درمان التهاب پروستات یا پروستاتیت | اورولوژِست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

پروستاتیت یک بیماری اغلب دردناک است که شامل التهاب پروستات و گاهی اوقات نواحی اطراف پروستات می‌شود.

دانشمندان چهار نوع پروستاتیت را شناسایی کرده‌اند:

مردان مبتلا به پروستاتیت التهابی بدون علامت، علائمی ندارند. اورولوژیست ممکن است پروستاتیت التهابی بدون علامت را هنگام آزمایش سایر اختلالات دستگاه ادراری یا دستگاه تناسلی تشخیص دهد. این نوع پروستاتیت عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند و نیازی به درمان ندارد.

پروستات چیست؟

پروستات غده‌ای گردویی شکل در بخشی از دستگاه تناسلی مردانه است. وظیفه اصلی پروستات تولید مایع منی است. مایع پروستات برای باروری مردان ضروری است. این غده مجرای ادرار را در گردن مثانه احاطه کرده است. گردن مثانه ناحیه‌ای است که مجرای ادرار به مثانه می‌پیوندد. مثانه و مجرای ادرار بخشی از دستگاه ادراری تحتانی هستند. پروستات دارای دو یا چند لوب یا بخش است که توسط یک لایه بیرونی بافت محصور شده است و در جلوی راست روده، درست زیر مثانه قرار دارد. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد. در مردان، مجرای ادرار نیز منی را از طریق آلت تناسلی خارج می‌کند.

علل التهاب پروستات:

علل پروستاتیت بسته به نوع آن متفاوت است.

میزان شیوع التهاب پروستات:

پروستاتیت شایع‌ترین مشکل دستگاه ادراری برای مردان کمتر از 50 سال و سومین مشکل شایع دستگاه ادراری برای مردان بالای 50 سال است.

پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگنی موردی است که:

پروستاتیت

شانس ابتلا به التهاب پروستات:

عواملی که بر شانس ابتلای مردان به پروستاتیت تأثیر می‌گذارد، بسته به نوع آن متفاوت است.

علائم التهاب پروستات:

هر نوع پروستاتیت دارای طیف وسیعی از علائم است که بسته به علت آن متفاوت است و ممکن است برای هر مردی یکسان نباشد. بسیاری از علائم مشابه علائم سایر بیماری‌ها هستند.

علائم اصلی پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگنی می‌تواند شامل درد یا ناراحتی باشد که به مدت 3 ماه یا بیشتر در یک یا چند ناحیه زیر ادامه می‌یابد:

درد در حین یا بعد از انزال یکی دیگر از علائم رایج است. یک مرد مبتلا به پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن ممکن است درد در اطراف ناحیه لگن به صورت پخش‌شده داشته باشد یا ممکن است همزمان در یک یا چند ناحیه درد داشته باشد. درد ممکن است بیاید و برود و به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر شود:

  1. درد در مجرای ادرار در حین یا بعد از ادرار
  2. درد در آلت تناسلی در حین یا بعد از ادرار کردن
  3. تکرر ادرار (دفع ادرار هشت بار یا بیشتر در روز). مثانه حتی زمانی که حاوی مقدار کمی ادرار باشد شروع به انقباض کرده و باعث تکرر ادرار می‌شود.
  4. فوریت ادرار (ناتوانی در به تاخیر انداختن ادرار)
  5. جریان ادرار ضعیف یا قطع‌شده

علائم پروستاتیت حاد باکتریایی به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند و شدید هستند. مردان باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند. علائم پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است شامل موارد زیر شود:

  1. تکرر ادرار
  2. فوریت ادرار
  3. تب
  4. لرز
  5. احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار
  6. درد در ناحیه تناسلی، کشاله ران، پایین شکم یا کمر
  7. شب ادراری (تکرر ادرار در طول دوره‌های خواب)
  8. تهوع و استفراغ
  9. بدن درد
  10. احتباس ادرار (ناتوانی در تخلیه کامل مثانه)
  11. مشکل در شروع جریان ادرار
  12. جریان ادرار ضعیف یا قطع‌شده
  13. انسداد ادرار (ناتوانی کامل در ادرار کردن)
  14. عفونت ادراری

علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن مشابه علائم پروستاتیت حاد باکتریایی است، اگرچه نه به شدت آن. این نوع پروستاتیت اغلب به کندی ایجاد می‌شود و می‌تواند 3 ماه یا بیشتر طول بکشد. علائم ممکن است بیایند و بروند، یا ممکن است همیشه خفیف باشند. پروستاتیت باکتریایی مزمن ممکن است پس از درمان قبلی پروستاتیت حاد باکتریایی یا عفونت ادراری رخ دهد. علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارض التهاب پروستات:

عوارض پروستاتیت ممکن است شامل موارد زیر شود:

تشخیص التهاب پروستات:

پزشک پروستاتیت را بر اساس موارد زیر تشخیص می‌دهد:

پزشک ممکن است قبل از تشخیص پروستاتیت مجبور باشد سایر شرایطی را که باعث علائم و نشانه‌های مشابه می‌شوند، رد کند.

درمان التهاب پروستات:

درمان بستگی به نوع پروستاتیت دارد.

هدف درمان پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگنی کاهش درد، ناراحتی و التهاب است. طیف گسترده‌ای از علائم وجود دارد و هیچ درمان واحدی برای هر مردی کار نمی‌کند. اگرچه آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان پروستاتیت غیر باکتریایی کمکی نمی‌کنند، یک اورولوژیست ممکن است حداقل در ابتدا آن‌ها را تجویز کند تا زمانی که اورولوژیست بتواند عفونت باکتریایی را رد کند. متخصص اورولوژی ممکن است داروهای دیگری را تجویز کند:

درمان‌های جایگزین ممکن است شامل موارد زیر شود:

  1. تمرینات کگل: سفت کردن و شل کردن عضلات نگهدارنده ادرار در مثانه و نگه‌داشتن مثانه در موقعیت مناسب خود. به آن تمرینات عضلات لگن نیز می‌گویند.
  2. انتشار میوفاشیال: فشار و کشش، گاهی همراه با سرد‌شدن و گرم‌شدن، عضلات و بافت‌های نرم در قسمت پایین کمر، ناحیه لگن و قسمت بالایی پاها. همچنین به عنوان انتشار نقطه ماشه‌ای میوفاشیال شناخته می‌شود.
  3. تمرینات آرامش بخش
  4. بیوفیدبک
  5. گیاه درمانی با عصاره‌های گیاهی مانند کوئرستین، گرده زنبور عسل و نخل اره
  6. طب سوزنی

برای مردانی که علائم پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن تحت تأثیر استرس روانی قرار گرفته است، درمان روانپزشکی مناسب و کاهش استرس ممکن است عود علائم را کاهش دهد.

متخصص اورولوژی پروستاتیت حاد باکتریایی را با آنتی بیوتیک درمان می‌کند. آنتی بیوتیک تجویزشده ممکن است به نوع باکتری عامل عفونت بستگی داشته باشد. اورولوژیست‌ها معمولا آنتی بیوتیک‌های خوراکی را برای حداقل 2 هفته تجویز می‌کنند. عفونت ممکن است عود کند. بنابراین، برخی از اورولوژیست‌ها مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی را به مدت 6 تا 8 هفته توصیه می‌کنند. موارد شدید پروستاتیت حاد ممکن است نیاز به بستری کوتاه مدت در بیمارستان داشته باشد تا مردان بتوانند مایعات و آنتی بیوتیک‌ها را از طریق داخل وریدی (IV) دریافت کنند. پس از درمان IV، مرد باید به مدت 2 تا 4 هفته آنتی بیوتیک‌های خوراکی مصرف کند. بیشتر موارد پروستاتیت حاد باکتریایی با دارو و تغییرات جزئی در رژیم غذایی کاملاً برطرف می‌شود. اورولوژیست همچنین ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  1. اجتناب یا کاهش مصرف موادی که مثانه را تحریک می‌کنند، مانند الکل، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و غذاهای اسیدی و تند.
  2. افزایش مصرف مایعات برای دفع مکرر ادرار و کمک به تخلیه باکتری‌ها از مثانه

متخصص اورولوژی پروستاتیت باکتریایی مزمن را نیز با آنتی بیوتیک درمان می‌کند. با این حال، درمان به یک دوره درمانی طولانی‌تر نیاز دارد. اورولوژیست ممکن است دوز کم آنتی بیوتیک را تا 6 ماه برای جلوگیری از عفونت مکرر تجویز کند. اورولوژیست همچنین ممکن است یک آنتی بیوتیک متفاوت تجویز کند یا در صورت عود مجدد عفونت از ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کند. اورولوژیست همچنین ممکن است افزایش مصرف مایعات و اجتناب یا کاهش مصرف موادی که مثانه را تحریک می‌کنند، توصیه کند.

یک اورولوژیست ممکن است از مسدود کننده‌های آلفا که برای درمان پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن استفاده می‌شود، برای درمان احتباس ادراری ناشی از پروستاتیت باکتریایی مزمن استفاده کند. این داروها به شل‌شدن عضلات مثانه نزدیک پروستات و کاهش علائمی مانند ادرار دردناک کمک می‌کنند. مردان ممکن است برای درمان احتباس ادراری ناشی از پروستاتیت باکتریایی مزمن نیاز به جراحی داشته باشند. برداشتن بافت اسکار در مجرای ادرار با جراحی اغلب جریان ادرار را بهبود می‌بخشد و احتباس ادرار را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از التهاب پروستات:

مردان نمی‌توانند از پروستاتیت پیشگیری کنند. محققان در حال حاضر به دنبال درک بهتر علت پروستاتیت و توسعه راهبردهای پیشگیری هستند.

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
توضیحاتی درباره جراحی میکروسکوپیک واریکوسلتوضیحاتی درباره جراحی میکروسکوپیک واریکوسل

واریکوسل مجموعه‌ ای از رگ‌ های (رگ‌های خونی) بزرگ شده (گشاد شده) موجود در کیسه بیضه است. این بیماری در کنار و بالای یک یا هر دو بیضه (بیضه) رخ می‌ دهد. رگ‌ هایی که در اثر این بیماری آسیب می‌ بینند آنهایی هستند که در طناب بیضه قرار دارند. ... ادامه مطلب

عوارض عمل واریکوسل چیست؟عوارض عمل واریکوسل چیست؟

واریکوسل به بزرگ شدن رگ های بیضه گفته میشود.جراحی واریکوسل با هدف برطرف کردن این رگ های بزرگ انجام می گردد تا گردش خون به اندام های تولید مثل به طور صحیح انجام شود. در ادامه این مطلب به عوارض عمل واریکوسل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه با چه عوارضی همراه است؟سرطان بیضه با چه عوارضی همراه است؟

به رشد غیر طبیعی و تکثیر سلول های بخشی از بیضه که به نواحی اطراف اندام های نیز گسترش پیدا می کنند، سرطان بیضه گفته می شود. ... ادامه مطلب

آیا وازکتومی قابل برگشت است؟آیا وازکتومی قابل برگشت است؟

عمل برگشت وازکتومی مسیر ورود اسپرم به مایع منی را دوباره وصل می کند.بیشتر اوقات، انتهای بریده شده لوله دوباره وصل می شود.در برخی موارد، انتهای عروق به اپیدیدیم متصل می شود.هنگامی که لوله ها به هم متصل می شوند، اسپرم می تواند دوباره از طریق مجرای ادرار جریان یابد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین