دلایل انجام جراحی کلیه و مجاری ادراری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان دستگاه ادراری / جراحی کلیه و مجاری ادراری به چه دلایلی انجام می شود؟

جراحی کلیه و مجاری ادراری به چه دلایلی انجام می شود؟

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

اورولوژی نوعی تخصص پزشکی است که با درمان مجاری ادراری مردانه و زنانه از جمله کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار مرتبط است. همچنین با اندام‌های تناسلی مردانه مانند آلت تناسلی، بیضه‌ها، کیسه بیضه، پروستات و غیره سروکار دارد.

جراحی ارولوژی روشی است که برای درمان هرگونه انسداد، اختلال عملکرد، بدخیمی‌ها و بیماری‌های التهابی دستگاه ادراری و اندام‌های مرتبط انجام می‌شود.

دلایل انجام جراحی کلیه و مجاری ادراری:

تا اواخر قرن بیستم، جراحی‌های اورولوژی معمولاً شامل جراحی باز شکم می‌شد که در آن جراح برش‌های کامل ایجاد می‌کرد و بیماران برای بهبودی خود مجبور بودند دوره‌های طولانی در بیمارستان بمانند.امروزه با توسعه تکنیک‌های جدید جراحی و روش‌های جراحی کمتر تهاجمی، جراحی کمتر آسیب‌دیدگی دارد و بستری‌های کوتاه‌تر در بیمارستان وجود دارد.یکی از این روش‌های جدید جراحی‌های کم تهاجمی، روش‌های لاپاراسکوپی است که بدون وقفه در حال بهبود است و از طریق برش‌های کوچک انجام می‌شود و بنابراین، مدت زمان طولانی بستری شدن در بیمارستان و زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.

جراحی لاپاراسکوپی برای بسیاری از درمان‌های اورولوژی شامل کلیه، پروستات و عوارض مثانه مؤثر است.

شرایطی که معمولاً می‌توان با عمل‌های اورولوژی برطرف کرد، عبارتند از:

جراحی کلیه و مجاری ادراری

شرایطی که بر عملکرد سیستم گوارشی، کلیوی و تناسلی تأثیر می‌گذارند، نیز می‌توانند با جراحی اورولوژی، برای رفع انسدادها و ایجاد تقویت اصلاح شوند. مواردی که اخیرا بیشتر دیده می‌شوند، عبارتند از:

انواع جراحی کلیه و مجاری ادراری:

بسته به شرایطی که دارید و نوع درمانی که نیاز دارید، طیف وسیعی از روش‌های مختلف وجود دارد که می‌توانند به مراقبت از عوارض شما کمک کنند.

برخی از جراحی‌های رایج که در زمینه اورولوژی انجام می‌شود، عبارتند از:

پزشک تعیین می کند که کدام نوع جراحی با نیازهای شما مطابقت دارد.

شرح برخی از مهم‌ترین جراحی‌های کلیه و مجاری ادراری:

  1. بیوپسی پروستات:
  1. پروستاتکتومی:

پروستاتکتومی یک عمل جراحی است که برای برداشتن یک قسمت یا کل غده پروستات به دلیل عوارض پروستات انجام می‌شود.

پروستاتکتومی را می‌توان برای درمان انواع مختلف بیماری انجام داد. این شامل:

  1. برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP):

برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار نوعی جراحی برای برداشتن قسمت‌هایی از غده پروستات از طریق آلت تناسلی است، با قرار دادن ابزاری به نام رزکتوسکوپ از طریق آلت تناسلی و داخل لوله‌ای که ادرار را به بیرون هدایت می‌کند (مجرای ادرار). این روش شامل هیچ برشی نیست.

این عمل جراحی برای تسکین عوارض ادراری ناشی از بزرگی پروستات است که می‌تواند به مجرای ادرار فشار بیاورد و جریان ادرار به خارج از بدن را مختل کند.

بزرگ شدن پروستات که هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) نامیده می‌شود نیز می‌تواند علائم ادراری ناراحت کننده‌ای مانند مسدود کردن جریان ادرار از مثانه ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث مشکلات مثانه، مجاری ادرار یا کلیه شود. BPH در مردان بالای 50 سال شایع است.

  1. نفرکتومی:

نفرکتومی روشی است که برای برداشتن تمام یا بخشی از کلیه انجام می‌شود. این ممکن است برای درمان سرطان کلیه یا سایر شرایط بیماری‌های کلیوی و آسیب‌های تروماتیک انجام شود. نفرکتومی همچنین می‌تواند برای برداشت یک کلیه سالم از یک اهدا کننده زنده یا مرده برای پیوند کلیه انجام شود.

  1. سنگ شکن کلیه:

سنگ شکن عملی است که برای درمان سنگ‌های کلیه که برای خروج از مجاری ادرار بزرگ هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با ارسال انرژی مافوق صوت متمرکز یا امواج شوک بطور مستقیم بر روی سنگ عمل می‌کند. امواج شوک یک سنگ بزرگ را به سنگ‌های کوچک می‌شکنند بطوری که بتوانند از طریق سیستم ادراری دفع شوند. سنگ شکن به افراد با انواع خاصی از سنگ کلیه کمک می‌کند تا از عمل جراحی پرهیز کنند.

  1. آمبولیزاسیون واریکوسل:

آمبولیزاسیون واریکوسل نوعی روش پزشکی است که در آن خون از یک رگ متورم در کیسه بیضه منحرف می‌شود. این رگ واریکوسل نام دارد. واریکوسل می‌تواند باعث درد، ناباروری و التهاب شود. جراح از یک کویل برای مسدود کردن (آمبولی) رگ استفاده می‌کند. این امر می‌تواند موجب بهبود علائم شود.

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت ادراری چیست؟عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری یا عفونت ادراری، عفونت در هر بخشی از سیستم ادراری است که شامل کلیه‌ ها، مثانه، حالب‌ ها و مجرای ادرار می‌ شود. احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان زیاد است. ... ادامه مطلب

مهمترین کار کلیه چیست؟مهمترین کار کلیه چیست؟

کلیه‌ های سالم هر دقیقه نیم فنجان خون را فیلتر می‌ کنند و مواد زائد و آب اضافی را برای تولید ادرار از بین می‌ برند. ادرار از طریق دو لوله نازک ماهیچه‌ ای به نام حالب از کلیه‌ ها به مثانه جریان می‌ یابد، یک لوله حالب در هر طرف مثانه. مثانه ادرار را ذخیره می‌ کند. ... ادامه مطلب

با دیدن این علائم فوراً به اورولوژیست مراجعه کنید؟با دیدن این علائم فوراً به اورولوژیست مراجعه کنید؟

اورولوژی بخشی از مراقبت های بهداشتی است که با بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد روبرو است. اورولوژی به عنوان یک تخصص جراحی شناخته می شود. علاوه بر جراحی، یک اورولوژیست، پزشک متخصص طب داخلی، طب اطفال، پزشکی زنان و سایر بخش های مراقبت‌های بهداشتی است. ... ادامه مطلب

نشانه های مشکلات جنسی آلت تناسلی مردان چیست ؟نشانه های مشکلات جنسی آلت تناسلی مردان چیست ؟

با شناخت آلت تناسلی مردان می توانید از عملکرد صحیح آن نیز مطمئن باشید و در صورتی که با مشکل مواجه شدید، سریع آن را تشخیص دهید و برای درمان و یا حل آن مشکل اقدام کنید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین