علائم سرطان پروستات پیشرفته
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / درجه بندی سرطان پروستات

درجه بندی سرطان پروستات

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

پروستات غده‌ای به اندازه گردو است که در پشت قاعده آلت تناسلی، جلوی راست روده و زیر مثانه قرار دارد. مجرای ادرار را احاطه می‌کند، کانال لوله مانندی که ادرار و منی را از طریق آلت تناسلی حمل می‌کند. عملکرد اصلی پروستات ساخت مایع منی است، مایعی که در منی وجود دارد که از اسپرم محافظت، حمایت و کمک می‌کند.
با افزایش سن، پروستات همچنان بزرگ می‌شود و می‌تواند منجر به وضعیتی به نام هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات (BPH) شود که زمانی است که مجرای ادرار مسدود می‌شود. BPH یک بیماری شایع مرتبط با افزایش سن است و با خطر بیشتر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط نیست.

سرطان پروستات:

سرطان زمانی شروع می‌شود که سلول‌های سالم در پروستات تغییر می‌کنند و خارج از کنترل رشد می‌کنند و تومور را تشکیل می‌دهند. تومور می‌تواند سرطانی یا خوش‌خیم باشد. تومور سرطانی بدخیم است، به این معنی که می‌تواند رشد کند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. تومور خوش‌خیم به این معنی است که تومور می‌تواند رشد کند اما گسترش نمی‌یابد.

سرطان پروستات در مقایسه با سایر انواع سرطان تا حدودی غیرعادی است. به این دلیل است که بسیاری از تومورهای پروستات به سرعت به سایر قسمت‌های بدن گسترش نمی‌یابند. برخی از سرطان‌های پروستات بسیار آهسته رشد می‌کنند و ممکن است برای سال‌ها هرگز علائم یا مشکلی ایجاد نکنند. حتی زمانی که سرطان پروستات به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، اغلب می‌توان آن را برای مدت طولانی مدیریت کرد. بنابراین افراد مبتلا به سرطان پروستات و حتی مبتلایان به سرطان پیشرفته پروستات، ممکن است سال‌ها با سلامت و کیفیت خوب زندگی کنند.

با این حال، اگر سرطان را نتوان با درمان‌های موجود به خوبی کنترل کرد، می‌تواند علائمی مانند درد و خستگی ایجاد کند و گاهی اوقات منجر به مرگ شود. بخش مهمی از مدیریت سرطان پروستات، نظارت بر رشد آن در طول زمان است تا مشخص شود که آیا به کندی رشد می‌کند یا سریع. بر اساس الگوی رشد، پزشک می‌تواند بهترین گزینه‌های درمانی موجود و زمان ارائه آن‌ها را تعیین کند.

درجه بندی سرطان پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA):

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) پروتئینی است که توسط سلول‌های غده پروستات تولید می‌شود و در جریان خون آزاد می‌شود. سطح PSA با استفاده از آزمایش خون اندازه گیری می‌شود. اگرچه چیزی به نام PSA نرمال برای افراد در هر سنی وجود ندارد اما سطح بالاتر از حد طبیعی PSA را می‌توان در افراد مبتلا به سرطان پروستات یافت. سایر شرایط غیر سرطانی پروستات مانند، BPH و پروستاتیت نیز می‌تواند منجر به افزایش سطح PSA شود. پروستاتیت التهاب یا عفونت پروستات است. علاوه بر این، برخی از فعالیت‌ها مانند انزال می‌توانند به طور موقت سطح PSA را افزایش دهد. قبل از انجام آزمایش PSA باید از انزال اجتناب کرد تا از افزایش کاذب تست جلوگیری شود. افراد باید قبل از استفاده از آن برای غربالگری سرطان پروستات، مزایا و معایب آزمایش PSA را با پزشک خود در میان بگذارند.

مرحله بندی سرطان پروستات:

مرحله بندی روشی برای توصیف محل قرارگیری سرطان، رشد و گسترش آن و اینکه آیا سایر قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر.
پزشکان از آزمایش‌های تشخیصی برای پی بردن به مرحله سرطان استفاده می‌کنند، بنابراین مرحله بندی ممکن است تا زمانی که همه آزمایش‌ها تمام نشده باشد، کامل نباشد. مرحله بندی سرطان پروستات همچنین شامل بررسی نتایج آزمایش برای یافتن اینکه آیا سرطان از پروستات به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است یا خیر. دانستن مرحله به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که چه نوع درمانی بهتر است.

2 نوع مرحله بندی برای سرطان پروستات وجود دارد:

  1. مرحله بندی بالینی: بر اساس نتایج آزمایش DRE، PSA و نمره گلیسون است (نمره گلیسون برای درجه‌بندی سرطان پروستات است). این نتایج به تعیین اینکه آیا اشعه ایکس، اسکن استخوان، سی تی اسکن یا ام آر آی نیز نیاز است، کمک می‌‌کند. در صورت نیاز به اسکن، آن‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را برای کمک به پزشک در تشخیص مرحله بالینی اضافه کنند.
  2. مرحله بندی پاتولوژیک: بر اساس اطلاعاتی است که در حین عمل جراحی به علاوه نتایج آزمایشگاهی بافت پروستات برداشته ‌شده در طول جراحی که پاتولوژی نیز نامیده می‌شود، است. این جراحی اغلب شامل برداشتن کل پروستات و برخی از غدد لنفاوی است. بررسی غدد لنفاوی برداشته شده می‌تواند اطلاعات بیشتری را برای مرحله بندی پاتولوژیک ارائه دهد.

سیستم مرحله بندی TNM:

یکی از ابزارهایی که پزشکان برای توصیف مرحله استفاده می‌کنند، سیستم TNM است. این سیستم توسط کمیته مشترک سرطان آمریکا ساخته شده است. پزشکان از نتایج آزمایشات تشخیصی و اسکن برای پاسخ به این سؤالات استفاده می‌کنند:

نتایج برای تعیین مرحله سرطان برای هر فرد ترکیب می‌شوند. 5 مرحله وجود دارد: مرحله 0 (صفر) و مراحل 1 تا 4. هر مرحله یک روش مشترک برای توصیف سرطان ارائه می‌دهد، بنابراین پزشکان می‌توانند برای برنامه ریزی بهترین درمان‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

نمره گلیسون برای درجه‌بندی سرطان پروستات:

به سرطان پروستات نیز درجه‌ای به نام نمره گلیسون داده می‌شود. این امتیاز بر اساس این است که سرطان در زیر میکروسکوپ چقدر شبیه بافت سالم است. تومورهای کمتر تهاجمی معمولا بیشتر شبیه بافت سالم هستند. تومورهایی که تهاجمی‌تر هستند به احتمال زیاد رشد کرده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند. کمتر شبیه بافت سالم هستند.
سیستم امتیازدهی گلیسون رایج‌ترین سیستم درجه‌بندی سرطان پروستات است که استفاده می‌شود. پاتولوژیست به نحوه چیدمان سلول‌های سرطانی در پروستات نگاه می‌کند و از 2 مکان مختلف امتیازی از 3 تا 5 را تعیین می‌کند. سلول‌های سرطانی که شبیه سلول‌های سالم به نظر می‌رسند، امتیاز پایینی دریافت می‌کنند.

سلول‌های سرطانی که کمتر شبیه سلول‌های سالم به نظر می‌رسند یا تهاجمی‌تر به نظر می‌رسند، امتیاز بالاتری دریافت می‌کنند. برای تعیین اعداد، پاتولوژیست الگوی اصلی رشد سلولی را تعیین می‌کند که منطقه‌ای است که سرطان در آن آشکارتر است و سپس به دنبال ناحیه دیگری از رشد می‌گردد. سپس پزشک به هر ناحیه از 3 تا 5 نمره می‌دهد. امتیازها با هم جمع شده تا به یک نمره کلی بین 6 تا 10 برسد.
امتیاز گلیسون 5 یا کمتر استفاده نمی‌شود. کمترین نمره گلیسون 6 است که یک سرطان با درجه پایین است. نمره گلیسون 7 یک سرطان با درجه متوسط ​​و نمره 8، 9 یا 10 یک سرطان با درجه بالا است. سرطان با درجه پایین‌تر نسبت به سرطان درجه بالا کندتر رشد می‌کند و احتمال انتشار کمتری دارد.

گروه‌بندی مراحل سرطان:

پزشکان مرحله سرطان را با ترکیب طبقه‌بندی‌های T، N و M تعیین می‌کنند. مرحله بندی همچنین شامل سطح PSA و درجه سرطان است.

عود کننده: سرطان عود کننده یا مکرر پروستات سرطانی است که پس از درمان عود کرده است. ممکن است دوباره در ناحیه پروستات یا در سایر قسمت‌های بدن عود کند. اگر سرطان عود کرد، دور دیگری از آزمایشات برای اطلاع از میزان عود وجود خواهد داشت. این آزمایش‌ها و اسکن‌ها اغلب مشابه آزمایش‌هایی هستند که در زمان تشخیص اولیه انجام می‌شوند.

پیچ خوردگی بیضه جزو مشکلات اورژانسی اورورلوژی است که نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی و اقدامات فوری دارد. در صورت مشاهده علائم این عارضه، باید هرچه سریعتر به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان پروستات با چه عوارضی همراه است؟سرطان پروستات با چه عوارضی همراه است؟

سرطان غده پروستات به مانند سایر سرطان ها، حاصل تکثیر و تولید مثل بی رویه و توده ای سلول های پروستات است. ... ادامه مطلب

دلیل کاهش اسپرم در مایع منی چیست؟دلیل کاهش اسپرم در مایع منی چیست؟

داشتن تعداد کم اسپرم، احتمال بارور شدن تخمک همسرتان توسط یکی از اسپرم‌ ها و در نتیجه بارداری را کاهش می‌ دهد. با این وجود، بسیاری از مردانی که تعداد اسپرم پایینی دارند، هنوز هم می توانند صاحب فرزند شوند. ... ادامه مطلب

آتروفی بیضه چیست و چه علائم و عللی دارد؟آتروفی بیضه چیست و چه علائم و عللی دارد؟

آتروفی بیضه به کوچک شدن بیضه ها اشاره دارد که غدد تولید مثل مردانه در کیسه بیضه هستند. آتروفی بیضه به کوچک شدن بیضه های واقعی شما اشاره دارد، نه کیسه بیضه شما. این می تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب، یک بیماری زمینه ای یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص باشد. ... ادامه مطلب

عفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمانعفونت ادراری ؛ عوارض پیشگیری و درمان

عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونت ها در انسان است که اصولاً هر قسمت از دستگاه ادراری یعنی کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادراری را درگیر می کند. بروز این عفونت در مثانه می تواند دردناک و آزاردهنده باشد و در صورت سرایت آن به کلیه ها عواقب جدی ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین