سرطان پروستات چیست؟ | درمان سرطان پروستات در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / علت و علائم سرطان پروستات چیست؟

علت و علائم سرطان پروستات چیست؟

غده پروستات، یک غده به شکل گردو است که در میان مثانه و آلت تناسلی مردان قرار دارد. ادرار در بخشی از مسیر حرکت خود، از یک مجرا واقع در مرکز پروستات عبور می کند. وظیفه اصلی پروستات، ترشح مایعی برای تغذیه و حفاظت از اسپرم ها است. هورمون تستسترون، سبب رشد سلول های پروستات می شود. طبق آمار، مشخص شده است که با افزایش سن، اندازه غده پروستات نیز افزایش می یابد؛ در نتیجه می توان گفت که بالا رفتن سن، یکی از ریسک فاکتورهای این سرطان به شمار می آید؛ به طوری که سرطان پروستات به ندرت در میان مردان جوان تر از 50 سال دیده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر علت ها و علائم سرطان پروستات می پردازیم.

سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات در اصفهان به دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی مراجعه نمایید.

سرطان پروستات چیست؟

اگر یک گروه از سلول های غده پروستات، تکثیر زیادی داشته باشند؛ به طوری که این تکثیر از کنترل خارج شده باشد، می گوییم سرطان پروستات اتفاق افتاده است. گروهی از سرطان های پروستات رشد بسیار آهسته ای دارند، بنابراین مشکلی ایجاد نمی کنند و در طول عمرفرد مبتلا نیز تغییری ایجاد نمی کنند. این گروه، نیازی به درمان ندارند.

اما متاسفانه، گروه دیگری از سرطان های پروستات، رشد بسیار سریعی دارند، احتمال پخش شدن سلول های سرطانی این غده در سایر قسمت های بدن نیز وجود دارد. این گروه از سرطان های پروستات برای فرد مبتلا مشکل ساز می باشند، بنابراین به سرعت باید درمان را برای آن ها شروع کرد.

سرطان پروستات چه علائمی دارد؟

این سرطان در مراحل اولیه نشانه مشخصی ندارد؛ اما در مراحل بعدی سرطان، یک سری از نشانه ها دیده می شود که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنیم.

چه عواملی سبب مبتلا شدن به سرطان پروستات می شوند؟

سن:

همان طور که قبلا اشاره کردیم، افزایش سن سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات می شود. آمارها نشان می دهد که از هر 10 مورد مبتلا به سرطان پروستات، 6 مورد از آن ها سنی بالاتر از 65 سال دارند.

سابقه خانوادگی:

به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی، این سرطان در برخی از خانواده ها شایع تر است. افرادی که سابقه خانوادگی این سرطان را دارند، احتمال ابتلای بیش تری دارند.

رژیم غذایی:

طبق تحقیقات انجام شده می توان گفت که ارتباطی میان رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز و لبنیات پر چرب، و سرطان پروستات وجود دارد. همچنین مصرف شیر پرچرب نیز می تواند سبب ابتلا به این سرطان شود.

نژاد و قومیت:

سرطان پروستات در میان سیاه پوستان شیوع بیش تری نسبت به سایر نژادها دارد؛ و مرگ و میر ناشی از این سرطان در سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است.

اضافه وزن:

هرچند به مطالعات بیش تری برای اثبات این موضوع نیاز است، اما برخی بر این باور هستند که اضافه وزن و چاقی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

کشیدن سیگار:

تعداد کمی از تحقیقات نشان داده است که ارتباط کمی میان سیگار کشیدن و ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

تغییرات ژنی:

برخی از تغییرات ژنی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

عفونت های مقاربتی:

برخی بر این باور هستند که چون عفونت های مقاربتی می تواند سبب عفونت غده پروستات شود، پس یک ریسک فاکتور برای این سرطان محسوب می شوند.

سرطان پروستات چگونه درمان می شود؟

راه های درمانی متعددی برای درمان این سرطان وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

شناخت علائم سرطان مثانه از این نظر اهمیت دارد که تشخیص زودهنگام و در مراحل اولیه‌ی سرطان مثانه می‌تواند تاثیر روش‌های درمانی را بهبود بخشد و احتمال موفقیت آنها را افزایش دهد. توصیه می‌شود در صورت بروز علائم زیر با فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی مشورت نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟

روش جراحی یکی از روش‌ های درمان سرطان مثانه است که در طی آن تومور ها و بافت‌ های اطراف آن برش یافته و از بدن جدا می‌ شوند. انواع مختلفی از جراحی سرطان مثانه وجود دارد که هر یک از آنها ممکن است بسته به شرایط فرد و گسترش بیماری کاربرد داشته باشند. ... ادامه مطلب

عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟

پروستات غده ای است که در زیر مثانه، جلوی راست روده قرار دارد. نقش مهمی در بخشی از دستگاه تناسلی مردان که مایعات حامل اسپرم را تولید می کند، ایفا می کند.جراحی برای برداشتن جزئی یا کامل پروستات پروستاتکتومی نامیده می شود. شایع ترین علل جراحی پروستات سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات است. ... ادامه مطلب

انواع مشکلات و بیماری های بیضه چه مواردی هستند؟انواع مشکلات و بیماری های بیضه چه مواردی هستند؟

وجود مشکل در بیضه‌ ها می‌ تواند منجر به بروز مشکلات جدی در فرد مانند ناهماهنگی هورمون‌ ها، اختلالات جنسی و ناباروری شود. اکثر مشکلات بیضه، قابل درمان است و به ندرت، دچار ناباروری و بیماری‌ های حاد بیضه می‌ شود. انواع مختلف بیماری های بیضه در ادامه شرح داده میشود. ... ادامه مطلب

آناتومی دستگاه ادراری مردانآناتومی دستگاه ادراری مردان

دستگاه ادراری، به مجموعه اندام ها، مجراها، ماهیچه ها و اعصابی که برای تولید، ذخیره و انتقال ادرار با هم همکاری می کنند گفته می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین