصان اورولوژی قابل بررسی می‌باشد. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت مشاهده علائم واریکوسل به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

البته عوامل مختلفی بجز واریکوسل نیز وجود دارند که میتوانند منجر به عدم تقارن غیرطبیعی در بیضه ها شوند. از جمله دلایل عدم تقارن بیضه ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم تقارن بیضه

شل شدن بیضه ها نشانه چیست؟

معمولا شل شدن بیضه ها بخشی از فرایند طبیعی افزایش سن است. با افزایش سن و پیری سلولها، تولید پروتئین هایی که منجر به استحکام بافت پوست می‌شوند نیز کاهش می‌یابد. این رخداد در تمام بخش‌های پوست بدن رخ می‌دهد. با کاهش استحکام مکانیکی بافت، شاهد شل شدن بیضه ها خواهیم بود.
در برخی موارد نیز ممکن است شل شدن بیضه ها به دلیل وجود مشکلی زمینه‌ای مانند بیماری واریکوسل باشد. ورم عروق ایجاد شده در واریکوسل میتواند منجر به افزایش میزان خون در بیضه ها شده و دمای آنها را افزایش دهد. در صورت افزایش دمای بیضه ها، بدن سعی میکند تا با شل کردن کیسه بیضه، آنها را از بدن دور کند تا دمای آنها کاهش یابد بنابراین کیسه بیضه افتادگی بیشتری را تجربه میکند.

از نظر ساختاری و عملکردی هر دو بیضه یکسان هستند و هر دو تولید اسپرم می‌کنند. همچنین علاوه بر تولید اسپرم، هر دو بیضه تولید هورمون جنسی مردانه‌ای به نام تستوسترون را بر عهده دارند.

اصلی ترین تفاوت بین بیضه چپ و راست این است که بیضه‌ی سمت راست سریعتر از بیضه سمت چپ رشد می‌کند بنابراین اندازه‌ی بزرگتری دارد. همچنین بیضه سمت چپ پایین تر از بیضه سمت راست قرار میگیرد.

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان سرطان مثانه با ایمونوتراپیدرمان سرطان مثانه با ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی نوعی از درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مقابله کند.ایمونوتراپی نوعی درمان بیولوژیکی است ک ... ادامه مطلب

جراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومیجراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومی

پروستاتکتومی رادیکال نوعی جراحی برای برداشتن کل غده پروستات و غدد لنفاوی اطراف آن برای درمان افراد مبتلا به سرطان پروستات است. ... ادامه مطلب

کلیه پلی کیستیک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟کلیه پلی کیستیک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ارثی است که در آن دسته‌ هایی از کیست‌ ها عمدتاً در کلیه‌ ها ایجاد می‌ شوند و باعث بزرگ شدن کلیه‌ ها و از دست دادن عملکرد آن‌ ها در طول زمان می‌ شوند. کیست‌ ها کیسه‌ های گرد غیرسرطانی حاوی مایع هستند که از نظر اندازه متفاوت بوده و می‌ توانند بسیار بزرگ شوند. ... ادامه مطلب

عفونت ادراری چیست؟عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری یا عفونت ادراری، عفونت در هر بخشی از سیستم ادراری است که شامل کلیه‌ ها، مثانه، حالب‌ ها و مجرای ادرار می‌ شود. احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان زیاد است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین