روشهای جراحی سرطان پروستات | اورولوژِیست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / جراحی سرطان پروستات در چه مواقعی انجام میشود؟

جراحی سرطان پروستات در چه مواقعی انجام میشود؟

پروستات یک غده‌ی کوچک در بدن مردان است که در تولید مایع منی، تغذیه و انتقال اسپرم‌ها نقش دارد. سرطان پروستات به هر نوعی از سرطان گفته می‌شود که در پروستات ایجاد می‌شود و همانگونه که گفته شد، تنها مردان را درگیر می‌کند. سرطان پروستات پس از سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در مردان به حساب می‌آید. روش‌های مختلفی برای درمان سرطان پروستات وجود دارند که می‌توان به شیمی درمانی، ایمنوتراپی، پرتو درمانی و جراحی اشاره کرد.

سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. در برخی از موارد، درمان این بیماری به وسیله جراحی پروستات انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

انواع جراحی سرطان پروستات چه نام دارند؟

شایع‌ترین نوع جراحی سرطان پروستات رادیکال پروستاتکتومی نام دارد. در طی این جراحی تمام غده‌ی پروستات از بدن برداشته می‌شود و برخی از بافت‌های دیگر اطراف پروستات نیز همراه آن از بدن حذف می‌شوند. روش‌های انجام این نوع جراحی نیز متفاوت هستند و شامل روش‌های سنتی و روش‌های مدرن‌تر است. در روش جراحی سنتی برای حذف پروستات، یک برش بزرگ در بدن ایجاد می‌شود اما در روش‌های مدرن‌تر و جدیدتر برش‌های ایجادشده کوچک بوده و جراحی به طور کلی کمترتهاجمی است. روش جراحی رادیکال پروستاتکتومی را می‌توان به دو شکل کلی انجام داد:

رادیکال پروستاتکتومی بوسیله‌ی ربات: در این روش ابتدا 5 تا 6 برش کوچک در زیر شکم فرد ایجاد می‌شود تا از طریق این شکاف‌های کوچک بتوان پروستات را از بین برد. از طریق ربات‌های کوچکی که در اتاق جراحی وجود دارند تصاویر دقیق و نیز برش‌های ظریفی در بافت‌های مورد نظر ایجاد می‌شوند که در نهایت اتصال پروستات و سایر بافت‌های مرتبط به بدن را قطع کرده و پروستات از طریق این شکاف‌های کوچک بیرون کشیده می‌شود.

سرطان پروستات

جراحی پروستاتکتومی باز: این روش جراحی که روش سنتی جراحی سرطان پروستات است نیاز به ایجاد یک برش سرتاسری (و نه چند برش کوچک) در زیر شکم دارد. پروستات سپس از طریق این شکاف از شکم بیرون کشیده می‌شود.

البته این نوع جراحی‌ها تنها برای درمان سرطان پروستات به کار نمی‌روند. در برخی موارد معدودی ممکن است تا جراحی پروستاتکتومی برای مردانی که علائم شدید ادراری دارند و پروستات آنها به شدت بزرگ شده است توصیه شود. پروستات بزرگ شده بعنوان هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیز شناخته می‌شود و لزوما نشانگر وجود یک سرطان پیشرونده نمی‌باشد.

جراحی سرطان پروستات چه زمانی انجام می‌شود؟

جراحی روش درمانی مناسبی برای سرطان پروستات است به شرطی که این بیماری به سایر اندام‌ها و بافت‌ها گسترش نیافته باشد. در این حالت انتظار می‌رود با جراحی پروستات نتایج بسیار مناسبی مشاهده شوند. در صورتی که سرطان به فراتر از پروستات گسترش یافته باشد نیز ممکن است نتایج مناسبی از طریق جراحی پروستات به دست بیایند اما برای رسیدن به این هدف لازم است تا از روش‌های درمانی دیگر مانند پرتودرمانی و درمان‌های سیستماتیک مانند شیمی درمانی و ایمنوتراپی نیز بهره برد.

در برخی افراد که وجود سرطان پروستات تایید می‌شود توصیه می‌شود تا جراحی پروستات انجام ندهند و یا برای مدتی از انجام آن جلوگیری کنند. این توصیه‌ها به دلیل بررسی پیشرفت سرطان است و یک فرایند نظارتی بر تومور را شامل می‌شود که پزشک متخصص در مورد آن و چرایی انجام آن توضیحاتی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا توسط این اطلاعات تصمیم بگیرند. زمانی که تومورها کوچک باشند و سرعت رشد آنها نیز پایین باشد ممکن است از چنین توصیه‌ای استفاده شود. باید توجه داشت که تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده‌ی خود فرد بیمار است.

عوارض جراحی سرطان پروستات چیست؟

جراحی سرطان پروستات مانند هر جراحی دیگری در کنار مزایای خود دارای عوارض و خطراتی نیز است. زمانی توصیه به جراحی سرطان پروستات می‌شود که مزایای این روش از عوارض آن بیشتر باشد. شایع‌ترین عوارض جراحی سرطان پروستات شامل موارد زیر می‌باشند:

باید توجه داشت که جراحی پروستاتکتومی یک جراحی پیچیده است که نیاز به دانش پزشکی و امکانات فنی مناسب دارد. پروستات با اعصابی احاطه شده‌اند که نقش مهمی در فرایند طبیعی ادرار و ارضاء جنسی دارند. بنابراین لازم است تا قبل از جراحی اطلاعات مناسبی در مورد مشکلات پس از جراحی در اختیار فرد قرار داده شود. همچنین در طی چندین دهه‌ی اخیر پیشرفت‌های مناسبی در زمینه‌ی روش جراحی سرطان پروستات انجام شده است که موفقیت این جراحی‌ را افزایش داده عوارض و خطرات جراحی را به حداقل رسانده‌اند.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهدداشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

با پر شدن مثانه ادرار به جدار عضلانی مثانه فشار وارد کرده و با بستن دریچه انتهای حالب مانع از برگشت ادرار به سمت بالا می‌ شود. به هر علتی مکانیسم فوق مختل شود و ادرار از حالب به سمت بالا و سپس به کلیه وارد شود، ریفلاکس یا برگشت ادراری ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

آیا اختلال نعوظ درمان قطعی دارد؟آیا اختلال نعوظ درمان قطعی دارد؟

در بر‌هه‌ هایی از زندگی یک مرد، رسیدن به نعوظ یا حفظ آن ممکن است با مشکل و اختلال همراه باشد. به عبارتی دیگر، اختلال نعوظ زمانی رخ می‏دهد که نتوانید نعوظ به دست آمده را تا پایان رابطه جنسی حفظ کنید یا اصلاً نعوظ ایجاد نشود. ... ادامه مطلب

انواع جراحی سرطان بیضهانواع جراحی سرطان بیضه

اکثر افرادی که دچار سرطان بیضه هستند به عمل جراحی نیاز دارند. نوع عمل جراحی معمولاً به مرحله پیشرفت سرطان و نحوه واکنش آن به درمان بستگی دارد. ... ادامه مطلب

جراحی سرطان پروستات در چه مواقعی انجام میشود؟جراحی سرطان پروستات در چه مواقعی انجام میشود؟

سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. در برخی از موارد، درمان این بیماری به وسیله جراحی پروستات انجام می‌ پذیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین