نمونه برداری پرستات به چه دلیل انجام میشود؟ | بیوپسی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیوپسی / روشهای نمونه برداری از پروستات کدامند؟

روشهای نمونه برداری از پروستات کدامند؟

نمونه برداری،برداشتن بافت از یک قسمت از بدن برای بررسی بیماری است.دربرخی موارد ممکن‌است یک نمونه بافت کوچک را با سوزن بردارند در حالی‌که در برخی موارد دیگر ممکن‌است کل یک توده مشکوک را با جراحی بردارند. بیشتر بیوپسی‌های سوزنی به صورت سرپایی با حداقل آمادگی انجام می‌شود. در طول بیوپسی پروستات،از یک سوزن برای جمع‌آوری تعدادی نمونه بافت از غده پروستات استفاده می‌شود. این روش توسط یک پزشک متخصص در سیستم ادراری و اندام‌های جنسی مردانه (اورولوژیست) انجام می‌شود.

نمونه برداری از پروستات روشی برای برداشتن نمونه‌های بافت مشکوک از پروستات است. پروستات یک غده کوچک گردویی شکل در مردان است و مایعی تولید می‌کند که اسپرم را تغذیه کرده وهمچنین انتقال می‌دهد. این روش معمولا توسط اورولوژیست انجام می‌شود.

چرا نمونه برداری پروستات انجام می‌شود؟

پزشک شما ممکن‌است نمونه برداری پروستات را به این دلایل نیز توصیه کند :

برای آماده شدن جهت نمونه برداری پروستات، اورولوژیست ممکن‌است ابتدا موارد زیر را تجویز کند:

عوارض مرتبط با نمونه برداری پروستات عبارتند از:

انواع روش‌های نمونه برداری پروستات

نمونه‌های بیوپسی پروستات را می‌توان به روش‌های مختلف جمع‌آوری کرد. بیوپسی پروستات شما ممکن است به روش‌های زیر باشد:

  1. عبور سوزن از دیواره راست روده (نمونه برداری ترانس رکتال): این رایج ترین روش انجام نمونه برداری پروستات است.
  2. قرار دادن سوزن از طریق ناحیه پوست بین مقعد و کیسه بیضه (بیوپسی ترانس پرینال): یک برش کوچک در ناحیه پوست (پرینه) بین مقعد و کیسه بیضه ایجاد می‌شود، سوزن بیوپسی از طریق برش وارد پروستات می‌شود تا نمونه‌هایی از بافت بیرون بیاید. معمولاً برای هدایت این روش از ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده می‌شود.

در طول نمونه برداری پروستات ترانس رکتال چه اتفاقی می‌افتد؟

  1. از شما خواسته می‌شود که به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را به سمت قفسه سینه بکشید. ممکن‌است از شما خواسته‌شود که روی شکم خود دراز بکشید. پس از تمیزکردن ناحیه و استفاده از ژل، پزشک یک پروب سونوگرافی نازک را به آرامی وارد رکتوم شما می‌کند.
  2. سونوگرافی ترانس رکتال از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از پروستات شما استفاده می‌کند. پزشک شما از این تصاویر برای شناسایی ناحیه‌ای که باید با تزریق بی‌حس شود استفاده می‌کند تا ناراحتی مرتبط با بیوپسی کاهش‌یابد. از تصاویر سونوگرافی نیز برای هدایت سوزن بیوپسی پروستات در محل استفاده می‌شود.
  3. هنگامی که ناحیه بی‌حس شد و دستگاه نمونه برداری در محل قرارگرفت، پزشک بخش‌های نازک و استوانه‌ای از بافت را با یک سوزن فنری بازیابی می‌کند. این روش معمولاً هر بار که سوزن با فنر نمونه برداری می‌کند، یک احساس ناراحت کننده بسیار کوتاه ایجاد می کند.
  4. پزشک شما ممکن است یک ناحیه مشکوک را برای بیوپسی انتخاب کند یا ممکن‌است از چندین مکان در پروستات شما نمونه‌برداری کند. به طور کلی 10 تا 12 نمونه بافت گرفته می‌شود. کل روش معمولاً حدود 20 دقیقه طول می کشد

بعد از نمونه برداری چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

شما همچنین ممکن‌است:

  1. احساس درد خفیف و مقداری خونریزی خفیف از راست روده داشته‌ باشید.
  2. برای چند روز خون در ادرار یا مدفوع شما وجود دارد.
  3. توجه داشته باشید که منی شما دارای رنگ قرمز یا زنگ زده‌ای است که این اتفاق به دلیل وجود مقدار کمی خون در منی شما ایجاد می‌شود که می‌تواند چندین هفته ادامه‌یابد.
  4. اگر علائم زیر را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید:
  5. تب
  6. مشکل در ادرار کردن
  7. خونریزی طولانی مدت یا شدید
  8. دردی که بدتر می‌شود

نتایج بیوپستی پروستات :

پزشک متخصص در تشخیص سرطان و سایر ناهنجاری‌های بافتی (پاتولوژیست) نمونه‌های نمونه برداری پروستات را ارزیابی می‌کند. آسیب شناس می‌تواند تشخیص‌دهد که آیا بافت برداشته‌شده سرطانی است یا خیر و در صورت وجود سرطان، میزان تهاجمی بودن آن را تخمین بزند. پزشک شما یافته‌های پاتولوژیست را برای شما توضیح خواهد داد.

گزارش آسیب‌شناسی شما ممکن‌است شامل موارد زیر باشد:

تشخیص پاتولوژیست

این بخش از گزارش پاتولوژی، تشخیص پاتولوژیست را فهرست می‌کند. همچنین ممکن‌است شامل نظراتی باشد، مانند اینکه آیا آزمایشات دیگری توصیه می‌شود یا خیر.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جراحی سرطان بیضهانواع جراحی سرطان بیضه

اکثر افرادی که دچار سرطان بیضه هستند به عمل جراحی نیاز دارند. نوع عمل جراحی معمولاً به مرحله پیشرفت سرطان و نحوه واکنش آن به درمان بستگی دارد. ... ادامه مطلب

کیست پروستات چیست؟کیست پروستات چیست؟

کیست پروستات یک بیماری نادر پروستات است. از آنجایی که این عارضه اغلب بدون علامت است، نحوه مدیریت و درمان قطعی آن تا به حال شناسایی نشده است. ... ادامه مطلب

آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟

تومور آدرنال به تومورهایی گفته می‌ شود که در غدد فوق کلیه حضور دارند. برخی از این تومور ها علامت خاصی ایجاد نمی‌ کنند و بصورت اتفاقی در آنالیز های سی تی اسکن یا ام آر آی به دلایل دیگری بجز بررسی تومور آدرنال یافت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

پیچ خوردگی بیضه چیست؟پیچ خوردگی بیضه چیست؟

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌ افتد که بیضه می‌ چرخد و طناب اسپرماتیک (خون را به کیسه بیضه می‌ آورد) را می‌ پیچاند. کاهش جریان خون باعث درد و تورم ناگهانی و اغلب شدید می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین