بدخیمی آلت تناسلی چیست و چه علائمی دارد؟ | درمان بدخیمی آلت تناسلی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان آلت تناسلی / تشخیص بدخیمی آلت تناسلی در مردان

تشخیص بدخیمی آلت تناسلی در مردان

سلول‌های بدن از نظر رشد و تکثیر به دقت تنظیم می‌شوند. این تنظیم دقیق فرایند رشد و تکثیر سلولی باعث می‌شود تا این سلول‌ها بتوانند در صورت آسیب و نیاز بدن با تکثیر کنترل‌شده‌ی خود جایگزین سلول‌های از دست رفته شوند. به دلایل مختلف و گاه ناشناخته‌ای سلول‌ها توان تنظیم رشد و تقسیم خود را از دست می‌دهند. در این حالت رشد سلول‌ها بصورت غیرقابل کنترلی ادامه می‌یابد و پس از مدتی توده‌ای سلول در نتیجه‌ی رشد آنها ایجاد می‌شود. این توده‌ی سلولی تومور نام دارد. در صورتی که تومورهای ایجادشده در محل اولیه‌ و بافت مبدا خود باقی بمانند آن را تومور خوش‌خیم می‌نامیم. گاهی سلول‌های توموری از بافت منشا خود جدا شده و به سایر بافت‌ها نیز انتقال می‌یابند. در این حالت تومور به بافت جدید نیز منتقل و در آنجا تکثیر می‌گردد. در این حالت تومور را تومور بدخیم می‌نامیم و بیماری ایجادشده در اثر ایجاد و گسترش تومورهای بدخیم را سرطان گوییم.

آلت تناسلی مردان که از انواع سلول‌ها و بافت‌ها تشکیل شده‌است نیز ممکن است در انواع سلول‌های خود سرطانی شود. دلایل مختلفی برای سرطانی‌شدن سلول‌های آلت تناسلی وجود دارند که علائم مختلفی را ایجاد می‌کنند.

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.

علائم بدخیمی آلت تناسلی در مردان چیست؟

بدخیمی آلت تناسلی با علائمی همراه است که می‌توانند بعنوان راه تشخیص اولیه عمل کنند. علائم ایجادشده می‌توانند نشانگر احتمال وجود بدخیمی آلت تناسلی مردان باشند اما به معنی تایید قطعی برای بدخیمی‌ها نیستند. ممکن است فردی تمام علائم بدخیمی آلت تناسلی را داشته‌باشد اما این علائم به دلیل یک بیماری دیگر ایجاد شده‌باشند. از جمله علائم بدخیمی آلت تناسلی مردان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

هرگونه تاخیر در تشخیص سرطان آلت تناسلی می‌تواند شانس درمان موفقیت آمیز را کاهش دهد بنابراین لازم است تا نسبت به هریک از این علائم حساس بود. همچنین باید توجه داشت که سرطان آلت تناسلی یک بیماری نادر است. اگرچه علائم بیان‌شده به معنی هشداری برای احتمال ایجاد بدخیمی آلت تناسلی هستند اما تشخیص قطعی در این زمینه با این علائم میسر نیست. برای تشخیص قطعی بدخیمی آلت تناسلی روش‌های زیر به کار می‌روند:

آزمایشات مربوط به بدخیمی یا سرطان آلت تناسلی:

سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی: پزشک در مورد سابقه پزشکی و جزئیات علائم فرد، مانند زمان شروع و تغییر آنها اطلاعاتی به دست می‌آورد. همچنین فرد در مورد عوامل خطرساز احتمالی که با آنها در تماس بوده اطلاعاتی در اختیار پزشک قرار می‌دهد. پزشک همچنین به منظور بررسی علائم احتمالی سرطان آلت تناسلی یا سایر مشکلات سلامتی به ناحیه تناسلی فرد نگاه می‌کند. ضایعات آلت تناسلی (زخم‌ها) معمولاً پوست آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بنابراین پزشک اغلب با مشاهده‌ی دقیق آلت تناسلی می‌تواند سرطان‌ها یا مشکلات دیگر را تشخیص دهد. پزشک ممکن است غدد لنفاوی کشاله ران فرد را نیز بررسی کرده تا از وجود یا نبود تورم غدد لنفاوی مطمئن شود.

اگر علائم و معاینه‌ی پزشکی نشانگر این احتمال باشد که فرد مبتلا به بدخیمی آلت تناسلی است در این حالت آزمایشات تکمیلی انجام می‌شوند.

بیوپسی: بیوپسی تنها راه مطمئن برای آگاهی از تشکیل یا تغییر سرطان آلت تناسلی است. برای انجام این کار، یک تکه کوچک بافت از ناحیه تغییریافته گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. این نمونه با میکروسکوپ بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که نمونه حاوی سلول‌های سرطانی است یا خیر. نتایج معمولاً در عرض چند روز آماده می‌شوند، اما در برخی موارد ممکن است بیشتر طول بکشد. روش‌های انجام بیوپسی نیز متفاوت هستند که بر اساس نیاز فرد و تشخیص پزشک انجام می‌گیرند.

آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص بدخیمی آلت تناسلی مردان:

آزمایشات تصویربرداری از اشعه ایکس، میدان مغناطیسی یا امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن فرد استفاده می‌کند. اگر پزشک فکر ‌کند سرطان به سایر اندام‌ها نیز گسترش یافته است، ممکن است از یک یا چند مورد از این آزمایش‌ها برای یافتن مرحله‌ی سرطان استفاده کند.

سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات در اصفهان به دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پیچ خوردگی بیضه چیست؟پیچ خوردگی بیضه چیست؟

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌ افتد که بیضه می‌ چرخد و طناب اسپرماتیک (خون را به کیسه بیضه می‌ آورد) را می‌ پیچاند. کاهش جریان خون باعث درد و تورم ناگهانی و اغلب شدید می‌ شود. ... ادامه مطلب

علل علائم و درمان سندرم نفروتیکعلل علائم و درمان سندرم نفروتیک

سندرم نفروتیک یک اختلال کلیوی است که باعث می شود بدن شما پروتئین زیادی را در ادرار دفع کند. همچنین سندرم نفروتیک معمولاً در اثر آسیب به دسته‌های رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها ایجاد می‌شود که مواد زائد و آب اضافی خون را فیلتر می‌کنند. ... ادامه مطلب

درباره سرطان شناسی دستگاه ادراری و تناسلی (اوروانکولوژی) بیشتر بدانیددرباره سرطان شناسی دستگاه ادراری و تناسلی (اوروانکولوژی) بیشتر بدانید

اورولوژی آنکولوژیست پزشک با آموزش‌ های ویژه در تشخیص و درمان سرطان‌ های دستگاه ادراری مردانه و زنانه و اندام‌ های تناسلی مردانه است. این اندام‌ ها شامل مثانه، کلیه‌ ها، پروستات، آلت تناسلی و بیضه‌ ها هستند. ... ادامه مطلب

عوارض سرطان آلت تناسلیعوارض سرطان آلت تناسلی

به رشد سلول‌ های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان، سرطان آلت تناسلی یا سرطان آلت مردی گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین