پیچ خوردگی بیضه؛ علائم، علل ، تشخیص و درمان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / پیچ خوردگی بیضه چیست؟

پیچ خوردگی بیضه چیست؟

پیچ خوردگی بیضه جزو مشکلات اورژانسی اورورلوژی است که نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی و اقدامات فوری دارد. در صورت مشاهده علائم این عارضه، باید هرچه سریعتر به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که بیضه می‌چرخد و طناب اسپرماتیک (خون را به کیسه بیضه می‌آورد) را می‌پیچاند. کاهش جریان خون باعث درد و تورم ناگهانی و اغلب شدید می‌شود. پیچ خوردگی بیضه بیشتر در سنین 12 تا 18 سالگی رخ می‌دهد اما می‌تواند در هر سنی حتی قبل از تولد رخ دهد.

پیچ خوردگی بیضه معمولاً نیاز به جراحی اورژانسی دارد. اگر به سرعت درمان شود، معمولاً می‌توان بیضه را نجات داد. اما زمانی که جریان خون برای مدت طولانی قطع شود، ممکن است بیضه آنقدر آسیب ببیند که اجبار به برداشتن آن باشد.

علائم پیچ خوردگی بیضه :

علائم و نشانه‌های پیچ خوردگی بیضه عبارتند از:

پسران جوانی که پیچ خوردگی بیضه دارند، معمولاً به دلیل درد کیسه بیضه در نیمه‌های شب یا صبح زود از خواب بیدار می‌شوند.

پیچ خوردگی بیضه

علل پیچ خوردگی بیضه :

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که بیضه روی طناب اسپرماتیک بچرخد. اگر بیضه چندین بار بچرخد، جریان خون به آن می‌تواند به طور کامل مسدود شده و باعث آسیب سریع‌تر شود.

مشخص نیست چرا پیچ خوردگی بیضه رخ می‌دهد. اکثر مردانی که دچار پیچ خوردگی بیضه می‌شوند، یک ویژگی ارثی دارند که به بیضه اجازه می‌دهد آزادانه در داخل کیسه بیضه بچرخد. این بیماری ارثی اغلب بر هر دو بیضه تأثیر می‌گذارد. اما هر مردی که این ویژگی را دارد، پیچش بیضه نخواهد داشت.

پیچ خوردگی بیضه اغلب چند ساعت پس از فعالیت شدید، پس از آسیب جزئی به بیضه‌ها یا هنگام خواب رخ می‌دهد. دمای سرد یا رشد سریع بیضه در دوران بلوغ نیز ممکن است نقش داشته باشد.

عوامل خطرزا:

عوارض پیچ خوردگی بیضه:

پیچ خوردگی بیضه می‌تواند باعث عوارض زیر شود:

پیشگیری پیچ خوردگی بیضه:

داشتن بیضه‌هایی که می‌توانند در کیسه بیضه بچرخند، یک ویژگی است که توسط برخی از مردان به ارث می‌رسد. اگر شما این ویژگی را دارید، تنها راه برای جلوگیری از پیچ خوردگی بیضه، جراحی برای اتصال هر دو بیضه به داخل کیسه بیضه است.

تشخیص:

پزشک از شما سؤالاتی می‌پرسد تا بررسی کند که آیا علائم و نشانه‌های شما ناشی از پیچ خوردگی بیضه است یا خیر. پزشکان اغلب پیچ خوردگی بیضه را با معاینه فیزیکی کیسه بیضه، بیضه‌ها، شکم و کشاله ران تشخیص می‌دهند.

پزشک شما همچنین ممکن است با مالش یا نیشگون گرفتن جزئی قسمت داخلی ران در سمت آسیب دیده، رفلکس‌های شما را آزمایش کند. به طور معمول، این امر باعث انقباض بیضه می‌شود. اگر پیچ خوردگی بیضه داشته باشید، ممکن است این رفلکس رخ ندهد.

گاهی اوقات آزمایشات پزشکی برای تأیید تشخیص یا کمک به شناسایی علت دیگری برای علائم شما ضروری است. مانند:

اگر برای چندین ساعت درد دارید و معاینه فیزیکی شما نشان دهنده پیچ خوردگی بیضه است، ممکن است بدون هیچ آزمایش اضافی مستقیماً به عمل جراحی برده شوید. تاخیر در جراحی ممکن است منجر به از دست دادن بیضه شود.

درمان پیچ خوردگی بیضه:

برای اصلاح پیچ خوردگی بیضه به جراحی نیاز است. در برخی موارد، پزشک ممکن است بتواند بیضه را با فشار دادن روی کیسه بیضه باز کند (دتورشن دستی). اما برای جلوگیری از وقوع مجدد پیچ ​​خوردگی همچنان به جراحی نیاز است.

جراحی پیچ خوردگی بیضه معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در حین جراحی، پزشک یک برش کوچک در کیسه بیضه ایجاد می‌کند، طناب اسپرماتیک را در صورت لزوم باز کرده و یک یا هر دو بیضه را به داخل کیسه بیضه می‌دوزد.

هرچه زودتر بیضه باز شود، احتمال نجات آن بیشتر است. پس از گذشت شش ساعت از شروع درد، احتمال نیاز به برداشتن بیضه بسیار افزایش می‌یابد. اگر درمان بیش از 12 ساعت از شروع درد به تعویق بیفتد، حداقل 75 درصد احتمال نیاز به برداشتن بیضه وجود دارد.

پیچ خوردگی بیضه در نوزادان:

پیچ خوردگی بیضه می‌تواند در نوزادان رخ دهد، هرچند که نادر است. بیضه نوزاد ممکن است سفت، متورم یا تیره‌تر باشد. بعضا سونوگرافی کاهش جریان خون در کیسه بیضه نوزاد را تشخیص نمی‌دهد، بنابراین ممکن است برای تایید پیچش بیضه به جراحی نیاز باشد.

درمان پیچ خوردگی بیضه در نوزادان بحث برانگیز است. اگر پسری با علائم و نشانه‌های پیچ خوردگی بیضه متولد شود، ممکن است برای کمک به جراحی اورژانسی دیر باشد و خطراتی در ارتباط با بیهوشی عمومی وجود دارد. اما گاهی اوقات جراحی اورژانسی می‌تواند تمام یا بخشی از بیضه را نجات دهد و از پیچ خوردگی در بیضه دیگر جلوگیری کند. درمان پیچ خوردگی بیضه در نوزادان ممکن است از مشکلات آینده در تولید هورمون مردانه و باروری جلوگیری کند.

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا التهاب مثانه خطرناک است؟آیا التهاب مثانه خطرناک است؟

سیستیت اصطلاح پزشکی برای التهاب مثانه است. بیشتر اوقات التهاب ناشی از یک عفونت باکتریایی است و به آن عفونت دستگاه ادراری می‌ گویند. عفونت مثانه می‌ تواند دردناک و آزاردهنده باشد و اگر عفونت به کلیه‌ ها سرایت کند، می‌ تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. ... ادامه مطلب

روشهای نمونه برداری از پروستات کدامند؟روشهای نمونه برداری از پروستات کدامند؟

نمونه برداری از پروستات روشی برای برداشتن نمونه‌ های بافت مشکوک از پروستات است. پروستات یک غده کوچک گردویی شکل در مردان است و مایعی تولید می‌ کند که اسپرم را تغذیه کرده و همچنین انتقال می‌ دهد. این روش معمولا توسط اورولوژیست انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

شایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی مردانشایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی مردان

سیستم تولید مثل مردان از قسمت های داخلی (درون بدن) و خارجی (خارج بدن) تشکیل شده است. گاهی ممکن است دستگاه تناسلی مردان که شامل بخشهای متعددی می‌گردد؛ درگیر بیماری و بدخیمی های این ناحیه شود. از شایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی آقایان می‌توان به سرطان پروستات، بیضه و آلت تناسلی اشاره کرد ... ادامه مطلب

علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردانعلائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی مردان، بیماری بسیار نادری است. و اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین