علت به وجود آمدن توده در بیضه | توده های اسکروتوم (بیضه)
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان بیضه / آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

توده‌های کیسه بیضه ناهنجاری‌هایی در کیسه‌ی پوستی آویزان در پشت آلت تناسلی (اسکروتوم) هستند. کیسه بیضه شامل بیضه‌ها و ساختارهای مرتبط با آن است که اسپرم و هورمون‌های جنسی مردانه را تولید، ذخیره و انتقال می‌دهد.

توده‌های کیسه بیضه ممکن است تجمع مایعات، رشد بافت غیرطبیعی یا محتویات طبیعی کیسه بیضه باشد که متورم، ملتهب یا سفت شده است.توده‌های اسکروتوم باید توسط پزشک معاینه شوند، حتی اگر درد نداشته باشید یا علائم دیگری نداشته باشید. توده‌های کیسه بیضه می‌توانند سرطانی باشند یا ناشی از شرایط دیگری باشند که بر عملکرد و سلامت بیضه تأثیر می‌گذارد.خودآزمایی و معاینات منظم پزشک برای تشخیص و درمان سریع توده‌های کیسه بیضه مهم است.

در ادامه با علائم آشنا خواهید شد. همشهریان گرامی؛ در صورت مشاهده هرگونه علامتی از بیماری سرطان بیضه، توصیه می‌شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید؛ تا با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی به موقع، از وخامت بیماری جلوگیری کنید.

علائم:

علائم و نشانه‌های توده‌های کیسه بیضه بسته به ناهنجاری متفاوت است. علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

همچنین اگر علت توده کیسه بیضه عفونت باشد، علائم و نشانه‌ها نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

توده‌های کیسه بیضه

علت:

تعدادی از اختلالات می‌تواند منجر به توده کیسه بیضه یا ناهنجاری در کیسه بیضه شود، از جمله:

سرطان بیضه یک تومور حاوی بافت غیرطبیعی بیضه است که معمولاً به صورت یک توده غیرحساس در کیسه بیضه احساس می‌شود.

برخی از مردان درد و تورم را تجربه می‌کنند اما بیشتر تومورها علائمی ایجاد نمی‌کنند. در صورت مشاهده هرگونه توده جدید در کیسه بیضه خود به پزشک مراجعه کنید.

همچنین به عنوان کیست اسپرماتیک یا کیست اپیدیدیم شناخته می‌شود. اسپرماتوسل یک کیسه معمولی بدون درد، غیرسرطانی (خوش خیم) پر از مایع در کیسه بیضه و معمولا بالای بیضه است.

التهاب اپیدیدیم است، ساختار کاما شکل در بالا و پشت بیضه که اسپرم را ذخیره و حمل می‌کند.

اپیدیدیمیت اغلب توسط یک عفونت باکتریایی، از جمله عفونت‌های باکتریایی مقاربتی مانند کلامیدیا ایجاد می‌شود. به ندرت، اپیدیدیمیت در اثر عفونت ویروسی یا جریان غیرطبیعی ادرار به داخل اپیدیدیم ایجاد می‌شود.

التهاب بیضه است که معمولاً به دلیل یک عفونت ویروسی، معمولاً اوریون است. هنگامی که اورکیت به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود، اپیدیدیم نیز ممکن است عفونی شود.

هیدروسل زمانی رخ می‌دهد که مایع اضافی بین لایه‌های کیسه‌ای که هر بیضه را احاطه کرده است، وجود داشته باشد. مقدار کمی مایع در این فضا طبیعی است اما مایع اضافی هیدروسل معمولاً منجر به تورم بدون درد کیسه بیضه می‌شود.

در نوزادان، هیدروسل معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که شکاف بین شکم و کیسه بیضه به خوبی در طول رشد بسته نشده است.

در بزرگسالان، هیدروسل معمولاً به دلیل عدم تعادل در تولید یا جذب مایع، اغلب در نتیجه آسیب یا عفونت در کیسه بیضه رخ می‌دهد.

هماتوسل در جایی اتفاق می‌افتد که خون بین لایه‌های کیسه‌ای که هر بیضه را احاطه کرده است، وجود دارد. آسیب تروماتیک، مانند ضربه مستقیم به بیضه، محتمل‌ترین علت است.

بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه است که خون تخلیه شده از اکسیژن را از هر بیضه و اپیدیدیم حمل می‌کند. واریکوسل در سمت چپ کیسه بیضه به دلیل تفاوت در نحوه گردش خون از هر طرف شایع‌تر است.

واریکوسل ممکن است باعث ناباروری شود.

وضعیتی است که در آن بخشی از روده کوچک از طریق یک سوراخ یا نقطه ضعیف در بافتی که شکم و کشاله ران را جدا می‌کند، فشار آورده و وارد کیسه بیضه می‌شود.

در نوزادان، فتق اینگوینال معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که راه عبور از شکم به کیسه بیضه در طول رشد بسته نشده است.

فتق اینگوینال ممکن است به صورت توده‌ای در کیسه بیضه یا بالاتر در کشاله ران ظاهر شود.

پیچش طناب اسپرماتیک، دسته‌ای از رگ‌های خونی، اعصاب و لوله‌ای است که منی را از بیضه به آلت تناسلی می‌برد.

این وضعیت دردناک باعث قطع خون در بیضه می‌شود و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند منجر به از دست دادن بیضه شود. بیضه آسیب دیده ممکن است به پهلو، بزرگ شده و بالاتر از حد طبیعی باشد.

عوامل خطرزا:

عواملی که خطر توده کیسه بیضه را افزایش می‌دهند به دلیل علل مختلف ناهنجاری‌های کیسه بیضه متفاوت است. عوامل خطر مهم عبارتند از:

یک بیضه نزول نکرده در طول رشد جنین یا اوایل دوران نوزادی از شکم خارج نمی‌شود و وارد کیسه بیضه نمی‌شود. یک بیضه جمع شونده به داخل کیسه بیضه فرو می‌رود اما به سمت شکم عقب می‌نشیند. هر یک ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

ناهنجاری‌های موجود در بیضه‌ها، آلت تناسلی یا کلیه‌ها (مادرزادی) ممکن است خطر توده کیسه بیضه و سرطان بیضه را در آینده افزایش دهد.

اگر در یک بیضه سرطان داشته‌اید، در معرض خطر ابتلا به سرطان در بیضه دیگر هستید. داشتن پدر یا برادری که سرطان بیضه داشته باشد نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

عوارض:

همه توده‌های کیسه بیضه منجر به عوارض طولانی مدت نمی‌شوند. با این حال، هر توده‌ای که بر سلامت یا عملکرد بیضه تأثیر بگذارد، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

تشخیص:

پزشک برای تشخیص توده کیسه بیضه بر تعدادی از عوامل تکیه خواهد کرد. این‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پزشک کیسه بیضه، محتویات آن و نواحی مجاور کشاله ران را در حالت ایستاده و دراز کشیده، معاینه می‌کند.

تابش نور روشن از طریق کیسه بیضه ممکن است اطلاعاتی در مورد اندازه، مکان و آرایش یک توده کیسه بیضه ارائه دهد.

با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام‌های داخلی، این آزمایش می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد اندازه، مکان و آرایش یک توده کیسه بیضه و همچنین وضعیت بیضه‌ها ارائه دهد. سونوگرافی معمولا برای تشخیص توده کیسه بیضه ضروری است.

آزمایش نمونه ادرار ممکن است عفونت باکتریایی یا ویروسی یا وجود خون یا چرک در ادرار را تشخیص دهد.

آزمایش نمونه خون ممکن است عفونت باکتریایی یا ویروسی یا افزایش سطح پروتئین‌های خاصی را که با سرطان بیضه مرتبط هستند، شناسایی کند.

اگر آزمایشات دیگر نشان دهنده سرطان بیضه باشد، احتمالاً تحت معاینه اشعه ایکس تخصصی (سی تی اسکن) از قفسه سینه، شکم و کشاله ران خود قرار می‌گیرید تا مشخص شود که آیا سرطان به سایر بافت‌ها یا اندام‌ها گسترش یافته است یا خیر.

درمان:

اکثر توده‌های کیسه بیضه نیاز به درمان کم تهاجمی یا بدون درمان دارند اما برخی نیاز به دارو یا اقدامات جدی‌تر دارند.

توده‌های کیسه بیضه ناشی از عفونت باکتریایی، همانطور که معمولا در مورد اپیدیدیمیت اتفاق می‌افتد، با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند. عفونت‌های ویروسی که باعث اپیدیدیمیت یا اورکیت می‌شوند، معمولاً با استراحت، یخ و داروهای مسکن درمان می‌شوند.

توده‌های خوش خیم کیسه بیضه ممکن است بدون درمان رها شوند یا با جراحی برداشته، ترمیم یا تخلیه شوند. این تصمیمات درمانی به عواملی بستگی دارد که آیا به عنوان مثال توده کیسه بیضه:

یک متخصص در درمان سرطان (انکولوژیست) درمان‌هایی را بر اساس جدا شدن سرطان در بیضه یا گسترش به سایر بافت‌های بدن توصیه می‌کند. سن و سلامت کلی شما نیز عواملی در انتخاب گزینه‌های درمانی برای سرطان بیضه هستند.

در برخی موارد ممکن است از پرتودرمانی نیز استفاده شود. این نوع درمان از اشعه ایکس با دوز بالا یا سایر پرتوهای پرانرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی که ممکن است پس از برداشتن بیضه آسیب دیده باقی بمانند، استفاده می‌کند.

بیشتر موارد سرطان بیضه قابل درمان هستند اما مراقبت‌های بعدی برای جلوگیری از عود احتمالی ضروری است.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی:

خودآزمایی بیضه ممکن است به شما کمک کند توده کیسه بیضه را زودتر پیدا کنید و به شما این امکان را می‌دهد که مراقبت‌های پزشکی فوری دریافت کنید. اگر این معاینه را به طور منظم انجام دهید، متوجه خواهید شد که «شرایط طبیعی» چه احساسی دارد و برای تشخیص ناهنجاری آمادگی بهتری خواهید داشت. برای انجام خودآزمایی بیضه، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ماهی یکبار بیضه‌های خود را معاینه کنید، به خصوص اگر سرطان بیضه داشته‌اید یا سابقه خانوادگی سرطان بیضه دارید.
  2. معاینه را بعد از حمام یا دوش آب گرم انجام دهید. گرمای آب باعث شل شدن کیسه بیضه می‌شود و بررسی آن را برای شما آسان‌تر می‌کند.
  3. جلوی آینه بایستید. به دنبال تورم روی پوست کیسه بیضه باشید.
  4. کیسه بیضه خود را در یک دست نگهدارید تا ببینید آیا با حالت عادی تفاوت دارد یا خیر.
  5. یک بیضه را با هر دو دست معاینه کنید. انگشت اشاره و وسط را زیر بیضه قرار داده و شست خود را در بالای آن قرار دهید.
  6. به آرامی بیضه را بین شست و انگشتان بچرخانید تا توده‌ها را احساس کنید. بیضه‌ها معمولا صاف، بیضی شکل و تا حدودی سفت هستند. همچنین طبیعی است که یک بیضه کمی بزرگ‌تر از دیگری باشد.
  7. ساختار نرم و کاما شکلی که در بالا و پشت بیضه (اپیدیدیم) قرار دارد را برای بررسی وجود تورم دنبال کنید.

اگر توده یا ناهنجاری دیگری پیدا کردید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت ایجاد اسپرماتوسل چیست؟علت ایجاد اسپرماتوسل چیست؟

اسپرماتوسل نوعی توده شایع است که در بخش بالایی یا پشتی بیضه ها رشد می کند. اسپرماتوسل به شکل یک کیسه پر از مایع مشاهده می‌ شود که در اپیدیدیم رشد می‌ کند و به همین دلیل آن را کیست اپیدیدیمال یا کیست بیضه نیز می نامیم. ... ادامه مطلب

آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟

پروستات غده ای است که تنها در بدن آقایان وجود دارد و وظیفه‌ی آن، افزایش مایع منی و تنظیم ph مایع منی جهت بالا رفتن شانس بارداری است ... ادامه مطلب

سرطان حالب چیست؟ علائم و روشهای درمان تومور حالبسرطان حالب چیست؟ علائم و روشهای درمان تومور حالب

حالب‌ها مثانه را به کلیه‌ها متصل می کنند. این لوله های باریک اما ضروری، وظیفه ی خارج کردن ادرار از کلیه ها و بردن آنها به مثانه را بر عهده دارند. سرطان حالب نوعی سرطان است که از سلول های پوشاننده ی درون لوله ی حالب شروع می شود . در این بخش به راه های تشخیص و درمان سرطان حلب پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

معاینه اورولوژی شامل چه مواردی میشود؟معاینه اورولوژی شامل چه مواردی میشود؟

در زمان مصریان و یونانیان باستان، پزشکان اغلب رنگ، بو و بافت ادرار را بررسی می‌کردند. آن‌ها همچنین به دنبال حباب، خون و سایر علائم بیماری بودند. امروزه همه رشته‌های پزشکی که بر سلامت سیستم ادراری تمرکز دارد را اورولوژی می‌گویند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین