علائم بزرگی پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / بزرگی پروستات چه علائمی دارد؟

بزرگی پروستات چه علائمی دارد؟

سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) وضعیتی در مردان است که در آن غده پروستات بزرگ شده و سرطانی نیست. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات یا انسداد خوش‌خیم پروستات نیز نامیده می‌شود.

پروستات با بالا رفتن سن مرد دو دوره رشد اصلی را پشت سر می‌گذارد. اولین مورد در اوایل بلوغ اتفاق می‌افتد، زمانی که اندازه پروستات دو برابر می‌شود. مرحله دوم رشد در حدود 25 سالگی شروع می‌شود و در بیشتر زندگی مرد ادامه می‌یابد. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات اغلب با مرحله دوم رشد رخ می‌دهد.

با بزرگ شدن پروستات، غده به مجرای ادرار فشار می‌آورد و آن را نیشگون می‌گیرد. دیواره مثانه ضخیم‌تر می‌شود. در نهایت ممکن است مثانه ضعیف شود و توانایی تخلیه کامل را از دست بدهد و مقداری ادرار در مثانه باقی بماند. باریک شدن مجرای ادرار و احتباس ادرار (ناتوانی در تخلیه کامل مثانه) باعث بسیاری از مشکلات مرتبط با هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات می‌شود.

پروستات چیست؟

پروستات غده‌ای گردویی شکل در بخشی از دستگاه تناسلی مردانه است. وظیفه اصلی پروستات تولید مایعی است که به مایع منی می‌رود. مایع پروستات برای باروری مردان ضروری است. این غده مجرای ادرار را در گردن مثانه احاطه کرده است. گردن مثانه ناحیه‌ای است که مجرای ادرار به مثانه می‌پیوندد. مثانه و مجرای ادرار بخشی از دستگاه ادراری تحتانی هستند. پروستات دارای دو یا چند لوب یا بخش است که توسط یک لایه بیرونی بافت محصور شده است و در جلوی راست روده، درست زیر مثانه قرار دارد. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد. در مردان، مجرای ادرار نیز منی را از طریق آلت تناسلی خارج می‌کند.

بزرگی پروستات

علت هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات:

علت هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات به خوبی شناخته نشده است. با این حال، عمدتا در مردان مسن رخ می‌دهد. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات در مردانی که بیضه آن‌ها قبل از بلوغ برداشته شده است ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل، برخی از محققان بر این باورند که عوامل مرتبط با افزایش سن و بیضه‌ها ممکن است باعث هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات شوند.

مردان در طول زندگی خود تستوسترون، هورمون مردانه، و مقدار کمی استروژن، هورمون زنانه تولید می‌کنند. با افزایش سن، میزان تستوسترون فعال در خون مردان کاهش می‌یابد که نسبت بیشتری از استروژن را به جا می‌گذارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات ممکن است رخ دهد زیرا نسبت بالاتر استروژن در پروستات فعالیت موادی را افزایش می‌دهد که باعث رشد سلول‌های پروستات می‌شوند.

تئوری دیگر بر دی هیدروتستوسترون (DHT)، یک هورمون مردانه که در رشد پروستات نقش دارد، تمرکز دارد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که حتی با کاهش سطح تستوسترون خون، مردان مسن به تولید و تجمع سطوح بالای DHT در پروستات ادامه می‌دهند. این تجمع DHT ممکن است سلول‌های پروستات را به ادامه رشد تشویق کند. دانشمندان اشاره کرده‌اند که مردانی که DHT تولید نمی‌کنند، دچار هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات نمی‌شوند.

میزان شیوع هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات:

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات شایع‌ترین مشکل پروستات برای مردان بالای 50 سال است. در سال 2010، حدود 14 میلیون مرد در ایالات متحده دارای علائم دستگاه ادراری تحتانی بودند که نشان دهنده هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات بود. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات حدود 50 درصد از مردان بین 51 تا 60 سال و تا 90 درصد از مردان بالای 80 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افراد در معرض ابتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات:

مردانی که عوامل زیر را دارند بیشتر در معرض هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات هستند:

علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات:

علائم دستگاه ادراری تحتانی که حاکی از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات است ممکن است شامل موارد زیر شود:

علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات اغلب ناشی از آن است که:

اندازه پروستات همیشه شدت انسداد یا علائم را تعیین نمی‌کند. در برخی از مردانی که پروستات آن‌ها به شدت بزرگ شده است، انسداد کمی دارند و علائم کمی دارند، در حالی که سایر مردانی که پروستات اندکی بزرگ شده دارند، انسداد بیشتر و علائم بیشتری دارند. کمتر از نیمی از مردان مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات علائم دستگاه ادراری تحتانی دارند.

گاهی اوقات مردان ممکن است تا زمانی که نتوانند ادرار کنند، متوجه انسداد خود نمی‌شوند. این وضعیت که احتباس حاد ادرار نامیده می‌شود، می‌تواند ناشی از مصرف داروهای سرماخوردگی یا آلرژی بدون نسخه که حاوی داروهای ضداحتقان هستند، مانند سودوافدرین و اکسی متازولین باشد. یک عارضه جانبی بالقوه این داروها این است که مانع از شل شدن گردن مثانه و ترشح ادرار می‌شوند. داروهای حاوی آنتی هیستامین، مانند دیفن هیدرامین، می‌توانند انقباض عضلات مثانه را ضعیف کرده و باعث احتباس ادرار، مشکل در ادرار کردن و ادرار دردناک شوند. هنگامی که مردان انسداد نسبی مجرای ادرار دارند، احتباس ادرار نیز می‌تواند در نتیجه مصرف الکل، دمای سرد یا یک دوره طولانی عدم تحرک رخ دهد.

پیچ خوردگی بیضه جزو مشکلات اورژانسی اورورلوژی است که نیاز به مراجعه فوری به مراکز درمانی و اقدامات فوری دارد. در صورت مشاهده علائم این عارضه، باید هرچه سریعتر به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه عمل هایی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) با لاپاراسکوپی انجام می شود؟چه عمل هایی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

درصورتی‎که با علائمی از مشکلات دستگاه تناسلی، مشکلات کلیه یا مجاری ادراری یا مشکلات گوارشی مواجه شوید که نیاز به جراحی داشته باشند، معمولاً اولین نظر پزشک به جراحی لاپاراسکوپی است. در این بخش به معرفی این روش ، کاربرد ها و عوارض آن پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

بدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوانبدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

بدخیمی یا همان سرطان بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که رشد سلول ها در بیضه از کنترل خارج شود. این سرطان اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، به خوبی قابل درمان است. هرچند به طور کلی سرطان بیضه بیماری نادری است، اما از بین سرطان‌ها شایع ترین سرطان در مردان محسوب می شود. ... ادامه مطلب

تومور و سرطان غدد فوق کلیوی چیست؟تومور و سرطان غدد فوق کلیوی چیست؟

تومور های موجود در غدد فوق کلیوی لزوما مراحل اولیه‌ی خود را در غدد فوق کلیوی شروع نمی‌ کنند. به تومور هایی که آغاز آنها در غدد فوق کلیوی است تومورهای اولیه گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

علت بی اختیاری ادرار در زنانعلت بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار به معنای عدم کنترل بر روی مثانه است که ممکن است هنگامی رخ دهد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شده اما ماهیچه های اسفنکتر به اندازه کافی قوی نباشند تا مجرای ادرار را ببندد. بی اختیاری ادرار را می توان به صورت خروج مقدار جزئی ادرار یا دفع مقدار زیادی ادرار در یک مرحله بیان کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین