نشانه های عفونت کلیه چیست؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / علائم عفونت کلیه در زنان و مردان چیست؟

علائم عفونت کلیه در زنان و مردان چیست؟

عفونت کلیه که به عنوان پیلونفریت نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های دستگاه ادراری به سمت مجرای ادرار حرکت می‌کنند و یک یا هر دو کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.بیشتر اوقات، باکتری‌هایی که باعث عفونت کلیه می‌شوند از قسمت دیگری از دستگاه ادراری مانند مثانه، حالب یا مجرای ادرار می‌آیند.عفونت‌های کلیه معمولاً افرادی که قبلاً عفونت مثانه داشتند، زنان و افراد باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.افرادی که علائم عفونت کلیه را تجربه می‌کنند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند، زیرا این بیماری ممکن است باعث آسیب دائمی کلیه شود یا به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند.

عفونت کلیه (پیلونفریت) نوعی عفونت مجاری ادراری (UTI) است که به طور کلی از مجرای ادرار یا مثانه شروع می‌شود و به یک یا هر دو کلیه می‌رسد. عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر به درستی درمان نشود می‌تواند به طور دائم به کلیه‌ها آسیب برساند یا عفونت می‌تواند به جریان خون سرایت کند و باعث عفونت تهدید کننده زندگی شود. درمان عفونت کلیه که معمولاً شامل آنتی بیوتیک است، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. همشهریان گرامی! شما می توانید برای تشخیص و درمان عفونت کلیه به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علائم عفونت کلیه:

افراد معمولاً به سرعت و در عرض چند ساعت یا یک روز دچار عفونت کلیه می‌شوند. علائم عفونت کلیه شامل موارد زیر است:

اگر عفونت مجاری ادراری (UTI) مربوطه وجود داشته باشد، فرد ممکن است در هنگام ادرار کردن دچار درد یا مشکل شود که ممکن است مانند سوزش باشد. علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مردان و زنان در صورت ابتلا به عفونت کلیه علائم مشابهی خواهند داشت. اما زنان بیشتر احتمال دارد به عفونت کلیه مبتلا شوند. مجرای ادرار زنان معمولا کوتاه‌تر از مجرای ادراری مردان است. واژن و مقعد زن نیز به مجرای ادرار نزدیک‌تر است. این امر می‌تواند ورود باکتری‌ها به بدن از طریق دستگاه ادراری را آسان‌تر کند. زنان باردار نیز بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری یا عفونت کلیه هستند.

عفونت کلیه

علل عفونت کلیه:

عفونت کلیه به دلیل ورود باکتری‌ها یا ویروس‌ها به مجرای ادرار و تولید مثل در مثانه اتفاق می‌افتد. بیشتر اوقات، عفونت کلیه نتیجه عفونت مثانه است که به کلیه‌ها می‌رسد.

عفونت ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

عوامل خطرساز عفونت کلیه:

عواملی که خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

درمان عفونت کلیه:

فردی که مشکوک به عفونت کلیه است، آزمایش ادرار انجام خواهد داد. درمان معمول عفونت کلیه شامل آنتی بیوتیک است، اگرچه برخی افراد به اشکال دیگری از درمان نیاز دارند.

اگر علائم فردی حاکی از عفونت باشد، پزشک آنتی بیوتیک‌ها را قبل از بازگشت نتایج آزمایش تجویز می‌کند. یک فرد ممکن است از داروی تسکین درد نیز استفاده کند.هنگام مصرف آنتی بیوتیک، فرد باید کل دوره مصرفی را به پایان برساند. هنگامی که نتایج آزمایش برگشت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را به آنتی بیوتیکی دیگر تغییر دهد که به طور موثرتری عفونت را درمان کند.

فرد مبتلا به عفونت کلیه باید مایعات زیادی مصرف کند تا از تب و کم آبی جلوگیری کند. توصیه‌های مصرف مایعات بسته به نوع عفونت ممکن است متفاوت باشد.

فردی که علائمش بهبود نمی‌یابد یا علائم شدیدتری دارد ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشد. ممکن است لازم باشد فرد آنتی بیوتیک را به صورت داخل رگی دریافت کند.

همچنین اگر فرد دچار کم آبی شد، مایعات با سرم به او تزریق می‌شود. اکثر موارد بستری شدن در بیمارستان بیش از 3 تا 7 روز طول نمی‌کشد.

فردی که دارای سنگ کلیه یا بزرگی پروستات است که مجرای ادرار او را مسدود می‌کند، ممکن است نیاز به درمان از طریق جراحی داشته باشد.

عوارض عفونت کلیه:

اگر فردی به دنبال درمان سریع عفونت کلیه نباشد، خطر عوارضی جدی او را تهدید می‌کند، از جمله:

این یک عارضه بسیار نادر و بالقوه کشنده است. EPN یک عفونت شدید است که در آن باکتری‌های نکروزان بافت کلیه را از بین می‌برند. علائم شامل تب، حالت تهوع، درد شکم، استفراغ و گیجی است. عوامل خطر شامل زنان مبتلا به دیابت است. در صورت داشتن این بیماری ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد.

چرک می‌تواند در بافت‌های کلیه در آبسه‌ها جمع شود. علائم شامل خون در ادرار، کاهش وزن و درد شکم است. گاهی اوقات جراحی برای تخلیه چرک ضروری است. عوامل خطر شامل سنگ کلیه، بارداری و دیابت است.

یک یا هر دو کلیه ممکن است از کار بیفتد. زمانی که درمان شروع به اثر می‌کند ممکن است فرد به دیالیز نیاز داشته باشد.

لخته شدن خون در یکی از وریدهای اصلی کلیه ممکن است منجر به کمبود خون به اندام شود. این وضعیت می‌تواند باعث آسیب حاد کلیه یا بیماری مزمن کلیه شود.

سپسیس یک شرایط اورژانسی است که نیاز به تشخیص و درمان سریع پزشکی دارد. این وضعیت منجر به کاهش شدید فشار خون فرد می‌شود که بر گردش خون تأثیر می‌گذارد. خون ممکن است آنقدر آهسته حرکت کند که در داخل رگ‌های خونی شروع به لخته شدن کند. اگر خون به درستی در گردش نباشد، کلیه‌ها ممکن است شروع به از کار افتادن کنند. علائم سپسیس عبارتند از:

خطرات مربوط به عوارض عفونت کلیه:

هرکسی که مشکوک به عفونت کلیه است باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. عفونت‌های کلیه به‌ویژه ممکن است در افراد زیر باعث ایجاد عوارض شوند:

پیشگیری از عفونت کلیه:

عفونت کلیه اغلب نتیجه یک عفونت قبلی موجود در دستگاه ادراری است. بهترین راه برای جلوگیری از عفونت کلیه، انجام اقداماتی برای جلوگیری از عفونت در مجرای ادرار یا مثانه است. برخی از نکات در مورد عواملی که می‌توانند به پیشگیری از عفونت کلیه کمک کنند، عبارتند از:

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سوزش ادرار از مهمترین علائم سنگ مثانهسوزش ادرار از مهمترین علائم سنگ مثانه

سنگ مثانه یا سیستولیت نتیجه رسوب کردن مواد معدنی در مثانه است.علل شایع برای سوزش ادرار، سنگ مثانه میباشد که اورولوژیست درمانگر بر اساس شک بالینی و سایر تست های تشخیصی درمان مناسب را تجویز خواهد کرد. سوزش ادرار به درد و سوزش مجرای ادرار در زمان ادرار کردن اطلاق میشود. ... ادامه مطلب

عفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمانعفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمان

عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونت ها در انسان است که اصولاً هر قسمت از دستگاه ادراری یعنی کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادراری را درگیر می کند. بروز این عفونت در مثانه می تواند دردناک و آزاردهنده باشد و در صورت سرایت آن به کلیه ها عواقب جدی ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرارروشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار

بی اختیاری و یا ریزش ادرار یک بیماری به شمار آورده نمی شود، بلکه آن را نشانه ای از یک بیماری زمینه ای می دانند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علل ایجاد بی اختیاری در ادرار می پردازیم. ... ادامه مطلب

عوارض سرطان آلت تناسلیعوارض سرطان آلت تناسلی

به رشد سلول‌ های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان، سرطان آلت تناسلی یا سرطان آلت مردی گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین