سیگار و سرطان مثانه | ارتباط سیگار کشیدن با سرطان مثانه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان مثانه / رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟

رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟

سیگار کشیدن یک عامل خطر بزرگ مستقل برای سرطان مثانه است. بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در نقاط مختلف جهان نشان داده است که هم مردان سیگاری و هم زنان سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری دو تا چهار برابر خطر ابتلا به سرطان مثانه را دارند. به طور کلی، با افزایش دفعات و مدت زمان مصرف سیگار، خطر افزایش می‌یابد و خطر معمولاً در سیگاری‌های سابق در مقایسه با سیگاری‌های فعلی کاهش می‌یابد.

سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه رشد کنترل‌نشده سلول‌های غیرطبیعی در مثانه است که منجر به تشکیل تومور می‌شود. با گذشت زمان، تومور ممکن است به پوشش مثانه نفوذ کند و به لایه‌های عضلانی اطراف حمله کند. علائم شامل ظاهرشدن خون در ادرار و تکرر و دردناک شدن ادرار است.تومورهایی که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند را می‌توان با جراحی یا شیمی درمانی درمان کرد. در موارد پیشرفته سرطان مثانه ممکن است نیاز به برداشتن مثانه با یک کیسه تخلیه خارجی یا مخزن داخلی برای کمک به ادرار باشد.

تحقیقات در مورد ارتباط سیگار کشیدن با سرطان مثانه:

مطالعات ارتباط محکمی بین افزایش خطر پیشرفت و عود با ادامه سیگار کشیدن پس از دریافت تشخیص و درمان سرطان مثانه نشان داده‌اند. انجمن سرطان آمریکا گزارش می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که سیگار می‌کشند سه برابر بیشتر از افرادی است که سیگار نمی‌کشند.ارتباط بین سرطان مثانه و سیگار کشیدن به سیگارهای الکترونیکی نیز گسترش یافته است. با افزایش محبوبیت سیگارهای الکترونیکی، محققان ارتباط احتمالی بین سرطان مثانه و سیگارهای الکترونیکی را کشف کردند.

محققان در یک مطالعه، ادرار افرادی را که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند با ادرار افراد غیرسیگاری مقایسه کردند. محققان پنج ماده شیمیایی را که باعث سرطان مثانه می‌شوند بررسی کردند و شواهد نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی ممکن است در مایع سیگار الکترونیکی وجود داشته باشد. از میان مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی، 92 درصد دو مورد از پنج ماده شیمیایی را داشته‌اند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین سرطان مثانه و سیگارهای الکترونیکی مورد نیاز است.

سرطان مثانه

در مطالعه دیگری، محققان تاثیر نیکوتین و ترکیبات شیمیایی آن، از جمله فرمالدئید و نیتروزامین‌ها را بر ترمیم DNA در سلول‌های پوشش‌دهنده مثانه بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که سیگارهای الکترونیکی باعث آسیب بافت مثانه مرتبط با سرطان می‌شود. همچنین دریافت که نیتروزامین‌ها، نیکوتین و فرمالدئید ترمیم DNA را مسدود کرده و خطر سرطان را افزایش می‌دهد.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.

تاثیر سیگار بر مثانه:

هر بار که بخار تنباکو را استنشاق می‌کنید، انواع مواد شیمیایی خشن را مصرف می‌کنید. بیش از 7000 ماده شیمیایی مختلف در دود تنباکو و توتون وجود دارد و بیش از 70 مورد از آن‌ها سرطان‌زا هستند. این مواد شیمیایی باعث آسیب در اساسی‌ترین سطح سلول‌ها، بدن و ژن‌های شما می‌شوند. آسیب ژنتیکی که سیگار ایجاد می‌کند می‌تواند منجر به رشد کنترل‌نشده سلولی شود و به تشکیل تومور کمک کند.

تاثیر سموم دود سیگار که وارد بدن شما می‌شود در طول سال‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با این حال، بسیاری از مردم به این فکر نمی‌کنند که چگونه سموم از بدن شما خارج می‌شوند که این عمل از طریق دستگاه ادراری شما انجام می‌شود.هنگامی که ادرار چندین ساعت در مثانه شما می‌نشیند، مثانه شما را در معرض غلظت بالای سموم ناشی از دود سیگار قرار می‌دهد و در نتیجه میزان سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.خطر مرتبط با سیگار کشیدن با مصرف افزایش می‌یابد. هر چه بیشتر سیگار بکشید، احتمال ابتلا به سرطان مثانه بیشتر می‌شود. اینکه چند وقت یکبار سیگار می‌کشید نیز بر شدت کلی بیماری و نحوه پاسخ شما به درمان تأثیر می‌گذارد.

دود دست دوم و سرطان مثانه:

دود دست دوم (SHS) حاوی همان مواد شیمیایی شدیدی است که سیگاری‌ها استنشاق می‌کنند. هیچ سطح ایمنی برای قرار گرفتن در معرض SHS وجود ندارد و انجمن سرطان آمریکا به ارتباط بین SHS و سرطان اشاره می‌کند. هنگامی که فرد غیرسیگاری در معرض SHS است، به آن سیگار کشیدن غیرفعال یا سیگار کشیدن غیرارادی می‌گویند. افراد غیر سیگاری که در SHS تنفس می‌کنند، مواد شیمیایی سمی و نیکوتین را به همان روشی که افراد سیگاری انجام می‌دهند، دریافت می‌کنند و هر چه دود دست دوم بیشتر استنشاق کنند، میزان مواد شیمیایی خشن در بدن بیشتر می‌شود.

شواهد حاکی از آن است که SHS منجر به سرطان ریه می‌شود، حتی در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند. مطالعات همچنین ارتباط بین SHS و سرطان مثانه را نشان می‌دهد. مجله تحقیقات مدیریت سرطان اخیراً مطالعه‌ای را منتشر کرده است که نشان می‌دهد از نظر آماری 22 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه برای قرار گرفتن در معرض SHS به صورت مادام‌العمر در بیمارانی که سیگار نمی‌کشند در مقایسه با افرادی که در معرض SHS قرار نمی‌گیرند را نشان می‌دهد.

پیشگیری از سیگار کشیدن و مشکلات سرطان مثانه:

خوشبختانه، سیگار عامل خطری است که می‌توانید آن را کنترل کنید. اقدام برای ترک هم اکنون احتمال ابتلای شما به سرطان مثانه را کاهش می‌دهد.

اقدامات زیر می‌تواند در ترک سیگار به شما کمک کند:

پس از ترک سیگار، اکثر سیگاری‌های سابق معمولاً متوجه بهبود گردش خون و تنفس، همراه با حس چشایی و بویایی می‌شوند. آن‌ها همچنین خطر حمله قلبی و مرگ ناشی از سرطان ریه را کاهش می‌دهند. پس از یک دهه، بسیاری از سیگاری‌های سابق خطر ابتلا به سرطان مثانه را به نصف کاهش داده‌اند.همچنین مزایای اجتماعی را تجربه خواهید کرد. شما خانواده و دوستان خود را در نتیجه SHS به خطر نمی‌اندازید و کنترل بیشتری بر سلامت و زندگی خود خواهید داشت. همچنین الگوی بهتری برای فرزندان خود خواهید بود. علاوه بر این، شما می‌توانید مقداری پول در سال پس انداز کنید.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمانعفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمان

عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونت ها در انسان است که اصولاً هر قسمت از دستگاه ادراری یعنی کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادراری را درگیر می کند. بروز این عفونت در مثانه می تواند دردناک و آزاردهنده باشد و در صورت سرایت آن به کلیه ها عواقب جدی ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

واریکوسل و سرطان بیضه دو بیماری مختلف بیضه محسوب می شوند . واریکوسل به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ های بیضه ایجاد می شود . در سرطان بیضه سلول هایی از بافت بیضه شروع به تکثیر بی رویه می کنند.در این مقاله به بررسی تفاوت بین سرطان بیضه و واریکوسل می پردازیم . ... ادامه مطلب

آیا واریکوسل در رابطه جنسی تأثیر دارد؟آیا واریکوسل در رابطه جنسی تأثیر دارد؟

واریکوسل بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه شل پوستی است که بیضه ها (اسکروتوم) را نگه می دارد.این وریدها خون کم اکسیژن را از بیضه ها منتقل می‌ کنند.واریکوسل زمانی اتفاق می‌ افتد که خون در سیاهرگ‌ ها جمع می‌ شود، نه اینکه به طور موثر در کیسه بیضه گردش کند. ... ادامه مطلب

هایپرپرولاکتینمی یا پرولاکتین بالا چیست؟هایپرپرولاکتینمی یا پرولاکتین بالا چیست؟

سطح بالای پرولاکتین در تولید طبیعی سایر هورمون ‌ها مانند استروژن و پروژسترون نیز تداخل ایجاد می‌ کند و در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. برخی از خانم ‌ها سطح پرولاکتینشان بالاست اما هیچ علامتی ندارند. در مردان، سطح بالای پرولاکتین می‌ تواند باعث گالاکتوره و ناتوانی جنسی شود. ... ادامه مطلب