علائم پروستات بدخیم
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / بدخیمی یا سرطان پروستات چه علائم و نشانه هایی دارد؟

بدخیمی یا سرطان پروستات چه علائم و نشانه هایی دارد؟

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

سرطان پروستات سرطانی است که در پروستات ایجاد می‌شود. پروستات یک غده گردویی شکل کوچک در مردان است که مایع منی تولید می‌کند که اسپرم را تغذیه و حمل می‌کند. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است. بسیاری از سرطان‌های پروستات به کندی رشد می‌کنند و به غده پروستات محدود می‌شوند تا جایی که ممکن است آسیب جدی وارد نکنند. با این حال در حالی که برخی از انواع سرطان پروستات به کندی رشد می‌کنند و ممکن است به حداقل درمان نیاز داشته باشند، انواع دیگر تهاجمی هستند و می‌توانند به سرعت پخش شوند.

علائم:

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نکند.

سرطان پروستات که پیشرفته‌تر است، ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را ایجاد کند:

علل:

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان پروستات می‌شود. پزشکان می‌دانند که سرطان پروستات زمانی شروع می‌شود که سلول‌های پروستات تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند. مولکول DNA حاوی دستورالعمل‌هایی برای فعالیت سلول است. تغییرات در DNA باعث می‌شود که سلول‌ها سریع‌تر از حالت عادی رشد و تقسیم شوند. سلول‌های غیرطبیعی به زندگی خود ادامه می‌دهند، در حالی که سلول‌های دیگر می‌میرند.

سلول‌های غیرطبیعی انباشته شده، توموری را تشکیل می‌دهند که می‌تواند رشد کند و به بافت مجاور حمله کند. با گذشت زمان، برخی از سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند جدا شده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند (متاستاز).

علائم پروستات بدخیم

عوامل خطرزا:

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند، عبارتند از:

خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می‌یابد. بعد از 50 سالگی بیشتر شایع است.

به دلایلی که هنوز مشخص نشده است، افراد سیاه پوست نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند. در افراد سیاهپوست، سرطان پروستات نیز به احتمال زیاد تهاجمی یا بدخیم است.

اگر یکی از خویشاوندان خونی، مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند، مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده باشد، ممکن است خطر ابتلای شما افزایش یابد.

HBOC با جهش‌های ترمیم DNA ژنتیکی یا ارثی به ژن‌های BRCA1 و یا BRCA2 مرتبط است. BRCA مخفف Breast Cancer است. HBOC بیشتر با افزایش خطر سرطان سینه و تخمدان در زنان مرتبط است. با این حال، افراد مبتلا به HBOC نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و نوع تهاجمی‌تر سرطان پروستات هستند. تصور می‌شود که جهش در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 تنها باعث درصد کمی از سرطان‌های ارثی پروستات می‌شود. کسانی که جهش‌های BRCA1 یا BRCA2 دارند باید غربالگری سرطان پروستات را در سنین پایین‌تر در نظر بگیرند. آزمایش ژنتیک ممکن است فقط برای خانواده‌های مبتلا به سرطان پروستات که ممکن است HBOC نیز داشته باشند، مناسب باشد. اگر بر اساس سابقه خانوادگی خود نگران این موضوع هستید، لطفاً برای اطلاعات بیشتر با یک مشاور ژنتیک یا پزشک صحبت کنید.

سایر ژن‌هایی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند عبارتند از HPC1، HPC2، HPCX، CAPB، ATM، FANCA، HOXB13 و ژن‌های ترمیم عدم تطابق. با این حال، تاثیر مستقیم هیچ یک از آن‌ها در سرطان پروستات ثابت نشده است. تحقیقات برای شناسایی ژن‌های مرتبط با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ادامه دارد و محققان به طور مداوم در حال یادگیری بیشتر در مورد اینکه چگونه تغییرات ژنتیکی خاص می‌تواند بر توسعه سرطان پروستات تأثیر بگذارد، هستند. در حال حاضر، هیچ آزمایش ژنتیکی برای تعیین احتمال ابتلا به سرطان پروستات وجود ندارد.

وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده (VA) سرطان پروستات را به عنوان یک بیماری مرتبط با قرار گرفتن در معرض عامل نارنجی، یک ماده شیمیایی مورد استفاده در طول جنگ ویتنام، فهرست می‌کند.

هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که رژیم غذایی و تغذیه می‌تواند مستقیماً باعث ایجاد سرطان پروستات شود یا از آن جلوگیری کند. با این حال، بسیاری از مطالعاتی که به ارتباط بین برخی رفتارهای غذایی و سرطان نگاه می‌کنند، نشان می‌دهد که ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، چاقی با بسیاری از سرطان‌ها، از جمله سرطان پروستات مرتبط است و یک رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از افزایش وزن توصیه می‌شود.

عوارض سرطان و درمان پروستات:

عوارض سرطان پروستات و درمان‌های آن عبارتند از:

سرطان پروستات می‌تواند به اندام‌های مجاور مانند مثانه شما سرایت کند یا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان‌ها یا سایر اندام‌ها برسد. سرطان پروستات که به استخوان‌ها گسترش می‌یابد می‌تواند باعث درد استخوان شود. هنگامی که سرطان پروستات به سایر نواحی بدن گسترش یافته است، ممکن است همچنان به درمان پاسخ دهد و ممکن است کنترل شود اما بعید است که به طور کامل درمان شود.

هم سرطان پروستات و هم درمان آن می‌تواند باعث بی اختیاری ادرار شود. درمان بی اختیاری به نوع سرطان، شدت آن و احتمال بهبود آن در طول زمان بستگی دارد. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل داروها و جراحی باشد.

اختلال نعوظ می‌تواند ناشی از سرطان پروستات یا درمان آن، از جمله جراحی، پرتودرمانی یا درمان‌های هورمونی باشد.

همشهریان گرامی؛ در صورت مشاهده هرگونه علامتی از بیماری سرطان بیضه، توصیه می‌شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید؛ تا با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی به موقع، از وخامت بیماری جلوگیری کنید. برای آشنایی با علائم بدخیمی بیضه کلیک کنید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اورولوژی ترمیمی چیست؟اورولوژی ترمیمی چیست؟

اورولوژی شاخه ای تخصصی از علم پزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری های سیستم ادراری و دستگاه تناسلی می پردازد. ... ادامه مطلب

درمان سرطان مثانه با ایمونوتراپیدرمان سرطان مثانه با ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی نوعی از درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مقابله کند.ایمونوتراپی نوعی درمان بیولوژیکی است ک ... ادامه مطلب

روشهای جراحی سرطان کلیهروشهای جراحی سرطان کلیه

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. ... ادامه مطلب

علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردانعلائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی مردان، بیماری بسیار نادری است. و اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین