تشخیص و درمان تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیه | اروانکولوژیست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان کلیه / انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیه

انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیه

تومورها توده‌های سلولی تجمع‌یافته‌ای هستند که ممکن است در هر بخشی از بدن بروز کنند. تومورها در اثر نقص در تقسیم سلولی ایجاد می‌شوند. در اثر این نقص‌ها رشد سلولی از کنترل خارج شده و سلول‌ها بصورت غیرقابل کنترلی تقسیم می‌شوند و توده‌های سلولی یا تومورها را ایجاد می‌کنند. تومورها خود می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. تومورهای خوش‌خیم پس از ایجاد در یک بافت، به سایر بافت‌ها منتقل نمی‌شوند و تنها بافتی را که در آن ایجاد شده‌اند درگیر می‌کنند. این نوع تومورها، تومورهای غیرسرطانی هستند. در مقابل، تومورهای بدخیم پس از ایجاد در یک بافت، از طریق جریان خون به سایر بافت‌ها نیز منتقل می‌شوند که به این انتقال متاستاز گویند. این نوع تومورها تومورهای سرطانی نامیده می‎‌شوند و فرد در این حالت دچار سرطان شده‌است. سلول‌های تومورهای بدخیم تلاش می‌کنند تا به تدریج تمام بافت‌های بدن را درگیر کنند و سرطان را در سراسر بدن گسترش دهند.

تومورهای کلیه می‌توانند در یک یا هر دو کلیه ایجاد شوند. در صورتی که تومورهای کلیه بدخیم باشند به سایر بافت‌های مجاور یا غیرمجاور نیز منتقل شده و باعث ایجاد تومور در آن بافت‌ها می‌شوند. مراجعه زود هنگام به متخصص اروانکولوژی، در صورت مشاهده علائم، نقش تعیین کننده ای در موفقیت مراحل درمانی خواهد داشت.

انواع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم کلیه

سرطان کلیه جزو ۱۰ نوع شایع سرطان است. از هر ۴ نفری که دارای تومور در کلیه است ۳ نفر تومور بدخیم و یک نفر تومور خوش‌خیم دارند. معمولا توده‌های کوچک‌تر خوش‌خیم هستند و تومورهای بزرگتر با احتمال بیشتری بدخیم هستند. برخی تومورها سرعت رشد پایین و برخی نیز سرعت رشد بالایی دارند. اصلی‌ترین انواع تومورهای کلیه شامل موارد زیر هستند:

  1. آدنومای کلیوی (Renal adenoma)
  2. آنکوسایتومای کلیوی (Renal oncocytoma)
  3. آنژیومیولوپیا (Angiomyolipoma)
  4. فیبروما (Fibroma)
  5. لیپوما (Lipoma)

تومورهای کلیوی چگونه تشخیص داده‌می‌شوند؟

تقریبا نصف تومورهای کلیوی بصورت اتفاقی و هنگام معاینه‌ی عمومی برای مشکلی غیرمرتبط با کلیه کشف می‌شوند! با این حال اگر پزشک احتمال دهد که مشکل مربوط به کلیه است و احتمال ایجاد تومور وجود داشته‌‍باشد ممکن است روش‌های تشخیصی زیر را به کار ببرد:

تومورهای خوش‌خیم و بدخیم کلیه چگونه درمان می‌شوند؟

درمان تومورهای خوش‌خیم و بدخیم علاوه بر نوع تومور، به اندازه و شدت گسترش آن نیز وابسته است. اصلی‌ترین روش‌های درمان تومور کلیه شامل موارد زیر هستند:

  1. جراحی: این روش درمانی برای برش بخشی از کلیه‌ی حاوی تومور یا برداشتن کل آن انجام می‌شود. این روش اصلی‌ترین روش درمانی در مورد بسیاری از تومورهاست.
  2. تخریب سلول‌های تومور با استفاده از انجماد یا گرما در محل: در این روش با استفاده از تجهیزات مخصوصی سلول‌های توموری منجمد یا گرم می‌شوند و از بین می‌روند.
  3. روش درمانی هدفمند یا بیولوژیکی یا شیمی‌درمانی: در این روش از داروهای خاصی استفاده می‌شود که موجب توقف رشد تومور یا توقف انتشار آنها می‌شوند.
  4. آمبولیزاسیون: در این روش شریانی که تومور کلیوی را تغذیه می‌کند مسدود می‌شود بنابراین سلول‌های تومور به تدریج از بین می‌روند.
  5. رادیوتراپی یا پرتودرمانی: در این روش از امواج پر انرژی استفاده می‌گردد تا سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند.

تومورهایی که به سایر بافت‌ها گسترش نیافته‌اند معمولا با جراحی و برش بخش آسیب‌دیده‌ی کلیه درمان می‌شوند. پرتودرمانی یا فریزکردن نیز ممکن است در چنین شرایطی به کار برده‌شوند.در صورتی که سرطان پیشرفت کرده‌باشد و در بخش‌های مختلف بدن گسترش یافته‌باشد معمولا به طور کامل و در زمان کوتاه قابل درمان نیستند. با این حال روش‌های موجود می‌توانند سرعت رشد و پیشرفت سرطان را کاهش دهند. در عین حال که سرعت پیشرفت سرطان کاهش می‌یابد می‌توان از سایر روش‌ها نیز برای درمان علائم بیماری استفاده کرد.در نهایت باید توجه داشت که روش‌های درمانی در زمینه‌های درمان تومورهای مختلف همواره در حال پیشرفت هستند. همین مسئله امید و چشم‌انداز مناسبی از آینده‌ی درمان انواع سرطان کلیه ایجاد کرده‌است.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان مثانه چه علائمی دارد؟سرطان مثانه چه علائمی دارد؟

سرطان مثانه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های مثانه توانایی تنظیم تقسیم سلول را از دست بدهند و سلول‌ها بصورت غیرقابل کنترلی شروع به رشد و تکثیر کنند تا توده‌ای سلولی به نام تومور در مثانه ایجاد شود. ... ادامه مطلب

تاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسیتاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسی

علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است اما پزشکان می دانند که سرطان هنگامی آغاز می شود که برخ از سلول ‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می شوند ... ادامه مطلب

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراریعوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

جراحی لاپاراسکوپی برای درمان بسیاری از تومورهای کلیه و برداشتن کلیه ، برش غدد لنفاوی، برداشتن پروستات، سرطان حالب، بی اختیاری ادرار، بازسازی و ترمیم دستگاه ادراری، درمان سنگ کلیه و بعضی از موارد نقص عملکرد مثانه انجام می شود. ... ادامه مطلب

نحوه عملکرد کلیه ها و مجرای ادرارینحوه عملکرد کلیه ها و مجرای ادراری

عملکرد سیستم ادراری فیلتر کردن خون و تولید ادرار به عنوان یک محصول جانبی زائد است. اندام‌ های دستگاه ادراری شامل کلیه‌ ها، لگنچه کلیه، حالب، مثانه و مجرای ادرار است.کلیه و سیستم ادراری به بدن کمک می‌ کند تا مواد زائد مایعی به نام اوره را دفع کند . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین