علل و انواع بی اختیاری در ادرار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار

روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار

اختلالات مربوط به کنترل مثانه می تواند شرم آور باشد؛ اما برای مدیریت این شرایط لازم است که در مورد علت ها و روش های تشخیص آن آگاه بود. زمانی که عضلاتی از مثانه که در کنترل جریان ادرار نقش دارند، به صورت غیر ارادی منقبض یا شل شوند، ریزش یا عدم کنترل ادرار رخ می دهد. بی اختیاری ادرار در یک دهم از افرادی که سنی بیش تر از 65 سال دارند، دیده می شود. بی اختیاری و یا ریزش ادرار یک بیماری به شمار آورده نمی شود، بلکه آن را نشانه ای از یک بیماری زمینه ای می دانند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علل ایجاد بی اختیاری در ادرار می پردازیم.

بی اختیاری ادراری از هر نوع، می‌تواند علامتی باشد که در صورت عدم توجه به آن، فرد را دچار مشکل سازد. همشهریان گرامی؛ در صورت ریزش یا عدم کنترل ادرار بهتر است در اسرع وقت به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

بی اختیاری ادرار چند نوع دارد؟

به طور کلی این اختلال را به سه دسته تقسیم می کنند. این سه دسته عبارتند از:

بی اختیاری استرسی:

یک سری از فعالیت خاص سبب می شوند که بر عضله اسفنکتر فشار وارد شود، این عضلات که ادرار را در مثانه نگه می داشتند به دلیل دریافت فشار اضافی شل می شوند و کنترل مثانه از دست می رود؛ در نتیجه ریزش ادرار رخ می دهد. این فعالیت های خاص شامل موارد زیر می شوند:

بی اختیاری فوریتی یا اضطراری:

این حالت وقتی رخ می دهد که کنترل مثانه بعد از تجربه اشتیاق ناگهانی و شدید به ادرار از دست می رود.

بی اختیاری سرریز:

اگر هنگام دفع ادرار مثانه به طور کامل تخلیه نشود ممکن است بی اختیاری سرریز رخ دهد. به عبارتی دیگر، ممکن است بخشی از ادرار باقی مانده در مثانه، نشت پیدا کند.

علل بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار ممکن است به صورت یک اختلال موقت و یا یک اختلال مزمن در برخی از افراد بروز یابد. در ادامه شایع ترین دلایل این بی اختیاری را ذکر می کنیم.

چه روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار ارائه می شود؟

  1. ورزش کگل: این ورزش به تقویت عضلاتی که در ناحیه مجرای ادراری قرار دارند، کمک می کند.
  2. استفاده کردن از پساری: این وسیله در واژن زنان قرار می گیرد تا فشار ناشی از ادرار را کم کند و از خروج زیاد ادرار جلوگیری کند.
  3. تزریق کردن کلاژن: با تزریق کلاژن به بافت های اطراف مجرای ادرار، ضخامت پوشش مجرای خروج ادرار افزایش می یابد و سبب می شود که در برابر خروج ادرار مقاوم شود.
  4. تجویز دارو: داروهای ضد افسردگی با محکم کردن عضلات گردن مثانه سبب کم شدن خروج ادرار می شوند.
  5. انجام جراحی: کسانی که بی اختیاری ادرار در آن ها، ناشی از فشار یا استرس می باشد؛ می توانند به کمک جراحی بهبود یابند. در این روش، مثانه را درون بافتی به نام اسلینگ می گذارند تا با بالا نگه داشتن آن، از خروج ناگهانی ادرار جلوگیری شود.

بی اختیاری در ادرار چگونه تشخیص داده می شود؟

اولین فردی که متوجه این بی اختیاری عصبی می شود خود بیمار است، چرا که پزشک معمولا در معاینات طبیعی آن را غربال نمی‌کند. اگر بیمار از بی اختیاری در ادرار گله ‌کند، پزشک با معاینه لگن و یا معاینه مقعد، عضلات کف لگن را ارزیابی می کند.

پزشک از بیمار در مورد سابقه پزشکی و همچنین قسمت های نشت سوال می پرسد. به طور معمول، نمونه گیری از ادرار نیز به علت آزمایش ناهنجاری ها انجام می شود.

نمونه برداری از پروستات روشی برای برداشتن نمونه‌های بافت مشکوک از پروستات است. پروستات یک غده کوچک گردویی شکل در مردان است و مایعی تولید می‌کند که اسپرم را تغذیه کرده وهمچنین انتقال می‌دهد. این روش معمولا توسط اورولوژیست انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
معاینه اورولوژی شامل چه مواردی میشود؟معاینه اورولوژی شامل چه مواردی میشود؟

در زمان مصریان و یونانیان باستان، پزشکان اغلب رنگ، بو و بافت ادرار را بررسی می‌کردند. آن‌ها همچنین به دنبال حباب، خون و سایر علائم بیماری بودند. امروزه همه رشته‌های پزشکی که بر سلامت سیستم ادراری تمرکز دارد را اورولوژی می‌گویند ... ادامه مطلب

علل تورم بیضه هاعلل تورم بیضه ها

به‌ طورکلی ورم بیضه التهاب یک یا هر دو بیضه است و به علت عفونت ایجاد می‌ شود. این بیماری حتی ممکن است از طریق عفونت در بخشی از بدن توسط خون به بیضه‌ ها رسیده باشد. ورم بیضه در برخی مواقع دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌ گونه دردی به همراه ندارد. ... ادامه مطلب

دفع پروتئین در ادرار نشانه چیست؟دفع پروتئین در ادرار نشانه چیست؟

کلیه‌ ها فقط مقدار کمی از پروتئین را در ادرار فیلتر می‌ کنند. پروتئین یکی از اجزای سازنده اصلی بدن است. برای مثال، دریافت مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی، برای رشد و ترمیم حیاتی است. اگر کلیه‌ ها آنطور که باید کار نکنند، پروتئین ممکن است به ادرار نشت کند. ... ادامه مطلب

شایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی مردانشایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی مردان

سیستم تولید مثل مردان از قسمت های داخلی (درون بدن) و خارجی (خارج بدن) تشکیل شده است. گاهی ممکن است دستگاه تناسلی مردان که شامل بخشهای متعددی می‌گردد؛ درگیر بیماری و بدخیمی های این ناحیه شود. از شایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی آقایان می‌توان به سرطان پروستات، بیضه و آلت تناسلی اشاره کرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین