بدخیمی بیضه بیماری سنین جوانی | اورولوژیست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان بیضه / بدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

بدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

بیضه قسمتی از سیستم تولید مثل آقایان است. این اندام در یک ساک پوستی به اسم اسکروتوم قرار دارد و به پشت آلت تناسلی متصل است. بیضه وظیفه تولید هورمون‌های مردانگی مانند تستوسترون و همچنین تولید اسپرم را به عهده دارد. در بیضه چند نوع سلول وجود دارد که هر یک وظیفه خاصی دارند. در هر کدام از این سلول ها ممکن است سرطان های مختلفی بروز کند که درمان آن ها متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی سرطان بیضه بپردازیم.

در ادامه با علائم سرطان یا بدخیمی بیضه آشنا خواهید شد. همشهریان گرامی؛ در صورت مشاهده هرگونه علامتی از این بیماری، توصیه می‌شود به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید؛ تا با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی به موقع، از وخامت بیماری جلوگیری کنید.

سرطان بیضه چیست؟

بدخیمی یا همان سرطان بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که رشد سلول ها در بیضه از کنترل خارج شود. این سرطان اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، به خوبی قابل درمان است. هرچند به طور کلی سرطان بیضه بیماری نادری است، اما از بین سرطان‌ها شایع ترین سرطان در مردان محسوب می شود.

بسته به نوع سلول هایی که سرطان از آن آغاز می‌شود، سرطان بیضه به انواع مختلفی تقسیم می شود.

انواع سرطان بیضه کدام اند؟

سه نوع سرطان اصلی و شایع تر بیضه به شرح زیر است:

  1. تومورهای سلول های زایا: این سرطان که از سلول های تولید کننده اسپرم آغاز می شود، شایع ترین نوع سرطان بیضه است؛ به طوری که ۹۰ درصد سرطان های بیضه از این نوع اند.
  2. تومورهای استرومال: این نوع سرطان، سلول های تولید کننده هورمون مردانگی و بافت همبند اطراف آن را درگیر می‌کند. این نوع سرطان بیضه معمولاً خوش خیم است و با عمل جراحی کاملا برطرف می‌شود.
  3. تومورهای بیضه ای ثانویه: این نوع تومور ها که ناشی از متاستاز تومور ها به سایر نقاط بدن هستند، بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال دیده می شوند. درمان این سرطان معمولاً شامل جراحی و سپس رادیوتراپی و شیمی درمانی می باشد.

علائم و نشانه های سرطان بیضه چیست؟

مراحل اولیه این بیماری معمولا بدون درد و سایر علائم طی می‌شود و همین هم این بیماری را خطرناک می کند؛ چرا که در صورت نبود علائم، اقدامی از سوی بیمار صورت نمی گیرد و تشخیص تا مراحل بعدی بیماری به تعویق می‌افتد. در هر صورت شایع ترین علائم سرطان بیضه که بیماران ممکن است تجربه کنند، به شرح زیر است:

شایان ذکر است که سرطان بیضه معمولاً فقط یکی از بیضه ها را درگیر می کند و در ۹۰% کیس ها، افراد مبتلا به سرطان بیضه در بیضه خود متوجه توده قابل لمسی می شوند که می تواند دردناک یا بدون درد باشد.

علت ابتلا به سرطان بیضه چیست؟

علت ابتلا به سرطان بیضه هنوز به طور دقیق مشخص نشده اما عوامل تاثیرگذاری هستند که شانس ابتلا به سرطان بیضه را افزایش می دهند. بعضی از این عوامل عبارتند از: سابقه ابتلا به سرطان بیضه در خانواده، ایدز یا ابتلا به ویروس HIV، نژاد و قومیت، سیگار کشیدن زیاد و ... .

اما اصلی‌ترین فاکتور تاثیرگذار، ابتلا به نهان بیضگی می باشد. قبل از تولد، بیضه جنین پسر در شکم او قرار دارد. کمی قبل از تولد یا اندکی بعد از تولد، بیضه ها پایین آمده و در داخل کیسه بیضه قرار می گیرند. با این حال در سه درصد از این پسران، بیضه ها پایین نمی آیند که به این حالت نهان بیضگی می‌گویند. این بیضه باقی مانده در شکم شانس ابتلا به سرطان بیضه را بسیار افزایش می دهد.

سرطان بیضه در چه سنینی بیشتر شایع است؟

هرچند امکان این وجود دارد که افراد در هر سنی مبتلا به سرطان بیضه شوند اما این بدخیمی بیضه در سنین 20 تا 35 سالگی شایع تر است.

تشخیص سرطان بیضه چگونه صورت می گیرد؟

چون تشخیص زودهنگام این بیماری اهمیت دارد، لازم است که افراد در مورد تغییرات در این اندام خود حساسیت به خرج دهند. بهترین زمان برای معاینه شخصی، هنگام حمام کردن است؛ چرا که پوست کیسه بیضه شل می باشد و تغییرات احتمالی محسوس‌تر خواهد بود.

اگر هرگونه تغییری در این اندام احساس کردید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. پزشک با انجام سونوگرافی بیضه و سایر آزمایشات در صدد تشخیص این بیماری بر می‌آید.

درمان سرطان بیضه چگونه صورت می گیرد؟

درمان سرطان بیضه، بسته به وخامت بیماری و شرایط فرد متفاوت است. درمان اصلی شامل خارج کردن بیضه مبتلا به سرطان می باشد. بسته به شرایط بیمار، ممکن است از سایر درمان‌ها مانند شیمی درمانی، اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی استفاده شود.

لازم به ذکر است که در صورتی که بیضه سمت دیگر سالم باشد، خارج کردن بیضه مبتلا به تومور تاثیری بر عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهدداشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مثانه بیش فعال چیست و روش درمان آن چگونه است؟مثانه بیش فعال چیست و روش درمان آن چگونه است؟

مثانه بیش فعال باعث دفع مکرر و ناگهانی ادرار شده که ممکن است کنترل آن دشوار باشد. ممکن است احساس کنید که در طول روز و شب بارها نیاز به دفع ادرار دارید و همچنین ممکن است از دست دادن غیرعمدی ادرار (بی‌ اختیاری فوریتی) را تجربه کنید. ... ادامه مطلب

نحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانهنحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانه

درمان هدفمند یا تارگت تراپی یکی از روش های درمانی برای انواع مختلف سرطان و کاهش عوارض ناشی از آنها به شمار می رود . ... ادامه مطلب

علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟

بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی یکی از اختلالات دستگاه تناسلی مردان است که در اثر اسکار بافت آلت تناسلی مردان ایجاد می شود. بیماری پیرونی می تواند منجر به خم شدن یا کج بودن آلت تناسلی مردان گردد. ... ادامه مطلب

تغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیهتغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیه

از جمله بیماری های کلیوی خطرناک که همواره جان انسان ها را تهدید کرده است ، سرطان کلیه است . خوب است بدانید نوع تغذیه ، تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان سرطان کلیه دارد . در این مقاله به بررسی تغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیه می پردازیم . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین