بیماری کلیه پلی کیستیک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / کلیه پلی کیستیک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

کلیه پلی کیستیک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD) یک اختلال ارثی است که در آن دسته‌هایی از کیست‌ها عمدتاً در کلیه‌ها ایجاد می‌شوند و باعث بزرگ شدن کلیه‌ها و از دست دادن عملکرد آن‌ها در طول زمان می‌شوند. کیست‌ها کیسه‌های گرد غیرسرطانی حاوی مایع هستند که از نظر اندازه متفاوت بوده و می‌توانند بسیار بزرگ شوند. داشتن کیست‌های زیاد یا کیست‌های بزرگ می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.بیماری کلیه پلی کیستیک همچنین می‌تواند باعث ایجاد کیست در کبد و سایر نقاط بدن شود. این بیماری می‌تواند عوارض جدی از جمله فشار خون بالا و نارسایی کلیه ایجاد کند.PKD از نظر شدت بسیار متفاوت است و برخی از عوارض آن قابل پیشگیری هستند. تغییرات شیوه زندگی و درمان‌ها ممکن است به کاهش آسیب به کلیه‌ها در اثر عوارض کمک کند.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.

علائم:

علائم بیماری کلیه پلی کیستیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بیماری کلیه پلی کیستیک

علل:

ژن‌های غیرطبیعی باعث بیماری کلیه پلی کیستیک می‌شوند، به این معنی که در بیشتر موارد، این بیماری در خانواده‌ها ایجاد می‌شود. گاهی اوقات، یک جهش ژنتیکی به خودی خود رخ می‌دهد، به طوری که هیچ یک از والدین نسخه‌ای از ژن جهش یافته را ندارند.
دو نوع اصلی بیماری کلیه پلی کیستیک که به دلیل نقص‌های ژنتیکی مختلف ایجاد می‌شود عبارتند از:

بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب (ADPKD):

علائم و نشانه‌های ADPKD اغلب در سنین 30 تا 40 سالگی ایجاد می‌شود. در گذشته، این نوع بیماری کلیه پلی کیستیک بزرگسالان نامیده می‌شد اما کودکان نیز می‌توانند به این اختلال مبتلا شوند.
فقط یکی از والدین باید این بیماری را داشته باشد تا به فرزندان منتقل شود. اگر یکی از والدین مبتلا به ADPKD باشد، هر کودک 50 درصد شانس ابتلا به این بیماری را دارد. این فرم بیشتر موارد بیماری کلیه پلی کیستیک را تشکیل می‌دهد.

بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال مغلوب (ARPKD):

این نوع بسیار کمتر از ADPKD رایج است. علائم و نشانه‌ها اغلب اندکی پس از تولد ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات، علائم تا اواخر دوران کودکی یا در دوران نوجوانی ظاهر نمی‌شوند.هر دو والدین باید دارای ژن‌های غیرطبیعی برای انتقال این نوع بیماری باشند. اگر هر دو والد حامل ژن این اختلال باشند، احتمال ابتلای هر کودک به این بیماری 25 درصد است.

عوارض:

عوارض مرتبط با بیماری کلیه پلی کیستیک عبارتند از:

پیشگیری:

اگر به بیماری کلیه پلی کیستیک مبتلا هستید و به بچه دار شدن فکر می‌کنید، یک مشاور ژنتیک می‌تواند به شما در ارزیابی خطر انتقال بیماری به فرزندانتان کمک کند. حفظ سلامت کلیه‌ها تا حد امکان ممکن است به پیشگیری از برخی از عوارض این بیماری کمک کند. یکی از مهم ترین راه‌هایی که می‌توانید از کلیه‌های خود محافظت کنید، مدیریت فشار خون است.
در اینجا چند نکته برای کنترل فشار خون وجود دارد:

  1. مصرف داروهای فشار خون تجویز شده توسط پزشک بر طبق دستور
  2. استفاده از یک رژیم غذایی کم نمک حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات
  3. حفظ وزن سالم
  4. ترک سیگار درصورت استعمال آن
  5. انجام فعالیت بدنی به طور منظم
  6. محدود کردن مصرف الکل

تشخیص:

برای بیماری کلیه پلی کیستیک آزمایش‌های خاصی می‌توانند اندازه و تعداد کیست‌های کلیه را تشخیص دهند و میزان بافت سالم کلیه را ارزیابی کنند، از جمله:

درمان:

شدت بیماری کلیه پلی کیستیک از فردی به فرد دیگر - حتی در بین اعضای یک خانواده - متفاوت است. اغلب، افراد مبتلا به PKD در سنین 55 تا 65 سالگی به مرحله نهایی بیماری کلیوی می‌رسند. اما برخی از افراد مبتلا به PKD یک بیماری خفیف دارند و ممکن است هرگز به مرحله نهایی بیماری کلیوی پیشرفت نکنند.

درمان بیماری کلیه پلی کیستیک شامل برخورد با علائم و عوارض زیر در مراحل اولیه است:

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
با عوارض سرطان مثانه آشنا شویدبا عوارض سرطان مثانه آشنا شوید

سرطان مثانه زمانی شروع می شود که سلول های مثانه دچار تغییر یا جهش در DNA خود شوند. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیزری تنگی مجرای ادرار روش مناسبی است؟آیا جراحی لیزری تنگی مجرای ادرار روش مناسبی است؟

از مزایای درمان تنگی مجرای ادرار با لیزر می توان به کاهش احتمال بروز عوارض جراحی و کم کردن ریسک عود و انسداد مجدد مجرای ادراری اشاره کرد ... ادامه مطلب

عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟

پروستات غده ای است که در زیر مثانه، جلوی راست روده قرار دارد. نقش مهمی در بخشی از دستگاه تناسلی مردان که مایعات حامل اسپرم را تولید می کند، ایفا می کند.جراحی برای برداشتن جزئی یا کامل پروستات پروستاتکتومی نامیده می شود. شایع ترین علل جراحی پروستات سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات است. ... ادامه مطلب

برای درمان سنگ کلیه چه کنیم؟برای درمان سنگ کلیه چه کنیم؟

بیشتر سنگ‌ های کلیه بدون درمان خود به‌ خود از بین می‌ روند. با این‌ حال ممکن است برای شکستن یا دفع سنگ هایی که از بین نمی روند، به روش تهاجمی‌ تر نیاز ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین